Jump to content

Båtovervåking med Zigbee

oleirgens

Recommended Posts

Zigbee-utstyr er ganske rimelig, og det som duger i heimen kan også passe i båt. Selvsagt er dette litt opp til ambisjonsnivå og ønsker hos den enkelte, men jeg har behov for å sette opp et enkelt temperatur/fuktighetsovervåkingssystem i vår Årø 28. Dette er mest aktuelt når båten er i vinteropplag på sjø, selvsagt, men det kan være spennende å høste erfaringer gjennom sesongen og se hvordan systemet evt kan utvides.

Jeg trenger en bridge, som er enheten som kobler sammen sensorene og som kobler systemet opp mot wifi. Zigbee-bridger koster under 1000 kroner, jeg har sett på en Sonoff Zigbee Bridge til 245,-. Fordelen med denne er at den lades med micro-usb og bruker lite strøm, dermed kan den lades fra en standard billader som kobles til ett av 12V-uttakene ombord. Båthavnen har wifi, så jeg kobler bridgen mot dét.

Sensorer: I første omgang er det temperatur og fuktighet som er viktigst. Sonoff har standard sensorer som kan settes på skott eller andre passende steder, de koster 105 kroner per stykk. De har også en smart sondeløsning med tilhørende smartswitch, den kan passe for å måle temperatur på vanskelig tilgjengelige steder, for eksempel helt nede i kjølsvinet. Denne koster 55 + 105 kroner.

Jeg kommer i havn for under 1000 kroner for denne pakken, og det er helt OK. Flere enheter kan hektes på, for eksempel kamera og bevegelsessensorer. Så går det også an å koble på Zigbee-enheter fra andre fabrikanter, men her vet jeg det ikke nødvendigvis er enkelt å få alt til å funke. Sonoff sin bridge kjører på Zigbee 3.0 som er den siste versjonen, og det skal være bakoverkompatibelt med eldre utstyr.

Dustin selger Sonoff, og produktene jeg har beskrevet finnes der.

Bridge: https://www.dustinhome.no/product/5011214010/sonoff-zigbee-bridge

Veggsensor: https://www.dustinhome.no/product/5011213992/sonoff-snzb-02-zigbee-temphumidity-sensor

Temperatursensor: https://www.dustinhome.no/product/5011199482/sonoff-ds18b20-temperature-sensor-th10th16

Smartswitch til sensor: https://www.dustinhome.no/product/5011199479/sonoff-wifi-smart-switch-th16

Holder på med noe tilsvarende selv, men har havnet på Nedis. Det skyldes ganske enkelt at jeg kjøpte et Nedis overvåkningskamera for 1,5 år siden og som jeg har brukt i båten siden da. Kameraet har bevegelsessensor og rapporterer også fuktighet og temperatur, det går på wifi (har router i båten som er koblet mot havnens wifi, og 4G når jeg er utpå) og bruker Nedis SmartLife appen på telefonen. Siden har jeg lagt til en Nedis vannlekkasjesensor nede i kjølsvinet (den også wifi).

Nå skal jeg kjøpe Nedis Zigbee-hubben (249 på Komplett) som går på 5V (mikro-USB-plugg) og 5V har jeg allerede tilgjengelig til kameraet.

Av Zigbee-enheter har jeg tenkt å koble på en dør/vindussensor i nedgangsluken og muligens deksslukene (strengt tatt ikke nødvendig, iom. at jeg har begevegelsessensor, men...), pluss en Aqara temperatur- og fuktighetssensor som jeg tenkte å ha utendørs. Denne rapporterer også lufttrykk, så jeg tenkte at den også kan gjøre jobben som barometer. Mulig jeg legger en til i kjøleboksen også. Aqara Zigbee-sensorer skal fungere med Nedis. 

I tillegg skal jeg bytte ut en av varme- og røykvarslerne med Nedis sin, samt at jeg tenker å ha et par Nedis smartplugger for å fjernstyre 230V apparater.

Alle disse enhetene kan kobles opp mot Nedis SmartLife-appen, og jeg vil derfor kunne ha kontinuerlig overvåkning av de fleste kritiske parametre (brann, innbrudd, vannintregning, frost, lavtrykk) i båten. I tillegg kan man også legge opp noe automatisering hvis ønskelig. Vurderer også Nedissirenen, da sirenen på vannsensoren er nokså svak (og jeg vil neppe høre den hvis jeg er utpå), og for å skremme ev. inntrengere.

Strømparametre (og noe temperatur) overvåker jeg allerede med en Victron Venus.

Har sett på den lange Zigbee-tråden her på forumet med interesse, men opplegget der overgår det jeg har av kompetanse og tilgjengelig tid, og jeg tror at ovennevnte duger for mine formål. Tar ellers gjerne imot innspill og idéer.

Jeg tror det er fornuftig å finne en balanse mellom hensiktsmessighet, kompleksitet og pris - og ikke minst hva som er essensielt å overvåke/styre for akkurat deg og din båt. Temperatur og fukt er viktig for meg. For andre kan det være viktig med overvåking i forhold til tyveri. Andre igjen vil overvåke batterispenning eller ha mulighet til å sette på mer varme når det trengs gjennom å styre ett eller flere 220 V-uttak fra landstrøm. Fordelen med dette systemet er at delene er billige, slik at det ikke koster så mye å prøve og feile. Og standardene er åpne, slik at man ikke binder seg til noen leverandør. Det er også et godt utvalg av DIY-komponenter slik at de som liker å lodde og skru kan lage sine egne smarte løsninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...