Grand Banks jr Startet 29.April.2021 Del på Facebook Startet 29.April.2021 Tar en runde på sinkanoder i dag, og lurer på et par ting: Er det kun i varmeveksler og i giret det er sinkanoder? Denne som er i varmeveksler var snodig. Ved første øyekast ser den ok ut, men jeg målte med multimeter. Halve av den kortsluttes mot messingdelen, men den andre halvparten har 1000 til 2000 ohm motstand. Hva skyldes dette? Det vet kanskje @Hulda? Det merket blått var full kortslutning mellom blå 2) og 1) Men mellom rød 2) og 1) er det maaange ohm. Målt med standard Biltema multimeter. Spørsmål 2: noen som vet lengden på anode for MS3 giret (første versjon regner jeg med)? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Er nok kun de to ja. Har vært noe forskjellige løsninger fra VP på disse motorene. Noen hadde 3 å andre to eller en. Så passer nettopp knbra at du kun finner en på motor. Men dobbelt sjekk for sikkerhets skyld oljekjøler. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Nei, den tar jeg ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 @Hulda, veldig rart. Er nesten ikke kontakt mellom rød og blå side av samme anode. Har aldri sett noe liknende før. Byttes selvsagt. I oljekjøler er det ingen anode. I alle fall ikke noen firkantet "bolt" @Okkaby. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jørn Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 På ms3 giret er det jo en anode oppe og en nede. Husker at den ene var noe lenger enn den andre, så om man monterer feil kan det føre til at man får redusert vannledningsevne. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Sag gjerne rett over med en baufil og legg ut et bilde av hvordan den ser ut innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Det er forskjellige utgaver av MS3. Jeg har første versjon @jørn, og har bare funnet én anode. Den er nede i nedre del av rørveksleren. Skal sjekke en gang til 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 jørn skrev 35 minutter siden: om man monterer feil kan det føre til at man får redusert vannledningsevne. På MS3C knekker én av anodene om man monterer lange i begge posisjoner, husker ikke i hvilken. Da kan den brukne biten hindre gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 @X10an og @Hulda, det virket som det var et hardt belegg på den ene siden som hindret elektrisk kontakt, og også har bevart sinken. På den ene siden var det helt glatt da jeg brukte en liten stålbørste. Men på den andre siden var sinken sprø. Når belegget var borte var det elektrisk kontakt. Inni anoden ser det helt ut. (Sløv baufil...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 Ellers er nye anoder på plass. Var like. Delenr 838929 på Maritim. Koster en liten formue a kr 149 per stk, mot 60 i andre nettbutikker. Men jeg ville ha i dag 🙂👍 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Da har det vel skjedd en smule passivering av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Ingar skrev for 3 timer siden: På MS3C knekker én av anodene om man monterer lange i begge posisjoner, husker ikke i hvilken. Da kan den brukne biten hindre gjennomstrømning. Slik så det ut hos meg en gang. Måtte knuse den med skrutrekker og hammer for å så spyle den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.