Jump to content

råte i laminat-dekk

klovnen

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en 20 år gammel båt. Båten har mange kvaliteter, men likevel ett stort problem som jeg håper noen har erfaring med eller tanker om.

Problemet er dekket. Det er bygget opp med ca 3 cm finer som igjen er kledd med ca 5 mm glassfiber. Og på dette igjen er tre-lameller skrudd fast i dekket under, altså gjennom glassfiber og finer og ned i dekks-bjelkene.

Det  er opprinnelig ikke tilført noe gummi-materiale mellom tre-lameller og glassfiber-dekk, bare noe tjære-aktig stoff som ikke binder lamellene fast til glassfiberen. Natene i tre-dekket har naturlig nok over tid begynt å lekke så vann romsterer mellom lameller og glassfiber-dekk.  Enkelte lameller har begynt å råtne. Selger sier han fjerner bordene ettersom de råtner, og erstatter dem med nye. Dette er en jobb som jeg eventuelt må fortsette med. Under de nye bordene legges det nå gummi-stoff.

Min bekymring er om vann kan ha trengt ned langs skruene, altså gjennom glassfiberen og ned i fineren. Det er ingen synlige tegn til lekkasje fra undersiden, så langt jeg kan se. Men fineren er tykk, og hva som skjuler seg inni der av råte og uhumskheter er det ingen som vet.

Selger sier at de gamle skruene (syrefaste) er enormt harde å skru opp, så det kan jo tyde på at de sitter tight i glassfiberen - så tight at vann ikke trenger ned(?), - eller at de også sitter godt i finer-platen under, - og at det da altså ikke er råte der(?). Kan det tenkes at det tjære-aktig stoffet på glassfiberen  fungerer som litt "foring" i skru-hullet(?)

Er det noen som har noen erfaringer eller tanker rundt dette, så blir jeg glad, - for dette spørsmålet plager meg. Båten er 47 for, så det er selvfølgelig en stor jobb å skifte alle plankene, og da spesielt under rekka - om nødvendig. Men er det ingen råte under glassfiberen, så er det verd jobben, tenker jeg.

Redigert av klovnen (see edit history)

Takk for respons! Det er ikke hollenderen i Gøteborg Hulda:) Dette er en seil-skøyte hvor skroget består av to lag med glassfiber og 3 cm divinycell mellom lagene.

Det er jo ikke sikkert at det er noe råte her. Skal man finne ut av det, må man rive opp hele dekket. Men jeg tenker det kan være en viss risiko, slik jeg beskrev det i mitt innlegg. Men hvor stor er risikoen tro? Så mitt spørsmål er om noen har erfaring på dette området, eller noen vurderinger ut fra min situasjons-beskrivelse. Det stoffet selger nå bruker mellom tre-lameller og glassfiber er Farm 80.

Dynivicell råtner ikke. Men vann nedimellom skrogdelene vil over tid være ødeleggende. Slike 'komposittbåter' vil som regel være et evigvarende, arbeidskrevende prosjekt. Enten skrogene er av betong, glassfiber, alu eller stål. Og med ribber/dekskbjelker der det er lagt tredekk. Vet ikke hvorfor, egentlig. For en dyktig trebåtbygger lager båter som holder lenge. Det er kombinasjonen som virker krevende. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Tja  .... samme konstruksjon som de fleste båten som ble bygget borti Randesund . Laminerte dekks bjelker med 2 lag 15mm kryssfiner. Så noen lag glassfiber . Holder ganske lenge men faren for vann ned i fineren er stor. Undrer meg litt over at dekkstavene råtner men det er kanskje furu. 

Du kan være helt sikker på at dette er noe du må vedlikeholde hele tiden. Greit å reparere da du kan bytte noe ved behov.

Nå er ikke skrudd teakstaver på formstøpt glassfiber noe vesentlig bedre. Kommer vann ned i finer eller enda verre Balsa. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Beklager sen respons fra meg som jo hadde startet denne samtalen. Jeg ble opptatt, men takk for respons.

Hulda, jeg synes dobbelt glassfiberskrog med Dynivicell mellom virker genialt. Det verken råtner eller ruster, krever lite vedlikehold, er helt vanntett, er sterkt, isolerer log skaper ikke kondens. Men problemet er altså dekket...

Knude, dekkstavene er i gran, og selger bytter dem gradvis ut med furu. Han mener gran råtner fortere... Ellers er det nok snakk om den type dekk du beskriver ala Randesund.

Det jeg altså går og grubler på er i hvilken grad vann kan trenge ned langs de gjennomgående skruene. Kanskje jeg kan spørre om å få ta en "biopsi" - altså borre et hull her eller der og pirke nedi for å kjenne om det er noe hold i fineren... Er det frekt å foreslå noe sånt tro?

Tviler på at selger går med på det. Du må bore ganske store hull for å få noe oversikt.  Ganske mange også. Du vil merke tydelig svikt i mellom dekks bjelkene om kryssfineren er råtten. Du vil også se spor på undersiden av platene om det er store fukt skader. Du får ta deg en dans på dekket å sjekke hvordan det ser ut på undersiden. Spesielt ute i borde...

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Nå tenkte jeg muligheten at vann kunne trenge ned mellom skrog-skallene. Hadde to kompiser som bygde skøyter på Randesund. Kjenner for så vidt de båtene. Den ene ligger vel på land i Son nå. Mener de la Dynivicell i dekket, om jeg ikke husker helt feil. Det er tilbake tidlig 80-tallet.

Den ene er skrudd teakdekk. Jeg har anbefalt nåværende eier å rive av teaken og sparkle over. Jeg var med å la det dekket en gang i tiden.

Så har vi disse 'komposittbyggene'. Da blir det som jeg har skrevet over. Naturligvis, et dekk av gran er lite håndterbart. Furu lar seg impregnere. Siden tidenes morgen har tredekk lekket. Hadde enda kompis, nede på avenskekysten. Stålbåt med dekksbjelker i stål og teakdekk. Dekket ble lagt av båtbyggere i Thailand. 50 mm tykke teakstaver. Nydelig jobb. Selv det dekket gir utfordringer. Han drømmer om å få plukket av teaken og sveiset ståldekk. Så det er som Knude hevder. Det blir en slags never ending story med kontiuerlig vedlikehold. Slik det altid har vært på  trebåter. Det verste over tid er naturligvis når man ikke merker at dekket lekker før kryssfinneren har råtnet.

Hulda skrev On 1.5.2021 at 18.45:

Det verste over tid er naturligvis når man ikke merker at dekket lekker før kryssfinneren har råtnet.

Ja, det er dette som skaper angst... Foreløpig er det ikke noe galt å se på undersiden av dekket, - foreløpig. Men hva foregår inni der...? En god ide å ta en dans Knude:) For ca 7 år siden kjørte fam. og jeg i 8 timer til Vestlandet for å se på en colin archer. Båten var helt usedvanlig vakker, spesielt inni, og kona ville ha den med en gang, noe selgeren merket seg. Vi fikk lov til å overnatte i båten, og den natten regnet det, heldigvis, for jeg registrerte noe lekkasje da. Magefølelsen ble litt dårlig (rart med den type følelse. I teorien tror jeg ikke noe på sånne kvinnfolk-greier, - men det må innrømmes, - det er ofte noe med det der...) Neste morgen kom selger med kontrakt, - bare å signere. Men før dette hadde jeg også rukket å registrere en viss svikt i dekket da jeg gikk på det. Jeg ble stadig dårligere i magen, så vi reiste hjem, uten å signere. Prisen var da på rundt 600 000. For ca ett år siden så jeg samme båt til salgs på finn, da til kr 25 000. Jeg ringte selger. Dekket på båten hadde lekket som en sil, og vann ødela alt inventar. Så, dette er bakgrunnen for min angst:)

Interessant Bjørski det du skriver om originale skruer. Og Hulda, klart at furu er bedre enn gran. Disse nye furu-plankene blir altså nå støpt ned i Farm 80 oppå glassfiber oppå finer. De gamle gran-plankene var ikke støpt ned i noe som helst, så jeg vil anta at dette nye dekket blir bedre enn den forrige løsningen, og at Farmen hindrer vann mellom sjiktene og nedtrengning i skrue-hull 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...