larole Startet 28.April.2021 Del på Facebook Startet 28.April.2021 Jeg byttet anode i dag, og den nye kom uten kobberpakning. Det kommer en øøøøørliten dråpe vann etter ca 5 minutters gange. Kan jeg bruke gjengeteip på anoden, eller mister den kontakten med motorgodset da? Kanskje litt dårlig forklart, men det er på en Mercruiser Cummins QSD som har slike sacrificial anodes som man skrur inn. Den var for øvrig fullstendig oppspist. Mistenker at den aldri har vært byttet siden den faktisk var hvitmalt... Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Sjekk denne tråden her: Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Familiesnekke Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Du bør kanskje bytte messingringen; det er jo metall-«pakning». Og du bør sjekke at tetteflatene er rene, og ikke har et malingflak, eller noe på seg. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Bruk en gassbrenner og varm kobberingen til den blir rød. Da kan du bruke den om igjen 👍 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Rengjør og bruk kobberpakningen som stod på den gamle, da blir det mest sannsynlig tett. Om det ikke blir tett, så bruk tipset til @Fjordland Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 Den originale kobberringen har for stor diameter for den nye anoden. Hodet på den nye anoden er mye mindre enn på den originale, så det går ikke. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 28.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2021 Kult. Da er gjengeteip løsningen for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Det er bare å bruke et multimeter å måle at det er full kontakt mellom anodepluggen og godset rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) larole skrev for 10 timer siden: Jeg byttet anode i dag, og den nye kom uten kobberpakning. Ter den på er ståltråd , varm den over kokeblusset til den er dyprød og rett i vann, de blir den som ny. bellen skrev for 10 timer siden: Rengjør og bruk kobberpakningen som stod på den gamle, da blir det mest sannsynlig tett. Kan funke, men gammel kobberpakning er steinhard, gløde den og rett i vann da blir den myk. har en gamle kobberpakninger liggende glød og avkjøl den før du skal bruke den. Redigert 29.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Roger jo skrev 2 minutter siden: Kan funke, men gammel kobberpakning er steinhard, gløde den og rett i vann da blir den myk. Det var vel i grunnen akkurat det jeg skrev, om du hadde sitert hele innlegget mitt. Men som trådstarter skriver etterpå, så kan han ikke bruke denne pakningen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 bellen skrev 5 minutter siden: Det var vel i grunnen akkurat det jeg skrev, Beklager, så ingen ting om at kobberpakning må rett i vann etter gløding og det er det mange som ikke får med seg, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Familiesnekke Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 @larole; Har du bilde av problemet? Anoden settes inn i «anodeholderen» du har på bildet, og så tetter flensen mot metallpakningen. Eller har du kjøpt «ny løsning», med anodeholder og anode i ett, slik som vist med VP-løsningen? I så fall ville jeg kjøpt anode som passer til din originale holder. Er holderen uten gjenger? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Roger jo skrev 51 minutter siden: kobberpakning må rett i vann etter gløding og det er det mange som ikke får med seg Dette stemmer vel ikke for glødet kobber. Det er ikke det at jeg ikke kjenner til prosessen, men jeg er ganske overbevist om at det er svært liten forskjell på struktur om glødet kobber luftavkjøles eller slippes i vann. Hurtig avkjøling er i hovedsak benyttet for å herde stål og jern. Jeg har hatt mine timer med materiallære, men er såvisst ingen ekspert på feltet. Hva sier eventuelt @Hulda? Redigert 29.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Generelt innenfor metallurgi: Metaller endrer gitterstruktur ved oppvarming. Denne strukturen 'låses' ved nedkjøling. Kjølingen består derfor i en temperaturreduksjon over et tidsforløp. Mykgløding av kobber, herding av stål, produksjon av rustfritt stål, alle følger denne 'natutloven'. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Spørsmålet gjelder mykgløding av kobber. Er det viktig med hurtig avkjøling i forhold til luftavkjøling, eller er forskjellen neglisjerbar? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 X10an skrev 4 minutter siden: Spørsmålet gjelder mykgløding av kobber. Er det viktig med hurtig avkjøling i forhold til luftavkjøling, eller er forskjellen neglisjerbar? Som skrevet, om luftkjøling bringer temperaturen hurtig nok ned under kritisk punkt, ok. Her kommer også tykkelsen på materialet inn. Jeg bruker et glass vann når jeg skal bringe temperaturen ned på kobberringer. Funker hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Der viktigste er uansett at kobberet er kaldt. Nyglødet kobber kan være noe skikkelig herk å jobbe med, det vet jeg av egen erfaring! Hulda skrev 11 minutter siden: Jeg bruker et glass vann når jeg skal bringe temperaturen ned Selv drikker jeg en kopp sjokomelk mens jeg venter på rett arbeidstemperatur. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Jeg måtte en gang bytte pakninger uten å ha tilgang til nye, så det ble gløding av de gamle. Før glødingen tok jeg et bilde av en av pakningene, og det samme etterpå. På det første bildet ser en tydelig hvordan pakningen er klemt sammen med en kant ytterst der den ikke har vært i spenn. På bildet etter glødingen har det sammenklemte området helt tydelig "vokst ut" så godt som helt igjen! Jeg er temmelig sikker på at jeg kjølte den av ved å slippe nen ned i et glass vann. Så gløding har tydeligvis en effekt. Nye pakninger koster ikke mye, men det kan være greit å vite at gamle også kan brukes. Det er ikke alltid en er i nærheten av en butikk som har rett dimensjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) X10an skrev for 2 timer siden: Selv drikker jeg en kopp sjokomelk mens jeg venter på rett arbeidstemperatur. :-) For et bedre resultat hold sjokomelken varm med å kjøle kopperringene i den. Til de som hevder at luftkjøling er like bra som å bråkjøle de i vann, prøv begge deler og kjenn forskjellen med å bøye på ringen.. Kopper er kjerringa mot strømmen blir myk ved bråkjøling , messing blir sprø når den blir bråkjølt. Redigert 29.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 For noen år siden forsøkte jeg meg på samme forsøket. gløde opp igjen, midlertidig, kobberskiven til anoden. Ble ikke trygg på ferdigheter og resultatet. Kjørte på tess for å spør etter kobberring i aktuell dim. noe de ikke hadde. men tess-mannen kom med et alternativ. En syrefast skive med en 2 mm gummipakning inni ringen. Litt tykkere enn selve skiva. Gummipakningen holder det hele tett og funker gang på gang. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Gløding av kobberinger og deretter hurtig kjøling i vann var standard rutine under montering på alle mulige motorer vi hadde i verkstedet. Ingen forskjell om det var på fiske/laste eller taubåter, Ja sågar hjelpemotorer som skulle offshore. Men husk det var mellom 70 og begynnelsen av 2000tallet så ting kan jo selvfølgelig endret seg... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Gudrun skrev 49 minutter siden: Men husk det var mellom 70 og begynnelsen av 2000tallet så ting kan jo selvfølgelig endret seg... Forskjellen på 70-tallet og nå er at vi er kommet dypt inn i "bruk og kast" tiden nå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
X10an Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Roger jo skrev 1 time siden: Til de som hevder at luftkjøling er like bra som å bråkjøle de i vann, prøv begge deler og kjenn forskjellen Her har jeg åpenbart en jobb å gjøre :-) Men bortsett fra det så er jeg en av de som hevder at en glødet kobberring er en fullgod erstatning for en splitter ny ring. En dowty-pakning (som jeg tror @Eureka snakker om) gjør også god nytte, men denne må ikke under noen omstendighet glødes :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.