Duvel
oyster skrev for 4 timer siden:Ja, det er mulig at man får et godt resultat på -0,85. Nå er jeg ikke sikker på hvor nøyaktig regulatoren min er, (på mitt oppsett går pumpa hele tiden, og så styrer regulatoren undertrykket), og så må man ta andre feilkilder i betraktning. Type fiber, viskositet og kjemisk sammensetning av resinet er variabler som avgjør om man kan gå noen hundredels bar lavere. Så noen nøyaktige forsøk der man skiller på hundredeler har jeg ikke utstyr (eller tålmodighet) til å utføre. Jeg har faktisk oppnådd godt resultat også ved (tilnærmet) fullt vakuum, men feilprosenten blir altså større.
Jeg har tilgode å lime tre under vakuum. Jeg har infusert glassfiber på kryssfiner, med akseptabelt resultat (gikk for 0,8 også her), men ikke limt sammen trestykker ved vakuumbagging. Jeg tenker meg følgende hypotese som et utgangspunkt for den som vil arbeide videre med denne problemstillingen:
Tørt treverk inneholder en del hulrom, som er fylt med luft (Når treverket er rått, vil disse hulrommene inneholde væske). Om man anvender vakuum vil noe av resinet trekke inn fra overflaten og inn i treverket. Her virker kapllærkreftene. Dermed vil man kunne få såkalt starvation, fordi det ikke blir igjen bare en tynn film på limflaten. Her er det selvsagt flere variabler: Forskjellig treverk kan ha forskjellig opptak, limflatene kan være mer eller mindre bra tilpasset, og, ikke minst, limets viskositet. Til det siste er jeg rimelig overbevist om at infusjonsresin i en slik prosess er en oppskrift på å mislykkes. I moderne prosesser limes teak på dekksflater under vakuum, men her brukes produkter med høy viskositet. Men som sagt, bare en hypotese.
Her er den pumpen jeg bruker nå, den har betraktelig mindre kapasitet enn 370vatteren som trekker 135l/min og som jeg postet bilde av tidligere i tråden, men jeg holder jo stort sett på med ting som får plass på arbeidsbordet og denne er mer nøyaktig, praktisk og økonomisk for mitt bruk; Dette er en 100vatts to-stegs membran pumpe som trekker ca 24l/min uten belastning, maks vakuum er etter å ha tatt den fra hverandre og gitt den litt kjærlighet og omsorg 98,4% vakuum uansett atmosfærisk trykk, den går vanligvis ca 5% av tiden den er i bruk, kontrolleren har jeg laget og programmert selv;