Jump to content

Hvordan slepe en båt korrekt ?

Rookie_332

Recommended Posts

Hanefot i begge ender, ikke raskere enn skrogfart på slepet, og heller for lang enn for kort sleper. Får man I tillegg tilpasset lengden på sleperen, slik at slepet surfer på hekkbølgen er det spart krefter og fort tid. Det siste er mer en bonus som man kan tillate seg å justere under kontrollerte forhold og spesielt om slepedistansen er lang.

Og når man skal buksere inn til kai har jeg forstått at man bør legge seg longside med god fendring, men stramt, og at din akterende er litt lengre bak enn dem man skal buksere inn. Bedre styring da. Stemmer det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Til buksering skal det være stramt, men viktig å ha både spring og brest i begge ender.

Sjakkel på hanefot fungerer bra hvis du ikke skal langt, men med urolig slep sliter det på tauet. Fast løkke el får ikke slitasje. Dobbe på hanefoten kan holde den oppe fra propellen din..

Har havaristen baugspryd eller dregg hengende foran kan hanefot lett henge seg fast. Da kan slepet settes på hans styrb pullert og han bruker roret til å holde seg et stykke til bb for kjølvannet ditt. Slik sleping reduserer også de verste rykkene.

Sett alltid fast tauene dine slik at du kan slippe med belastning evt gjør klar kniven.

Slepe helt til kai går normalt fint. Kort inn sleperen og gå svært sakte.

Med påhengs har du god kontroll hvis du fester slepet i baugen og bakker.

Å sette slepet er ofte det vanskeligste. Øv deg med kastelinen (nye kasteliner er gjerne stripset og kan ikke kastes uten å pakkes om). Med litt øvelse er det lett å treffe blink på 20 m avstand.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Og når man skal buksere inn til kai har jeg forstått at man bør legge seg longside med god fendring, men stramt, og at din akterende er litt lengre bak enn dem man skal buksere inn. Bedre styring da. Stemmer det?

stemmer, min bukseringsdebut var en 30 fots Viksund her for 2 år siden, med en 18 fots polarcirkel.  Hadde "slepebåten" for langt fram, så det ble ca null styring til styrbord.  Men med fint vær og god tid så gikk det bra det også til slutt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...