Jump to content

Hvordan ta i bruk lifepo4 i båt med 2x Yamaha F150 ?


riskyrasmussen

Recommended Posts

jeg har i dag 3batteribanker.

 

2startbatterier (1 for hver motor), 1 for forbruk og truster.
 

Da må jeg kansje inn med en 4. batteribank, kun for forbrukere. ?

 

Hvordan skal jeg da løse det med lading av denne banken? Hver motor kan lade to individuelle banker (men med lik spennng), men lifepo4banken vil kansje overbelaste dynamo?

 

Noen med erfaringer?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er vel ingen som har erfaring med lignende installsjoner selv?

 

Spesiellt interessert i erfaringer knyttet til ladingen fra utenbords.

 

Er vel ingen ordinær dynamo på disse maskinene, men en ladespole. 
 

Slik jeg har forstått det er faren for overbelastning av slik ladeordning nærmest fraværende. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme oppsettet, men med F225. 

 

Jeg hadde 2 x start og en baugpropell. Forbruket ble tatt fra styrbord startbatteri (dårlig orginal løsning). 

 

Jeg la inn ny hovedbryter for forbruk, og satt inn ny lifepo4 bank. Jeg satt inn en 30ah orion smart dc/dc pr startbatteri til lifepo4 banken. 

 

Uten dc/dc så får du ikke altid rett v om f.eks start batt er på 13.8, og lifepo4 trenger 14.2 for f.eks sync. (Altså øke v)

 

Om yamaha "dynamo" brenner opp uten  dc/dc vet jeg ikke. Har lest om det på mange forum og de fleste er uenig. 

 

Ellers så skulle f225 levert 70a hver  men tror ikke de klarer det. Jeg får ut ca 4-500 w netto inn på forbruksbanken når jeg går. 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har da gjennomført oppgraderingen.

 

Løsningen ble ganske lik din @Thomas_h :cheers:

 

Beholdt startbatterier som originalt.

Montert inn Skannbatt LifePo4 200AH, og gjort plass til fremtidig utvidelse med et til.

 

Truster/Ankervinsj ble flyttet fra forbruk til et av startbatteriene.

 

Original lading av forbruksbatteri (kun fra SB motor) ble frakoblet.

 

Monterte en Victrion Orion DC-DC 30A mellom hvert av startbatteriene og forbruksbatteri.

 

Inntill videre er eksisterende landstrømslader benyttet videre, men justert for LifePo4. Denne skal på sikt erstattes av en Multipluss :)

 

Er kjempefornøyd med resultatet, både av hensyn til batterikapasitet (som var alt for dårlig i utgangspunktet) og ladeeffekt under gange (35-50A).

 

IMG_2074.jpeg.afd443da439506bbedba7ed87c56e64a.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...