Jump to content

Problem med Tilt på AQAD31 og 290DP

fredriksen

Recommended Posts

Yngstemann har en Winrace 22 med VP AQAD31 nyere modell med 290DP drev. Den har tiltknapp på gir/gasshendelen og dette har virket bra. Nå virker dette ikke, men det blinker rød varseldiode i tiltinstrumentet. Det er dette instrumentet / denne dashbordklokka som indikerer hvordan grevet står; om det er tiltet ut eller inn etc.

Jeg har selv en AQAD41 noe eldre årgang, som har tiltstyringen på en egen liten hendel hvor man også har en vippebryter for å løfte / senke drevet ut over normal tiltjustering (for eks beach mode..). På dette må jeg holde vippebryteren dersom jeg ønsker å kjøre drev opp/ned når indikator viser rød diode. Jeg undres på om det er en tilsvarende funksjon / knapp på de nyere som har tiltstyringen på gir/gasshåndtaket? 

Gir/gasshåndtaket har en knapp som kan trykkes / holdes inn og da hører jeg at et relé slår til/fra. Hva brukes denne bryteren til? Er det den samme "tvingefunksjonen" for f.eks beach mode? Tilten er like død om jeg holder knappen inne eller ikke og forsøker å kjøre den. Dette er altså ikke frikoblingsknapp, den står i senter av gir/gass-hendelen.

Jeg kan kjøre drev opp/ned ved å koble direkte på releene ved hydraulikkpumpa, og releene er flunk nye (VP-relé som er gullbelagte etter pris å dømme :-) ), men jeg får ikke kjørt via styringsknappen på håndtaket så da vil jeg tro at det mangler en "tvinge"-funksjon.  Noen som vet?

:-) steinar

+762659879_GirWinrace.jpg.90c78fde6833011a604d561805a9150b.jpg

Ut i fra Denne siden ser det ut som det er override (beach mode) knappen du har der ja, men siden den gir signal til et rele høres det ut som den er i orden? Kan jo være dårlig kontakt på rele eventuelt om ikke dette også er nytt..

Men, bryteren på gasshåndtaket skal jo da uansett virke om drevet ikke står i beach stilling, fungerer bryteren om du tilter drevet ned rett på releene og instrumentet ikke blinker rødt lengre? Eller er det dødt da og? 

Redigert av Sturee (see edit history)

Takker, da går jeg videre i feilsøken! 

Jeg har nå brukt mer tid på å se på dette opplegget. Båten har et et utrolig avansert kråkereir av ledninger, de fleste i samme farge... Og, den har et hjemmelaget sikringsoppsett som er gjemt innbygget i dashbordet, men det kan sees og leses speilvendt ved hjelp av et speil...  ¨Båten har mange ledlys montert mange plasser inne og i cockpit, i motorrom og bak på båten og et avansert høytaleropplegg. Men viftereimer på generator og servopumpe er så slakke at man får en finger mellom reim og skive, noe som har resultert i at området rundt er helt svart på grunn av avslitt viftereimmateriale....  Så båten har sikkert tidligere vært eid av en ungdom som hadde mye tilgang til ledninger og som likte disko-lys og musikk, men ikke noe utpreget teknisk interesse....

Jeg har allerede skiftet de to releene som står ved hydraulikkpumpa, så de er OK. Ser at de gir konstant minus til pumpa og at ved tilslag så veksler det ene releet til positiv til pumpa mens det andre releet fortsatt gir minus og pumpa skal gå ønsket vei. Så langt teorien.

Jeg fant to releer bak dashbordet og det ene gir strøm ved påslått tenning og det andre gir "override" spenning ved å trykke inn override-knappen ved girhendelen, Jeg har nå fulgt denne strømmen bakover til tiltpumpe-releet, men får ikke dette til å trigge, ennå. Jeg antar at jeg kommer videre når jeg får med en tredje hånd til å betjene hendler mens jeg måler leter etter brudd eller mangler. Det kan jo hende at tiltgiveren trigger styre-minus på releet (86), og i så fall legger jeg muligens inn en direkte styring av releene uten VP avanserte kontroll-logikk, men det fordrer da at brukeren hører eller ser når man kommer til tilt-endepunktene.

Så det var god hjelp å finne på Baatplassen enda en gang, og fint er det å ha dette forumet!

:-) steinar

Redigert av fredriksen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...