
fredriksen
Takker, da går jeg videre i feilsøken!
Jeg har nå brukt mer tid på å se på dette opplegget. Båten har et et utrolig avansert kråkereir av ledninger, de fleste i samme farge... Og, den har et hjemmelaget sikringsoppsett som er gjemt innbygget i dashbordet, men det kan sees og leses speilvendt ved hjelp av et speil... ¨Båten har mange ledlys montert mange plasser inne og i cockpit, i motorrom og bak på båten og et avansert høytaleropplegg. Men viftereimer på generator og servopumpe er så slakke at man får en finger mellom reim og skive, noe som har resultert i at området rundt er helt svart på grunn av avslitt viftereimmateriale.... Så båten har sikkert tidligere vært eid av en ungdom som hadde mye tilgang til ledninger og som likte disko-lys og musikk, men ikke noe utpreget teknisk interesse....
Jeg har allerede skiftet de to releene som står ved hydraulikkpumpa, så de er OK. Ser at de gir konstant minus til pumpa og at ved tilslag så veksler det ene releet til positiv til pumpa mens det andre releet fortsatt gir minus og pumpa skal gå ønsket vei. Så langt teorien.
Jeg fant to releer bak dashbordet og det ene gir strøm ved påslått tenning og det andre gir "override" spenning ved å trykke inn override-knappen ved girhendelen, Jeg har nå fulgt denne strømmen bakover til tiltpumpe-releet, men får ikke dette til å trigge, ennå. Jeg antar at jeg kommer videre når jeg får med en tredje hånd til å betjene hendler mens jeg måler leter etter brudd eller mangler. Det kan jo hende at tiltgiveren trigger styre-minus på releet (86), og i så fall legger jeg muligens inn en direkte styring av releene uten VP avanserte kontroll-logikk, men det fordrer da at brukeren hører eller ser når man kommer til tilt-endepunktene.
Så det var god hjelp å finne på Baatplassen enda en gang, og fint er det å ha dette forumet!
:-) steinar