Jump to content

Yamaha 9.9 sport 4t med 20hk forgasser stopper

kdtran

Recommended Posts

Jentungen kjøpte seg en Summer Fun med 2016 modell Yamaha 9.9 sport og 20 hk forgasser i fjor høst.

Motoren fungerte som den skulle ved oppsett og båten har stått i åpent nøst i vinter.

Jeg har byttet registerrem, olje, plugger, impeller, flotørventil og renset forgasseren denne måneden.

Ved sjøsetting starter motoren stort sett som den skal, men den stopper etter kort tids drift, både på tomgang og i forbindelse med gass pådrag.

Det jeg reagerer på er at det er tegn på feiltenning e.l. når den går på tomgang. (hører fusking)

I tillegg er det VELDIG varierende motstand når vi prøver å starte den igjen. Det føles noen ganger  som om den går i hydrolock (bråstopp når en drar i snoren), andre ganger er mostanden normal og enkelte ganger er det som om det ikke er kompresjon i det hele tatt når en drar i snoren. Det er ingen tegn på vann i oljen.

Lurer på om noen her inne har erfart at ventilene kan henge etter opplag?

Det kunne i hvert fall forklart hvorfor kompresjonen tilsynelatende varierer.

Er det andre opplagte ting jeg bør sjekke før jeg kryper til korset og leverer motoren inn til forhandler for feilsøking og utbedring?

Har en deprimert 16 åring i huset som frykter at alle konfirmasjonspengene er på vei ut av vinduet..

Hei.

Har du video av motoren?

20hk forgasseren er den montert hos forhandler?

Kan være at forgasseren trenger en justering av blandingen, hvis forgasser ikke har vært justert så kan den fuske/stoppe på tomgang. 

Det kan være varierende motstand når du drar i snoren på disse motorene, i tillegg kan de "nøkke"/holde tilbake snoren når den skal startes. Sånn er de når de til og med er helt ny ut av esken.  .

Redigert av Diddn (see edit history)

@Diddn Forgasseren er montert av forhandler/service rep så vidt jeg forstod av forrige eier. Det er nærliggende å tro at problemene er relatert til noe jeg har gjort med motoren, all den tid den fungerte greit når frøken dings kjøpte båten i fjor høst. 
Jeg er helt sikker på at timing er riktig og at jeg ikke har hoppet over en tann på register remmen. Betryggende å høre at varierende motstand ved start ikke nødvendigvis er ett feilsymptom. Får stikke innom Båt og Motorservice i morgen for råd. Har kjempegod erfaring med dem fra min tid hos Brunswick, og de virker å ha minst like god erfaring og kompetanse på Yamaha som det de har på mercruiser og CMD.  

Rask oppdatering. 
Viste seg at ett av kammerne i forgasseren var tett, i tillegg til at det var vann i bensinen. 
Forgasseren lot seg ikke stake opp, så da ble det forgasserbytte etter råd fra Båt og Motorservice. (Forøvrig fantastisk servicevennlig og kompetent bedrift!)
Ny forgasser og vannutskiller er nå montert, tanken er renset og ny bensin innkjøpt. Motoren starter endelig på 1. til 2.draget når den er kald, og sviver som en klokke. 
?

KDB skrev 54 minutter siden:

Bruk Shell V power før du vinterlagrer motoren neste gang. 

Bruker kun Shell V power..

Ikke interessert i å prøve å rette pekefingeren mot noen andre enn meg selv. Er vel innforstått med utfordringene relatert til dagens miljøbensin, men valgte til tross for dette å lagre bensintanken utendørs i vinter. Forgasseren var nok på god vei til å bli tett når frøken dings kjøpte båten i fjor høst, og mitt valg vedr. tank lagring var det som skulle til for å tette forgasseren helt. My bad, my cost som de sier i England  ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...