Jump to content

TAMD31P, rust i kjølevannet og andre problemer

Nysgjerrigper

Recommended Posts

Jeg kjøpte Marex Holiday med TAMD31P ny høsten 2001, og har hatt mange glade dager uten særlige problemer. Jeg har hver høst sirkulert ferskvann via sjøvannsfilteret og som avslutning fylt etter med ca. 15 liter frostvæske med halvparten vann.  Etter et par år merket jeg at kjølevannstemperaturen var litt i høyeste laget. Jeg skiftet frostvæske første gangen etter 4 år og fikk meg en stor overraskelse: Jeg tappet ut noe som ligner ertesuppe!! 

For å skifte frostvæske åpner jeg alltid de to slangene som går til varmtvannsbeholderen, og kan da tappe ut halvparten av kjølevæsken.  Fyller på med ferskvann, kjører motoren et minutt, tapper igjen osv. til kjølevannet er noenlunde klar væske. Problemet "ertesuppe" tok jeg opp her, men fikk ikke bedre svar enn at det antakelig er nok gods å ta av i motoren. Etter de første fire årene har jeg skiftet frostvæske hvert 3. år. Det har alltid vært brunt rustvann med rustpartikler, men ikke "ertesuppe".
Denne våren oppdaget jeg en merkelig bule på varmeveksleren (se bilde). Det er vel bare frost som kan lage noe slikt, men jeg har aldri glemt frostvæske. Jeg må jo også tro at motoren er så smart laget at det kun er kjølevann fra ferskvannskretsløpet som kan lekke ut til saltvannskretsen (pga. litt høyere trykk?) og ikke omvendt? 

Jeg håper at noen av dere har forslag til om og hva som bør gjøres!

IMG_20210426_123605_987.jpg

IMG_20210426_123449_887.jpg

Tror jeg ville tatt den enkleste testen for å sjekke om innsatsen er tett først: Åpne påfyllingsloket og start opp. Holder nivået seg omtrent i ro er kjølerinnsatsen ok. Stiger det ganske fort for å renne over har du mest sannsynlig et eller flere rør i innsatsen som er lekk.

Ellers er det mest å hente på å kjøre systemrens på sjøvannskretsen. Det er der det bygger seg opp salt og kalkavreiringer så du får redusert kapasitet og dermed temperaturstigning..

Det kommer an på hva "ertesuppe" var for noe. Kan være at kjølevæskesystemet trenger en god rens også. Hvis det var tykt og rustfarget...

Men normalt er det saltvannsystemet som får flaskehalsene. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg tror jeg ville kjørt systemrens på både ferskvann og kjølevannsiden. Les bruksanvisningen og følg den. Lokaliser også et avtapningspunkt på motoren slik at du får tømt hele systemet på ferskvannsiden, evt. at du bruker en vannsuger/grovsuger slik at du faktisk får tømt systemet hver gang. VP`s grønne forstveske skal byttes hvert annet år. Frostvesken vil ikke fryse, men miste sin korrosjonshindrende egenskaper. 

Jeg kjørte en runde med dette på en tamd30a(samme blokk men annen varmeveksler enn din). Denne gikk for varmt, men etter en runde på både salt og ferskvannsiden var tempen stabil uansett hvor hardt den ble kjørt. Ferskvannsiden var ganske rusten, men ble gullende ren etter systemrens.

Billig forsikring å skifte frostveske jf. serviceintervallene. Mistenker at mange andre problemer(lekkasjer, varmgang og korrosjon) skyldes slurv med dette. Min motor hadde den gange gjennom forrige eier vært i "proffopplag" med service hver vinter. Mistenker at mange kun måler og ikke bytter forstveske.

Takk for innspill! Det har aldri vært noe problem med høy motortemperatur. Jeg er litt overrasket når du skriver at temperaturen etter systemrens var konstant uansett hvor hardt du kjører motoren. Ville trodd at det er normalt at temperaturen stiger litt når man presser motoren.

Hvor fester du slangen når du tømmer kjølevann? Kanskje greit nok å feste der slange går til varmtvannsbeholder? Selve glykolen mister nok ikke effekt, men Volvo Penta vet nok at det dannes rust i motorene deres, Jeg har lite erfaring med skifte av kjølevann i bil, men det tappes neppe ut brunt rustvann. 

Jeg leste også her om en som aldri hadde skiftet kjølevann, men det ikke Volvo Penta. Dersom man bare lar gammelt kjølevann renne ut av små uttak og deretter straks fyller opp med ny kjølevæske vil man ikke få ut alle rustpartikler og jeg tror da at man kan få varmgang hvis det tetter seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...