Jump to content

Bostrøm 31, MkI eller MkII?

Dalfjell

Recommended Posts

Hei,

Skal se på en Bostrøm 31 i morgen, men selger er noe usikker på om den er MkI eller MkII. Den er fra 1977, som visstnok er året da Mk II kom på markedet. 

Klarer noen av dere båtkyndige å se hvilken type Bostrøm dette er? 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=148482919

Redigert av Dalfjell (see edit history)

Sikkert en grei båt, men for meg virker den i overkant slitt. Synes også begrepet "ny motor" er en overdrivelse, "noen år gammel" tror jeg må være en ærligere betegnelse.

Er innredningen hjemmesnekret? Blant annet bjelkene på sidene i motorrommet synes å være langt fra forventet verftskvalitet. Er det råte jeg ser å stenderne i motorrommet?

Og misfarging/råte i listverket under sidevindu?

Hvis teakdekket er fra 1977 og er som det ser ut, kan det også være at dekk og kahyttaket er en tikkende bombe både med tanke på lekkasjer og kostnader.

Jeg tenker at for den prisen er det mye annet moro som tilsynelatende også er i mye bedre stand. Det ligger for eksempel en "X" på Finn i samme by til betydelig lavere pris. 

Til den prisen hadde jeg funnet noe annet, men det er meg.

Gunga Din skrev 24 minutter siden:

tror alle B31 er hjemmesnekret !

men når det er sagt så trenger det ikke å vare sæmre....

blandt 'hjemmesnekret' finner man alt fra rene amatørbyggen til båter som holder bedre klasse enn mange verft !

Ja, det er mange perler av hjemmeinnredede båter som holder byggekvalitet og finnish vel på høyde med de som er verftsbygd. Men det synes jeg ikke denne båten gjør. 

Mulig jeg ser feil, men det synes som det kan være fukt/råte i bærestendere i motorrommet og i listverket under vinduene, i så fall tyder det på lekkasjer.  Det er ikke så mange bilder, men de som er bærer preg av at båten trenger en grundig renovering, mer enn en vårpuss. Teakdekket ville jeg sjekket grundig. Så kommer seilgarderoben; hvis seilene er som resten ser jeg for meg at sluttsummen kan bli en dyr båt.

Men nå har båten i følge annonsen ligget på vannet siden 2018, og en skikkelig vårpluss kan jo endre inntrykket. Så alt i alt kan det være en fin båt.

Jeg vet du kan utrolig mye om svenske klassiske seilbåtene, Gunga Din. Du kan ganske sikkert supplere med informasjon på bedre grunnlag enn meg.

Ut fra annonsen og ikke minst prisen hadde nok jeg uansett valgt noe annet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...