Komodo
Familiesnekke skrev for 13 timer siden:I bruksanvisningen fra BT står det 2-4% herder, og jeg mener å huske at det var det du forklarte meg i fjor også?:
Nei, jeg sa 1%. Men i enkelte tilfeller kan du bruke mer, poenget er da hvis du har småtteri som skal herde fort slik at du kan gå videre med neste steg. Hvis du støper med så mye som 4% herder er det en forutsetning at denne delen ikke har noen styrkemessig betydning, f.eks. når man trenger en forskaling, eller at man må få heftet noe sammen for å komme videre. Hvorfor BT oppgir så høy andel herder vet jeg ikke, men det tyder i alle fall på at de ikke får varene sine fra Reichhold.
Her er utdrag fra et teknisk datablad for en kvalitet fra Reichhold. Som du ser foreskriver de 1% MEKP som herder. Har aldri sett at de foreskriver 2% noen steder:
Uansett, dette spiller jo ingen rolle for dette produktet. Skulle du støpt et skrog hadde saken vært en annen. Poenget mitt i dette tilfellet var at du får et unødig tidspress med å støpe ferdig og rulle ut luft når du bruker så mye herder.
Når det gjelder tømmestuss under, så hadde du jo bare satt på en 90 graders vinkel, så hadde du fått samme retning på slangen. Men har du ikke plass, så går det jo ikke uansett.