Jump to content

Hva er den beste redskapen til å børste bort gamle limrester fra avrevet skrogkledning?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg kjøpte dette:

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemateriell/roterende-slipetilbehor/stalborstesett-256056/

og trodde i all min naivitet at dette skulle gå greit. jeg brukte den store som ser ut som en kost på drillen. Det var et helvedes slit. Finnes det en enklere måte å få børstet bort gamle limrester på?

jeg tørker ut på land....!

Vi brukte først slik elektrisk skrape. Så prøvde jeg med grovt sandpapir på eksentersliperen, men da bare smeltet limet og ble gnidd mer utover ?Så prøvde jeg å ta de gjenværende med en slik kosteligende sak på skrumaskinen som du prøvde. La den litt sidelengs og den tok limen, men det tok så inni hampen lang tid.  Så prøvde jeg noe tech 7 cleaner som skulle løse opp limrester og slikt. Funket dårlig. Så da ble jeg irritert og lei og fikk gubben til å prøvde. Han prøvde med vinkelsliper og sånn lamellskive eller hva det heter, men den var visst litt vanskelig å kontrollere hva den tok. Så han prøvde til slutt malingsskrape og syntes det fungerte best. Skikkelig møkkarbeid det der ?

Campingcruisern skrev 5 minutter siden:

Så han prøvde til slutt malingsskrape og syntes det fungerte best. Skikkelig møkkarbeid det der ?

Takker for svar. Da prøver jeg med en malinsskrape jeg også :smiley: klar over at det er en skikkelig DRITTJOBB :yesnod:, men den må gjøres - og kona vil ikke delta :smiley:

altera mulier skrev 8 minutter siden:

Takker for svar. Da prøver jeg med en malinsskrape jeg også :smiley: klar over at det er en skikkelig DRITTJOBB :yesnod:, men den må gjøres - og kona vil ikke delta :smiley:

Jeg ble så lei at jeg til slutt nesten argumenterte med at det trengtes stor mann med muskler for å gjøre den limfjerningsjobben :giggle: Og jeg er av den sorten helst vil få til alt selv. Enda morsommere å holde på med båt (eller andre praktiske ting for den saks skyld), når man er to om jobben.

Er det bare limfjerningsjobben kona nekter å delta på, eller er det renovering av båt generelt :D

Campingcruisern skrev 12 minutter siden:

Er det bare limfjerningsjobben kona nekter å delta på, eller er det renovering av båt generelt

Båten er mitt prosjekt sier kona :thumbsup: og det er det. Jeg er "båtmenneske" fra tidligere, har hatt flere båter for mange år siden. Kona er innlandsjente, vant til å bade i ælva (som vi sier i Østfold, Glomma det er). Jeg er pensjonist, har "gode dager", mens kona har hjemmekontor, hun har svært grønne fingre (med 4 mål tomt trengs det) + at vi har 5 katter som hovedsakelig legger beslag på henne, de har en tendens til å overse meg :worry: 

Campingcruisern skrev 16 minutter siden:

nesten argumenterte med at det trengtes stor mann med muskler

Godt å høre, jeg har artroser i begge håndledd, eter smertestillende som sukkertøy, men må være forsiktig likevel - går også på hjertemedisin :yesnod: "Noe skal vi ha!" sier legen min :lol:

Familiesnekke skrev for 8 timer siden:

Hei, jeg har ikke prøvd meg på slike limrester, men denne tar det meste, og er du ikke forsiktig eter den seg inn i glassfiberen. Men fy så støvete det blir; bruk verneutstyr!

Takker for tipset :wink: kjøper på biltema i dag :wink: har vernebriller og maske :wink:

Tror jeg brukte denne for å fjerne limrester når jeg fjerna teppet i lugaren på amerikansk daycruiser. 

Etterlot ingen rester, og det var ikke behov for maske e.l.. Kan absolutt anbefales: https://www.fargerike.no/vaske-rengjoring/malingsfjerner/duxola-power-gel-malingsfjerner/

Smurte på med pensel og lot det virke. Tok det så av med sparkel-skrape i plast. 

Redigert av Tørstemaskinist (see edit history)

Den er (var) i alle fall helt rå på nå fjerne lakk på gammel innredning i min Nidelv 24. Fungerte best når jeg pusset lakken litt slik at jeg måttet den. 

Sikkert god på diverse lim også. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tørstemaskinist skrev for 1 time siden:

Kan absolutt anbefales: https://www.fargerike.no/vaske-rengjoring/malingsfjerner/duxola-power-gel-malingsfjerner/

Smurte på med pensel og lot det virke. Tok det så av med sparkel-skrape i plast. 

Det er kanskje en ide å forsøke dette, før du går på med «grovrengjører»?

Legg gjerne ut nærbilder før/etter (med/uten limrester).

Tørstemaskinist skrev for 11 timer siden:

Tror jeg brukte denne for å fjerne limrester når jeg fjerna teppet i lugaren på amerikansk daycruiser. 

Etterlot ingen rester, og det var ikke behov for maske e.l.. Kan absolutt anbefales

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Den er (var) i alle fall helt rå på nå fjerne lakk på gammel innredning i min Nidelv 24

Takker for tips. Jeg drar til Fargeriket i morgen :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...