Jump to content

Rense diesel tank innenbords motor, hva er godt vedlikehold?

Martine29

Recommended Posts

Jeg har montert et vakuummeter på filterets utløp med peak-hold funksjon. Da kan jeg med motor avslått se hva det høyeste trykkfallet/vakuum har vært under drift og om det er stigende så er filteret i ferd med å tettes.

Den røde nålen som står nedover ligger utpå glasset og kan justeres som en vil. For eksempel som en indikator for et nivå en velger selv.

Med dette opplegget kan man ihvertfall få et forvarsel om noe er på gang..

683C73EC-1994-4ECD-8F72-D42D3E2FF315.jpeg

Loggen til Hulda startet den gangen to paller med jernplater landet på en gårdsplass. Høsten 1995. Eller var det -94. Deretter er alle vesentlige innkjøp logget. Alle tankfyllinger er logget, hvor, dato, timetall, liter, kroner. Test blir tatt.  Men jeg bytter ikke to dieselfiltre i året. 

Det jeg virkelig tar høytidelig er årlig å plukke tankene ut av våre tre dieselbiler og gir dem en skikkelig innvendig omgang med Zalo og oppvaskbørste. 

Imponert over at Hulda skrur ned tankene på alle sine 3 dieselbiler for innvendig vask årlig. Dette er nok noe som flertallet av oss virkelig gjør. Dette skulle latt seg gjøre i våre båter også uten å demontere halve båten først. Faktisk så vurderer jeg å bytte diesel filter 3 ganger årlig heretter da tid brukt hver gang blir omtrent 5 minutter. Ironisk snert i enhver form for kommunikasjon er gull verdt i mine ører. Fortsatt god natt til de av dette forumets medlemmer som må jobbe nattid. 

Mix skrev 56 minutter siden:

Hvor langt er ett tau.

Dette gir nada mening om en ikke vet timeantallet pr. år.

Netopp.

I sin tid jobbet jeg i ett firma som hadde 4 dieselgeneratorer gående,og jeg skiftet olje og filter hver 3. Uke hvorfor?

Jo fabrikanten spesifiserte 500 timers intervall, og aggregatene gikk 24/7.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det er nok en del parametere ute og går her. Men personlig bruker jeg båt hele året og har flere turer ute på noen øyer på Hitra hvor det uhyre sjelden er flatt hav. Og de som sier at det er bortkasta å bytte filter mer enn en gang pr år tenker nok på sin egen brukssyklys. Men igjen.. dette må hver og en av oss vurdere ut fra bruk og hvor vi ferdes. 

Martine29 skrev 39 minutter siden:

Det er nok en del parametere ute og går her. Men personlig bruker jeg båt hele året og har flere turer ute på noen øyer på Hitra hvor det uhyre sjelden er flatt hav. Og de som sier at det er bortkasta å bytte filter mer enn en gang pr år tenker nok på sin egen brukssyklys. Men igjen.. dette må hver og en av oss vurdere ut fra bruk og hvor vi ferdes. 

Men du fikk likevel motorstans pga. tett filter?

Jeg tror diselhygiene må være vel så viktig som å skifte filter ofte.

Jeg sjekker også filteret for urenheter når jeg skifter. Det sier mye om behovet for filterbytte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mix skrev for 2 timer siden:

Hvor langt er ett tau.

Dette gir nada mening om en ikke vet timeantallet pr. år.

Det kan man vel hevde.

Har man fått om bord en eneste tanking med dritt, holder filteret kun noen timer. Vi var nede på to timer skifteintervall. Filterfabrikantene (sett hos Separ) angir antall liter filtrert diesel, ikke timetall. Og det filtrert jeg har skal ha kapasitet til å filtrere noen tusen liter. 

Nå har jeg installert et system som frir meg fra mesteparten av problematikken med uforutsett motorstans grunnet tette filtre.

Jeg sittet igjen med et inntrykk av at alt for mange har filtere de ikke kan inspisere. Med en Separ eller Racor er det enkelt å foreta en kvalifisert bedømning av filterets tilstand ved en kjapp titt og gjennomlysning med lommelykt av filterets bunn. Da er det lett å vurdere om det er behov for filterskift eller ikke.

Et normalt filter har ingen verdens problemer med å filtrere 50.000 liter ren diesel, men samme filter kan fint gå tett etter 19 liter bunngrums fra Shell på brygga.

Jeg hadde nylig dieseldyr. Oppdaget det da jeg så grums i Racor-vannutskilleren. Jeg har rengjort den ene tanken ved først å pumpe dieselen over i kanner. Absulutt all dieselen jeg pumpet ut var gullende ren, bortsett fra den siste literen. På slutten  kom det grums og en liten skvett vann, anslagsvis et par desiliter.

Så å tappe av ren diesel når båten står stille er ingen god test. På bunnen av tanken var det et lag med gulbrun gørr som garantert kunne bli et problem ved sjøgang. Nå har jeg vasket tanken med salmiakkvann og fylt tilbake ren disel. Jeg filtrerte den gjennom håndkle i to lag og det indikerte ingen forurensing.

Enten skal det veldig lite vann til å dyrke masse dieseldyr, eller så har jeg fått med meg dette ved tanking. Der jeg tanket sist har de fått sjekket og sertifisert anlegget for renhet.  Men heretter stoler jeg bare på mine egne tester og erfaringer.

Hulda skrev 14 minutter siden:

Jeg bedriver begrenset veldedighet.

Samme her. Jeg har ikke råd til å leie hjelp. Hvorfor skulle jeg da bedrive veldedighet overfor deleleverandører. Troen på at dyre originaldeler alltid er best er ikke for meg. Jeg foretrekker å vurdere selv i hvert enkelt tilfelle. Filterproduksjon er ikke romfartsteknologi, od det finnes mange anerkjente merker uten riktig logo.

Nettopp for mulighet til å se hva som befinner seg på tanken monterer jeg i år et Racor kopi filter med gjennomsiktig glass. For da kan jeg SE hvordan tilstanden på dieselen er. Samt at jeg kan lettere ta en visuell sjekk av et forfilter også. 

Dieselen vil også bli polert gjennom det filteret.

Ulempen er at tank nr 2 ikke blir polert. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hulda skrev 55 minutter siden:

Evig sirkulasjon/filtrering av dieselen. 

Ja, det er det jeg vil ha. Nå er det evig sirkulering i tank nr 1 (som motoren henter fra). Men mellom tank 2 og tank 1 er det kun ett rør, og returen går inn i tank 1. Er redd for at dersom jeg bygger om retur til tank 2, så vil flow mellom tank 2 og tank 1 kunne bli strupet av ett eller annet, og da kan dieselen bli pumpet rett i sjøen via lufting av tank 2...

Ett alternativ er å bygge om alt, slik at motor kan suga fra begge tankene. Og at retur kan gå til begge tankene. Men uansett så er det en svakhet i dette. 

Begge tankene er vanskelige å inspisere. Mannlokk er det, men å se noe gjennom mannlokkene er vanskelig...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg måtte sette inn ekstra dieselpumpe med eget filter for å få det til. Slik sett blir dagtanken alltid full. Overløp via fall tilbake til hovedtank. Skjønner at slikt blir utfordrende rent designmessig. Dessuten er det en del motorer som ikke tåler falltank, det vil si positivt trykk på dieselen når motoren ikke går. Det er mange hensyn og ta. Da jeg jobbet hos CAT var det en ny større marinemotor som blåste til helvete på andre oppstart. Rett og slett fordi installasjonsverftet ikke hadde lest installasjonsmanualen. Noen sylindre hadde rent fulle av diesel, råder gjennom blokka og fullstendig vrak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...