riskyrasmussen Startet 29.April.2021 Del på Facebook Startet 29.April.2021 jeg har i dag 3batteribanker. 2startbatterier (1 for hver motor), 1 for forbruk og truster. Da må jeg kansje inn med en 4. batteribank, kun for forbrukere. ? Hvordan skal jeg da løse det med lading av denne banken? Hver motor kan lade to individuelle banker (men med lik spennng), men lifepo4banken vil kansje overbelaste dynamo? Noen med erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Bruk en dcdc lader mellom start og lipo sett eventuelt thruster på det andre startbatteriet Redigert 29.April.2021 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 3.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2022 Det er vel ingen som har erfaring med lignende installsjoner selv? Spesiellt interessert i erfaringer knyttet til ladingen fra utenbords. Er vel ingen ordinær dynamo på disse maskinene, men en ladespole. Slik jeg har forstått det er faren for overbelastning av slik ladeordning nærmest fraværende. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 4.September.2022 Del på Facebook Svart 4.September.2022 Jeg har samme oppsettet, men med F225. Jeg hadde 2 x start og en baugpropell. Forbruket ble tatt fra styrbord startbatteri (dårlig orginal løsning). Jeg la inn ny hovedbryter for forbruk, og satt inn ny lifepo4 bank. Jeg satt inn en 30ah orion smart dc/dc pr startbatteri til lifepo4 banken. Uten dc/dc så får du ikke altid rett v om f.eks start batt er på 13.8, og lifepo4 trenger 14.2 for f.eks sync. (Altså øke v) Om yamaha "dynamo" brenner opp uten dc/dc vet jeg ikke. Har lest om det på mange forum og de fleste er uenig. Ellers så skulle f225 levert 70a hver men tror ikke de klarer det. Jeg får ut ca 4-500 w netto inn på forbruksbanken når jeg går. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 17.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2023 Har da gjennomført oppgraderingen. Løsningen ble ganske lik din @Thomas_h Beholdt startbatterier som originalt. Montert inn Skannbatt LifePo4 200AH, og gjort plass til fremtidig utvidelse med et til. Truster/Ankervinsj ble flyttet fra forbruk til et av startbatteriene. Original lading av forbruksbatteri (kun fra SB motor) ble frakoblet. Monterte en Victrion Orion DC-DC 30A mellom hvert av startbatteriene og forbruksbatteri. Inntill videre er eksisterende landstrømslader benyttet videre, men justert for LifePo4. Denne skal på sikt erstattes av en Multipluss :) Er kjempefornøyd med resultatet, både av hensyn til batterikapasitet (som var alt for dårlig i utgangspunktet) og ladeeffekt under gange (35-50A). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.