Jump to content

Edit History

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og aksling og hylse lagde masse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai - i ukjent farvann med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

 

Men dette var før mobilen var allemanns eie  1997-98 og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe spesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg sulter om det skjer,

men hadde likevel  vert enormt takknemmelig hvis -

så skulle skje at da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -

for skal nok få den hjem om det må slepes ved å hente lånt båt hjemme og komme tilbake med meen da ligger den jo fast noe tid-til man får kommet hjem og funnet nen som kan bli med tilbake - og at det ikke er så dyrt for kaileie  da, det går mer tid er et must -skal jeg ha mulighet og få det til.

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- som må nesten betegnes som en engel som kom forbi det var noe jeg er sååå takknemlig ennå for

jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tok knapt diesel utgiften betalt -takk igjen-du vet hvem jeg mener om du leser dette.

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(1).png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot.png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(2).png

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og aksling og hylse lagde masse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai - i ukjent farvann med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

 

Men dette var før mobilen var allemanns eie  1997-98 og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe spesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg sulter om det skjer,

men hadde likevel  vert enormt takknemmelig hvis -

så skulle skje at da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -

for skal nok få den hjem om det må slepes ved å hente lånt båt hjemme og komme tilbake med meen da ligger den jo fast noe tid-til man får kommet hjem og funnet nen som kan bli med tilbake - og at det ikke er så dyrt for kaileie  da, det går mer tid er et must -skal jeg ha mulighet og få det til.

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- som må nesten betegnes som en engel som kom forbi det var noe jeg er sååå takknemlig ennå for

jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tok knapt diesel utgiften betalt -takk igjen-du vet hvem jeg mener om du leser dette.

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(1).png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot.png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(2).png

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpoentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og akslin og hylse lagde nasse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

Men dette var før mobilen var allemanns eie og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe spesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg sulter om det skjer,

men hadde likevel  vert enormt takknemmelig hvis -

så skulle skje at da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -

for skal nok få den hjem om det må slepes ved å hente lånt båt hjemme og komme tilbake med meen da ligger den jo fast noe tid-til man får kommet hjem og funnet nen som kan bli med tilbake - og at det ikke er så dyrt for kaileie  da, det går mer tid er et must -skal jeg ha mulighet og få det til.

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- som må nesten betegnes som en engel som kom forbi det var noe jeg er sååå takknemlig ennå for

jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tok knapt diesel utgiften betalt -takk igjen-du vet hvem jeg mener om du leser dette.

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(1).png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot.png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(2).png

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpoentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og akslin og hylse lagde nasse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

Men dette var før mobilen var allemanns eie og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe spesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg sulter om det skjer,

men hadde likevel  vert enormt takknemmelig hvis -

så skulle skje at da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -

for skal nok få den hjem om det må slepes ved å hente lånt båt hjemme og komme tilbake med meen da ligger den jo fast noe tid-til man får kommet hjem og funnet nen som kan bli med tilbake - og at det ikke er så dyrt for kaileie  da, det går mer tid er et must -skal jeg ha mulighet og få det til.

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- som må nesten betegnes som en engel som kom forbi det var noe jeg er sååå takknemlig ennå for

jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tak knapt diesel utgiften betalt -

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(1).png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot.png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(2).png

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpoentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og akslin og hylse lagde nasse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

Men dette var før mobilen var allemanns eie og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe sesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg sulter om det skjer,

men hadde likevel  vert enormt takknemmelig hvis -

så skulle skje at da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -

for skal nok få den hjem om det må slepes ved å hente lånt båt hjemme og komme tilbake med meen da ligger den jo et og at det ikkke er så dyrt  da det går mer tid er et must skal jeg ha mulighet og få det til.

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- som må nesten betegnes som en engel som kom forbi det var noe jeg er sååå takknemlig ennå for

jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tak knapt diesel utgiften betalt -

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(1).png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot.png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(2).png

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpoentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og akslin og hylse lagde nasse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

Men dette var før mobilen var allemanns eie og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe sesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg suter om det skjer så om da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -men at det bgår mer tid

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tak knapt diesel utgiften betalt -

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(1).png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot.png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(2).png

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpoentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og akslin og hylse lagde nasse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

Men dette var før mobilen var allemanns eie og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe sesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg suter om det skjer så om da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -men at det bgår mer tid

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tak knapt diesel utgiften betalt -

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot(1).png

Screenshot_2021-04-30 Sollux Snekke 24 fot.png

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpoentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og akslin og hylse lagde nasse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

Men dette var før mobilen var allemanns eie og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe sesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg suter om det skjer så om da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -men at det bgår mer tid

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tak knapt diesel utgiften betalt -

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

 

lenge siden jeg har vert innlogget på  forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt  da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr  på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969

jrr1969

jrr1969

har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette

- etter selgers utsagn er motor bra og går fint -

jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld  30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21

og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn-

og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise.

 

så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute.

Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpoentligvis

Det var ikke bare litt vann som kom inn og akslin og hylse lagde nasse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte -

 men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da-

og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land -

men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende-  det sto over dørk og  fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel .

Men dette var før mobilen var allemanns eie og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk-

Så vi hadde jo   vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg

har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom -

og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og

-ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den  total havari like før stavanger da  veiva  som hadde vert oljetørr  skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner  så den var da et mega problem 

-men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord.

for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt  turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse.

 har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem-

Jeg har og hentet flere gamle tresjarker   igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere.

noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid -

 

men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke  begynner å få gråtone av vann .

og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør.

Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok.

Og siden han mener den ikke skal vere noe sesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden 

,gi den gamke Bukh"en  max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at  med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga.

 

 

Og  siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner .

og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da.

 

men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe  jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg suter om det skjer så om da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset -men at det bgår mer tid

-eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tak knapt diesel utgiften betalt -

sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å  annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie-

så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel.

 

ha en flott helg alle sammen

leb

nge siden jeg har vertlogget på og skrevt noe her inne så jeg nå da jeg måtte tilogmmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg.

 

 

men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv

med beste hilsen jrr1969



×
×
  • Create New...