Jump to content

Motorkasse og Lydisolering


klikk

Recommended Posts

 

Nå har jeg ikke kikket så nøye på festene enda,,, men ja, jeg tror det er en bolt som går tvers gjennom. Skal ta noen bilder i dag og legge ut.

 

Vet du om det finnes motorlabber der festebolten for motor og festebolten for gulvplaten er stilt rett over/under hverandre? Grunnen til at jeg lurer på dette er at på motorlabben som er avbildet nedenfor så ser det ut som om jeg enten må forflytte hele motoren fremover/bakover, eller borre nye hull i gulvplaten til labbene.  :lol:

 

 

 

Det ble mye "lufting" av denne tråden :lol:

 

Vi får holde oss til støyen vi. :lol:

 

Da jeg byttet labber sist kunne jeg ikke finne denne typen som du beskriver, alle var av den varianten du har avbildet i forskjellige typer.

Typen du leter etter eksisterer i andre sammenhenger når det gjelder vibrasjon/støydemping av teknisk utstyr.

 

Vil anbefale å ta kontakt med Marine & Industrisalg i Bergen, de var meget hjelpsomme og skaffet meg motorlabber som ikke var kurant vare til en fornuftig pris.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Mer kverulering følger: .......... Det gir jeg meg ikke på. Tror jeg... :lol:

Var det ikke Ivar Eskeland som uttrykte det så klart:

 

"Når fyrrst ein nordmann hev gjort seg opp ei meining om eit eller anna, då finnst der ikkje den makt i verda som kan få han til å  . . . . . . .  halde på den!"

 

Kom tilbake med et lite vink når du har gått deg en runde i båthavnen, eller kanskje bare tittet på noen båtbilder  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

.......Det ble mye "lufting" av denne tråden :lol:

 

Vi får holde oss til støyen vi. :lol:

 

Da jeg byttet labber sist kunne jeg ikke finne denne typen som du beskriver, alle var av den varianten du har avbildet i forskjellige typer.

Typen du leter etter eksisterer i andre sammenhenger når det gjelder vibrasjon/støydemping av teknisk utstyr...

Hehe, ja det blir fort litt sidediskusjoner, men det hører med her!   :wink:

Fant ett bilde av motorrommet og forstørret opp motorfestene. Var det noe slikt du hadde..? Hvordan tror dere dette kan utbedres på enklest mulig måte,,  er det mulig å fikse på vannet uten å løfte ut hele motoren..   :wink:

Bilde

Link to post

Bildene kunne nok vært bedre. Det ser ut som om du ha motoren skrudd rett på rammen.

Det kan virke som om du har "vinkeljern" som er festet til motoren. Skru disse av og snu dem oppned (dersom skruehullene på motoren passer, eller kjøp nytt vinkeljern og lag nye). Når disse er snudd vil du få et tomrom mellom motorfeste og ramme.Her vil du kansje få plass til skikkelige motorlabber.

Det ser ut som om rammen din er av tykkt stål. I rammen kan du bore hull som passer med foten på labbene, gjenge disse opp og skru labbene fast. :wink: :wink: :lol:

Å få dette til uten å heise ut motoren er ikke noe problem. Har selv gjort dette med en Ford 2704ET i et meget trangt motor rom.

 

Har laget en rask skisse. Har jeg bommet i tolking av bildene ?????

Bilde

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

....Har laget en rask skisse. Har jeg bommet i tolking av bildene ?????

Nå tror jeg faktisk du vet mer enn meg om motorfestene mine!! :wink: Glimrende forklart!!

Jeg har ikke sett på festene etter at jeg begynte å vurdere å bytte dem ut, så er litt usikker. Men jeg lurer på om vinkelhjernet blir like høyt selv om jeg snur det rundt slik du sier. Altså at det er ett mellomrom mellom vinkeljern og rammen. Har endret litt på tegningen din for å illustrere hvordan jeg tror det er. Motoren hviler på en gummiklatt som igjen hviler på en mutter på bolten. Jeg skal dra ned til båten og ta med kamera og tommestokk i morgen og sjekke om dette stemmer.  :wink:

Bilde

Link to post

Dersom din redigerte skisse viser sannheten kjøper du nytt vinkeljern og tilpasser dette.

Dersom det er av intresse har jeg de gamle labbene til min motor (kaster nesten aldri noe).

Disse er godt slitt men ant. vis bedre en det bildene dine viser. Disse kan du få gratis dersom du dekker porto....................

Trenger du mål/bilder er det intet problem :wink: :wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Kunne det være en god ide å legge fram slanger til for lugaren for slik å sirkulere luften og få bedre tørk, dette mener jeg som et supplement til gitter i siden og andre løsninger. Slangen må vel legges nært luftintaket slik at den drar luft uten at det er undertrykk

 

Litt usikker på hva du er ute etter.Vil du sirkulere luften i lugaren før den går til motoren?

På ei gammal skøyte så hadde det blitt lagt slange fra styrhuset til motor rommet.Ved hjelp av ei vifte kunne luften så sirkuleres fra maskinrommet til broa.Hvor effektivt dette var vet jeg ikke men det luktet veldig maskinrom der ihvertfall.

Link to post

Dersom din redigerte skisse viser sannheten kjøper du nytt vinkeljern og tilpasser dette.

Dersom det er av intresse har jeg de gamle labbene til min motor (kaster nesten aldri noe).

Disse er godt slitt men ant. vis bedre en det bildene dine viser. Disse kan du få gratis dersom du dekker porto....................

Trenger du mål/bilder er det intet problem :wink: :wink:

JA TAKK!! Jeg tar gladelig imot alt som kan hjelpe meg uten å måtte bygge om hele sullamitten!! Det må jo bli bedre enn det jeg har!  :lol:  Klokka er 0720, og jeg er på vei ned i båten for å sjekke. (familien er med, så unnskyldningen er selvfølgelig Lørdags-tur...)  :lol: Kommer tilbake med mer info så snart jeg har tilgang til nettet igjen!!  :lol:
Link to post

Ellers så har Steyr en del informative skriv i PDF format på sin hjemmeside: http://www.steyr-motors.com/technical/technical.htm under fanen Installation .

 

Avsnittet NOISE ATTENUATION regner jeg med er av interesse http://www.steyr-motors.com/pdf/english/in...tion/Kap14e.pdf ://http://www.steyr-motors.com/pdf/eng...Kap14e.pdf

 

(Og nei, jeg har ingen som helst forbindelse med Steyr,  gikk bare innom sidene deres etter å ha sett en annonse i et båtpornoblad.) :wink:

Link to post

Litt usikker på hva du er ute etter.Vil du sirkulere luften i lugaren før den går til motoren?

På ei gammal skøyte så hadde det blitt lagt slange fra styrhuset til motor rommet.Ved hjelp av ei vifte kunne luften så sirkuleres fra maskinrommet til broa.Hvor effektivt dette var vet jeg ikke men det luktet veldig maskinrom der ihvertfall.

Det er jo ikke noe problem å sirkulere luft via lugaren, har man en vifte montert med sugesiden til lugaren så blir det ikke noe motorrom lukt i lugaren. Det en vil oppnå ved å suge luft ut av lugaren og inn i motorromme et bra utskifting av luften lugaren. Dette er kun egnet som en liten tillgaslufting i tillegg til hovedlufting til/fra motorrommet.

 

Knut A. W

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Litt usikker på hva du er ute etter.Vil du sirkulere luften i lugaren før den går til motoren?

På ei gammal skøyte så hadde det blitt lagt slange fra styrhuset til motor rommet.Ved hjelp av ei vifte kunne luften så sirkuleres fra maskinrommet til broa.Hvor effektivt dette var vet jeg ikke men det luktet veldig maskinrom der ihvertfall.

Er kun ute etter å dra luften ut av lugaren, ny luft kommer inn gjennom f,eks ventil i tak, dør etc. Dette får å få til bedre lufting, Kall det gjerne balanser ventilasjon uten gjennvinning

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...