klikk Startet 12.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2003 Nå er jeg akkurat ferdig med å bygge motorkasse under dekk, har foret med 5cm Porolen både i vegger og tak. Forskjellen i lydnivå i båten er minimal!! Det er en glipe på 5cm nederst på motorkassen hele veien rundt som ikke er isolert, men tror ikke problemet ligger her!? Tror rett og slett det meste av støyen nå kommer fra vibrasjoner fra motoren. Og jeg synes det bråker altfor mye! Kikket på motorfestene.. eneste demping der består av en gummikloss som er skviset sammen til noen millimeter på det tynneste. Er det en ide å prøve å bytte gummiklossene/motorfestene? Hvor får man evt tak i nye klosser..? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 12.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2003 Jeg fant noen Motorlabber på www.maritim.no . Har det noe for seg å bytte til disse? Hvor mye støy og vibrasjoner kan man egentlig få vekk, tatt i betrakning at de nåværende motorfestene antakelig er noe totalt knekjørte greier.. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Tror rett og slett det meste av støyen nå kommer fra vibrasjoner fra motoren. Og jeg synes det bråker altfor mye! Kikket på motorfestene.. eneste demping der består av en gummikloss som er skviset sammen til noen millimeter på det tynneste. Er det en ide å prøve å bytte gummiklossene/motorfestene? Hvor får man evt tak i nye klosser..? Har beskuet utviklingen i en 22 ' snekke for å få bukt med støyen. Sprekken rundt motorkassen hadde her MEGET stor betydning, var kun på noen få mm. men ga mye "motorstøy". 2 sylindret Yanmar ble byttet med en 4 syl. Vetus. Resulterte i at båten ikke lenger hodt på riste i stykker og at det faktisk gikk an å høre deg selv tenke.. Siste tilskudd er vulkanisert akselflens, etter dette er resultatat blitt meget bra. Dette har jo kostet vedkommende noen kroner da alt er ny vare. I ditt tilfelle, tett motorkassa (ikke glem at motoren må ha luft. Dette får den ant. via kjølsvinet). Bytte motorlabber dersom disse er slitt, avrette motor, sjekke aksling/propell for ubalanse. Er opplagring til aksel ok?? Beskrivelsen av motorlabbene dine antyder at disse er defekte, feil montert eller feil dimensjonert. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Anabelle Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Kaster meg inn i dette interessante temaet. Betyr dette at man ikke bør tette motorkassen helt for at motoren skal få luft nok? På min HB21 med 2 syl Yanmar ser det ut som om motorkassen har en liten åpning i akterenden - altså det er ikke listet helt rundt med gulvlister. Kanskje det er med mening? Hadde egentlig planer om å tette helt igjen da det er litt støy av disse maskinene, men da bør jeg kanskje revurdere?? Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
klikk Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 ..... I ditt tilfelle, tett motorkassa (ikke glem at motoren må ha luft. Dette får den ant. via kjølsvinet). Bytte motorlabber dersom disse er slitt, avrette motor, sjekke aksling/propell for ubalanse. Er opplagring til aksel ok?? Beskrivelsen av motorlabbene dine antyder at disse er defekte, feil montert eller feil dimensjonert. Det støyer ikke mer når jeg kjører enn når motor går med giret i fri. Så støyen kommer ikke fra aksel/gir. Motoren er en 4-syl ford sabb 54hk. Det er enkelte turtallsområder oppover som gir mindre støy og vibrasjoner, så det må finjusteres hele tiden for å finne turtall som ikke bråker og rister for mye. Motorlabbene ser ut som en gjennomgående bolt gjennom gulvfeste og motor, med en gummiklump mellom. Er det mulig å få tak i bare selve gummien? Det hadde lettet arbeidet veldig hvis jeg slipper å lage nye fester til nye typer motorlabber. Kan evt ta bilder av fester hvis noen vil se på dette. Det som er tragisk er at den nye motorkassa antakelig må ut igjen for å komme til motorfester.. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Kan sterkt anbefale dette heftet fra Universal Diesel. Inneholder mye god informasjon, det meste er generelt og ikke spesielt for Perkins. Mange gode tips for utbedring av eksisterende installasjon. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Kaster meg inn i dette interessante temaet. Betyr dette at man ikke bør tette motorkassen helt for at motoren skal få luft nok? På min HB21 med 2 syl Yanmar ser det ut som om motorkassen har en liten åpning i akterenden - altså det er ikke listet helt rundt med gulvlister. Kanskje det er med mening? Hadde egentlig planer om å tette helt igjen da det er litt støy av disse maskinene, men da bør jeg kanskje revurdere??Det er sikkert andre som bedre kan si noe om behovet for tilsig av luft, men i utgangspunktet bør motoren har tilsig på en del luft. Og det får den vel normalt via kjølsvinet, selv om kassa oppå er ganske tett? Men hvis motoren ikke får luft via kjølsvinet og du samtidig tetter motorkassa altfor bra, er det sikkert ikke gunstig. I Sjømannen min sitter det en Yanmar 2GM20 som ble montert inn ny for et par år siden. Samtidig ble det lagt inn en egen friskluftslange av samme type som brukes ifbm avtrekk ved innenbords bensininstallasjoner. I utgangspunktet syntes jeg kanskje dette var litt overkill, men sett i sammenheng med støyisolasjonen jeg etter hvert tenker å foreta, ville jeg ikke vært foruten. Jeg har forsket ørlitt på støy, og kan bekrefte at det er ikke rare sprekken som skal til ifbm motorkassa, før støydempingen av kassa nesten ikke har noen hensikt. På gulvet rundt motorkassa mi ligger det filt. Denne har jeg forsøkt å løfte ørlitt på under drift, og da skriker støyen mot meg. Så planen min er å forsøke å få motorkassa mest mulig pottetett, deretter se litt på hvilke utslag det gir å jobbe med isolasjon i kjølsvinet/på undersiden av dørken og til slutt angripe waiere o.l. som går ut fra motorkassa og hvor det ganske sikkert forplanter seg ting som igjen fører til støy. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Det er sikkert andre som bedre kan si noe om behovet for tilsig av luft, men i utgangspunktet bør motoren har tilsig på en del luft. Og det får den vel normalt via kjølsvinet, selv om kassa oppå er ganske tett? Men hvis motoren ikke får luft via kjølsvinet og du samtidig tetter motorkassa altfor bra, er det sikkert ikke gunstig. I Sjømannen min sitter det en Yanmar 2GM20 som ble montert inn ny for et par år siden. Samtidig ble det lagt inn en egen friskluftslange av samme type som brukes ifbm avtrekk ved innenbords bensininstallasjoner. I utgangspunktet syntes jeg kanskje dette var litt overkill, men sett i sammenheng med støyisolasjonen jeg etter hvert tenker å foreta, ville jeg ikke vært foruten. Jeg har forsket ørlitt på støy, og kan bekrefte at det er ikke rare sprekken som skal til ifbm motorkassa, før støydempingen av kassa nesten ikke har noen hensikt. På gulvet rundt motorkassa mi ligger det filt. Denne har jeg forsøkt å løfte ørlitt på under drift, og da skriker støyen mot meg. Så planen min er å forsøke å få motorkassa mest mulig pottetett, deretter se litt på hvilke utslag det gir å jobbe med isolasjon i kjølsvinet/på undersiden av dørken og til slutt angripe waiere o.l. som går ut fra motorkassa og hvor det ganske sikkert forplanter seg ting som igjen fører til støy. Hva er egentlig kjølsvinet? Eksoskjølingen? Tror ikke jeg har noe separat luftinntak. (Yanmar 2QM-15) Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
klikk Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 .... Jeg har forsket ørlitt på støy, og kan bekrefte at det er ikke rare sprekken som skal til ifbm motorkassa, før støydempingen av kassa nesten ikke har noen hensikt. På gulvet rundt motorkassa mi ligger det filt. Denne har jeg forsøkt å løfte ørlitt på under drift, og da skriker støyen mot meg. ..... Jeg har hele motoren i motorkasse under dekk, også dekket er noenlunde isolert. Er ganske sikker på at støyen ikke kommer direkte fra motoren nå, selv om det er noen gliper langs gulvet under dekket. Jeg ville ikke legge isolasjon helt ned mot skroget fordi det hender det er fuktig der, og ville unngå vasstrukken isolasjon. Jeg må legge øret ned til skjøter i luker i dekket for å skille motorstøy fra generell brumming og during fra resten av båten. Men hvor mye støy kan det egentlig bli i en båt på grunn av av dårlige motorlabber? Si at man fester motor uten noe som helst form for demping eller motorlabber,, bråker det fælt da..? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Bare noen små tanker omkring det med luft ..... En forbrenningsmotor trenger ikke bare drivstoff, den trenger også luft - i forbløffende store mengder. Ta f.eks en 4-taktmotor med cylindervolum 4 liter, nokså vanlig i lystbåter. Hvis den går med 4000 o/min, som heller ikke er uvanlig så trenger den ca 8000 liter luft pr minutt hvis den er uten turbo - det blir godt over 100 liter luft pr sekund det ! ! ! ! Har motoren turbo kan man fort doble luftbehovet. Med andre ord: hvis man tetter motorkassen alt for meget, så stjeler man samtidig ganske meget kraft fra motoren "Kjølsvinet"; egentlig er det den innvendige delen av kjølen, den som på trebåter er boltet sammen med ytterkjølen med de gjennomgående kjølboltene. På en plastikkbåt har man pr. definisjon ikke kjølsvin, men i dagligtale brukes uttrykket også om den dypeste rennen innvendig i en kjølbåt. mvh Poseidon (Med en Wichmann som trekker 3600 liter luft pr sekund på fullt pådrag...) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Hva er egentlig kjølsvinet? Eksoskjølingen? Tror ikke jeg har noe separat luftinntak. (Yanmar 2QM-15) Nei, kjølsvinet er vel betegnelsen på den dypeste delen av innsiden av kjølen som er under dekk, sagt slik ei landkrabbe som meg ville uttrykke seg. Det er vel ikke normalt å operere med egne luftinntak på dieselmotorer i vår størrelse vil jeg tro. Du finner forøvrig både uttrykket kjølsvin og mange andre artige i tråden Maritime uttrykk Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 ...... Det er vel ikke normalt å operere med egne luftinntak på dieselmotorer i vår størrelse vil jeg tro. ...... Hvor får da motoren luft ifra? - lager den luften selv? Batdilla; ta en rask titt på den kalkylen jeg nettopp viste til, og sett inn dine egne tall - jeg tror du vil bli forbauset, for ikke å si forskrekket! For selv om motoren bare er 2 liter og går med 2000 omdreining, så dreier det seg fort om 2 kubikkmeter luft pr minutt - og såååååå stort "kjølsvin" har du vel neppe at det holder i lange tider mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lotus Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Når man støyisolerer er det totalt uakseptabelt å ha en glipe her og en glipe der. Isolerer man 98% kunne man like gjerne ha spart seg jobben hvis de resterende 2% er rene åpninger. Ofte er det jo ikke det, fordi finerplater uten Porolon el. annet isolerer de også. Et eksempel: Man har et godt isolert motorrom. I det ene hjørnet er det en liten sprekk på noen millimeter. Tetter man denne ved å stappe inn litt sikafleks, får man redusert støyen med 3dB. Det er en halvering av lydenergien. 10dB tilsvarer omtrent en halvering av støyen slik øret oppfatter den. Støyisolering er et område der nesten fullgodt arbeide er nesten ubrukelig arbeide. Må man ha åpninger, så lager man lydfeller, men best av alt sørger man for at slike ting helisoleres eller man har en isolert kanal som leder helt ut gjennom skrogsiden. Luftekanalene f.eks. Støyisolering er kanskje det området der hobbyisolereren kan lagge ned mest arbeide til omtrent ingen nytte. Lotus PS: Finn ut hva som lager støy og handle deretter. Kommer støyen gjennom luft eller gjennom konstruksjonen? Motorstøy, vibrasjonsstøy eller eksosstøy? Kan støykilden elimineres, eller må den isoleres. I praksis er det 2 løsninger på støyproblemet: Få støykilden til å holde kjeft, eller å hindre støyen i å nå frem til øret ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Hvor får da motoren luft ifra? - lager den luften selv?Åhh! Att'e går ann! Selv om jeg skrev luftinntak, skjønte du sikkert at jeg mente egen tilførselslange eller lignende... :lol:For selv om motoren bare er 2 liter og går med 2000 omdreining, så dreier det seg fort om 2 kubikkmeter luft pr minutt - og såååååå stort "kjølsvin" har du vel neppe at det holder i lange tider.Jeg skal innrømme at jeg var på litt tynn is når jeg trodde det ikke var vanlig med egen lufttilførsel på mindre dieselmotorer. Men er det virkelig vanlig med egen tilførsel av luft, dvs en dedikert slange eller lignende som kun har som oppgave å forsyne mindre motorer med luft? Jeg tviler nå litt jeg da... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Det støyer ikke mer når jeg kjører enn når motor går med giret i fri. Så støyen kommer ikke fra aksel/gir. Motoren er en 4-syl ford sabb 54hk. Det er enkelte turtallsområder oppover som gir mindre støy og vibrasjoner, så det må finjusteres hele tiden for å finne turtall som ikke bråker og rister for mye. Motorlabbene ser ut som en gjennomgående bolt gjennom gulvfeste og motor, med en gummiklump mellom. Er det mulig å få tak i bare selve gummien? Det hadde lettet arbeidet veldig hvis jeg slipper å lage nye fester til nye typer motorlabber. Kan evt ta bilder av fester hvis noen vil se på dette. Det som er tragisk er at den nye motorkassa antakelig må ut igjen for å komme til motorfester.. Gjennomgående bolt !!!!!!!!!!!!!. Er dette tilfelle er det en primitiv og hjemmelaget løsning. Motorlabber for motorer av denne størrelsen er normalt bestående av to metalldeler som er vulkanisert sammen med gummi. Ingen mekanisk forbindelse mellom øvre og nedre del, kun gummi. Den nedre delen brukes til å feste i båten, den øvre med bolt i motoren. Motorlabbene leveres i forskjellige dimensjoner og hardhet. Lett motor, mykere/mindere labber. Tung og sterk motor, større og hardere labber. NB!! størrelse og hardhet har ingen sammenheng da de fleste labbene leveres i forsjellig hardhetsgrad. En motor som har tilkoblet rett aksling fra gear til propell må ha hardere labber enn en motor med aggregat eller CV-ledd. Den med rett aksel må labbene tåle kreftene som motoren gir til gremdrift av båten da det er på labbene skyvekraften blir overført til skroget............. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
klikk Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Gjennomgående bolt !!!!!!!!!!!!!. Er dette tilfelle er det en primitiv og hjemmelaget løsning. Motorlabber for motorer av denne størrelsen er normalt bestående av to metalldeler som er vulkanisert sammen med gummi. Ingen mekanisk forbindelse mellom øvre og nedre del, kun gummi. Den nedre delen brukes til å feste i båten, den øvre med bolt i motoren. Motorlabbene leveres i forskjellige dimensjoner og hardhet. Lett motor, mykere/mindere labber. Tung og sterk motor, større og hardere labber. NB!! størrelse og hardhet har ingen sammenheng da de fleste labbene leveres i forsjellig hardhetsgrad. En motor som har tilkoblet rett aksling fra gear til propell må ha hardere labber enn en motor med aggregat eller CV-ledd. Den med rett aksel må labbene tåle kreftene som motoren gir til gremdrift av båten da det er på labbene skyvekraften blir overført til skroget............. Nå har jeg ikke kikket så nøye på festene enda,,, men ja, jeg tror det er en bolt som går tvers gjennom. Skal ta noen bilder i dag og legge ut. Vet du om det finnes motorlabber der festebolten for motor og festebolten for gulvplaten er stilt rett over/under hverandre? Grunnen til at jeg lurer på dette er at på motorlabben som er avbildet nedenfor så ser det ut som om jeg enten må forflytte hele motoren fremover/bakover, eller borre nye hull i gulvplaten til labbene. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Jeg tenkte på hvis man skal forsøke å stenge inne støyen i kjølen slik at den holder seg inne i den delen som er under motoren, må man ha en eller annen løsning rundt akslingen for å kunne stenge igjen åpningen rundt akslingen. Kan man bare lage noe av tykk gummi som splittes og tres rundt akslingen, eller må man kjøpe en ferdig løsning for å få bra resultat? Noen som har erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Hei Batdilla Du tok det forhåpentlig ikke ille opp, når jeg spøkte litt med formuleringen din? Men i alvors snakk, uten å ha hverken statistikk eller andre tall å vise til, så vil jeg anta at de fleste vanlige motorbåter med innenbords motor har egne luftinntak. Om det er i form av "gitter" i skutesidene, ventilhatt over dekk, eller en annen løsning - det kan nok varierer. Den dårligste løsningen vil være å ta inn luften via en lang slange. For med f.eks er 4" slange, så skal du ikke ha mange liter pr sekund i luftbehov før det begynner å bli anseelige lufthastigheter - selv på veldig små motorer. Resultatet er at du får undertrykk i motorrommet, dermed får motoren mindre luft enn den skal ha, den gir mindre kraft på grunn av ufullstendig forbrenning, med soting og all elendighet som hører til.... Moralen må bli: du kan støyisolere så meget du bare vil, men skal motoren svive, så må den ha luft! Satt på spissen: Klarer du å tette motorrommet 100% (som Lotus er inne på), da har du heller ingen støy. Absolutt ingen støy - for da stanser motoren av seg selv. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 ...Du tok det forhåpentlig ikke ille opp, når jeg spøkte litt med formuleringen din?Neida, jeg gikk ut fra at det antagelig ikke var så vondt skrevet som ment......Men i alvors snakk, uten å ha hverken statistikk eller andre tall å vise til, så vil jeg anta at de fleste vanlige motorbåter med innenbords motor har egne luftinntak. Om det er i form av "gitter" i skutesidene, ventilhatt over dekk, eller en annen løsning - det kan nok varierer.Nå begynner det å ligne. Endelig en diskusjon hvor jeg kan kverulere litt også. -> Kverluering følger: Merk at jeg avgrenset min antagelse til diesel motorer, og kun små diesel motorer. Jeg vil høre flere som ved eget syn har sett at det er vanlig med en dedikert lufttilførsel til nevnte motorer før du får overbevist meg om at dette er vanlig. :discuss Slangen i mitt tilfelle er et supplement til det jeg antar er den "vanlige" måten å forsyne små dieselmotorer på - lufta som er nede i kjølen. Men jeg er redd du har et poeng hvis jeg skulle lykkes med å stenge av den delen av kjølen som er under motoren slik at støyen stenges helt inne. Men det kan da ikke være slik at man enten må akseptere høyere støynivå og en motor som får nok luft, eller lavere støynivå og en motor som ikke får nok luft? Hvordan jobber man seg rundt det da - grøvre slanger for lufttilførsel? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Batdilla, Hvis du tar deg en runde i en vanlig småbåthavn, og ser langs skutesidene på de båtene som ligger der - da tror jeg du vil få deg en overraskelse .... Du vil nemlig oppdage at svært mange av båtene har en eller annen form for "rustfritt" gitter i en eller begge sidene. Noen har kanskje bare "slisser" i plastikken, mens andre igjen har noen flate "hatter" montert på siden. - - - Luften nede ved kjølen, ja ingen tvil om at det er en viktig kilde i mange båter - men mitt poeng har hele tiden vært at luften må også komme inn dit ..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Luften nede ved kjølen, ja ingen tvil om at det er en viktig kilde i mange båter - men mitt poeng har hele tiden vært at luften må også komme inn dit.Ja da er vi på nett igjen. Forutsetningen din er at luften i kjølen alene er ikke nok, kjølen må få tilførsel av frisk luft utenfra også. Ut fra kommentaren "og såååååå stort "kjølsvin" har du vel neppe at det holder i lange tider" oppfattet jeg deg dithen at det uansett ikke var nok med bare lufta i kjølen og det som kommer inn til kjølen via forskjellige løsninger. Det jeg hele tiden har snakket ut fra, er behovet for en egen tilførsel av luft, utenfra og direkte inn i motorrommet, på mindre dieselmotorer. Så da endte den kveruleringen stille og rolig. Forøvrig tok jeg en titt igjen på et par artikler om emnet - Motoren trenger luft og Motoren trenger mye luft. Det er spesielt turbomatede motorer som omtales i disse artiklene, men det er vel ingen tvil om at det er mange andre motorer også som kunne hatt godt av f.eks. litt lavere omgivelsestemperatur. I samme artikkel så jeg kanskje løsningen på problemet som oppstår hvis man lykkes med å tette helt igjen kjølen under motoren for støy - bruke ei vifte i kjølen til å trøkke inn frisk luft fra den åpne delen av kjølen og inn til den lukkede delen under motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 ...... Det jeg hele tiden har snakket ut fra, er behovet for en egen tilførsel av luft, utenfra og direkte inn i motorrommet, på mindre dieselmotorer. ....... Om luften kommer direkte inn til luftinntaket på motoren, eller om den først har vært en tur ned i "kjølsvinet" (og blitt avkjølt) gjør sikkert ikke den helt store forskjellen, Batdilla. Forskjellen er om motoren har RIKELIG tilgang på luft, slik at den kan arbeide med ordenlig forbrenning - eller om den må hive etter pusten og kjempe for oksygenmolekylene som en astmatiker på tørkeloftet. De artiklene du viste til var forøvrig meget bra, de understreket "mitt budskap" med klare ord. Det du ellers må huske på er jo at dette er luft som forbrennes, det er ikke luft som bare behøver å være til sted, den må fornyes - hele tiden ...... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest jko Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Kunne det være en god ide å legge fram slanger til for lugaren for slik å sirkulere luften og få bedre tørk, dette mener jeg som et supplement til gitter i siden og andre løsninger. Slangen må vel legges nært luftintaket slik at den drar luft uten at det er undertrykk Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 ...Om luften kommer direkte inn til luftinntaket på motoren, eller om den først har vært en tur ned i "kjølsvinet" (og blitt avkjølt) gjør sikkert ikke den helt store forskjellen...Mer kverulering følger: Det har aldri heller vært min mening å påstå noe slik. Mitt utgangspunkt var at det er ikke vanlig med tilførsel av luft direkte utenfra og rett fram til mindre diesel motorer via egne kanaler/slanger, uten at lufta først er nedom kjølen. Det gir jeg meg ikke på. Tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Som et innspill til diskusjonen kan jeg jo fortelle hvordan lufttilførsel er løst i min båt (seilbåt). Motoren er en YANMAR 1GM10 diesel (8-9hk), så det er vel å deifnere som smådiesel Motorrommet er ikke isolert innvendig, men ligger i forpiggen foran i båten. På lokket ligger puter, så der er det relativt godt isolert. Eneste lufttilførsel til motorrommet er en rist ut i lugaren samt fra kjølsvin og noen hull som ledninger er trukket i gjennom. Det virker som motoren får nok luft, men jeg vurderer å legge opp noen tilførselslanger for å være helt sikker, for jeg synes hullene ser små ut. Jeg har en ide om et det beste er å hente luft utenfra. Men altså,pr idag er hentes luften fra båtens innside, noe som forsåvidt fungerer. Men hadde det vært en større motor, tror jeg nok denne løsningen som er i min båt ikke hadde fungert. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.