jrr1969
Å glemte jeg skrive det var Tysnes .tror det står men går nok ikke så helt klart frem ,nei -
det ser jeg nå, beklager det
har nå retta overskrifta men nå må jeg pakke og finne det jeg må ha med så jeg får rukket en ettermiddags kystbuss avgang.(billige billetter som honnør iallefall er vel statens bidrag til oss med 15.500,- utbet i trygd etter skatt og da har man husleie strøm -nett/tv -eldre lån fra tiden man hadde hus bil og var gift - som enneå betales litt på samt da ymse annet mat og litt reise utgifter ) da skal man jaggu snu mye og mange ganger -lennnge for å legge bort og spare seg til bare 30-50.000 kr båt . da snakker vi åresvis-og man er ikke ungdom som har ubegrenset tid igjen helelr lengre er godt passert et 1/2 århundre føles som en er 20 år eldre i kroppen -men sinnet og sjela er ennå knapt 20.
. joda skjerma og været er sol ( til tirsdag)og nesten vindstille hele ruta til og med onsdag iallefall -
siden jeg vet dette er et sjanse spill-ikke nødvendigvis problem i det hele tatt men om det blir så har ikke jeg kr til å få tatt den på land eller bestille slep av de som har slikt som yrke,for jeg har lite kr slik livet er men er utrolig glad i sjø livet og da kan gjerne vere føre var og kansje få en håndsrekning om det skulle behøvs .skjedde i 2014 da jeg prøvde gå med skadet maskin fra jæren dog den fullstendig havererte like utenfor stavanger -fikk lånt plass i hommersåk gratis og jaggu var det flere som tilbydte meg slep -siden de var på vei samme vei -
så at folket her inne er utrolige og bare man spør kan fåå en håndsrekning-prøver selv og gjøre det når jeg er på sjøen for jeg vet hvor mye det kan bety- spesielt idagens samfunn med go-marina på alle havner som tar 1/4 -1/2 1000 lapp pr døgn selv om du ikke ligger der og ferierer så har faktisk en venn som mistet båten sin slik da han ikke hadde å betale de nesten 7000 de ville ha .han lå og ventet på ny topp håpte at gamle regler med nødhavn var gyldige men etter brannvesenet på den kaia som styrte havneleien ble båten tatt med kran og lagt på land og de utgiftene kom på toppen så ville han ha båten var det en rekning fra komunen det dreide seg om via brannvesenet i havnevakt ærend på kr 25.000 ,- med leie -kran -samt lager leie- og hvis da båten ender som skrot noe den sikkert gjør siden dette er for ham umulig å oppdrive -samme for meg -da vil likevel en rekning på sikkert ,meste av beløpet bli forsøkt innkrevd av komunen skatteinnkrever så dermed er ham båt løs -gjeld og alt er tragedie -var jo kun for nødhavn i påvent av deler han lå der ..dette er nesten skammelig av en rik kommune å gjøre
- så han var helt knust for en mann som aldri har hatt mye var det en livsdrøm tapt men de kalte det vrak som ikke ble betalt for. kun ventet på topp fra england og var ikke klar over at de tok båten før den var vekk .lapp i ruta om tlf og grunn ble ikke sett på engang. og fuske med forsikring eller lure til seg slep er uaktuellt for jeg vet og å ha 70% bonus hos forsikring gjør at idag kan jegb ha kasko mot før da jeg ikke hadde råd med full pris og dermed er man ikke med på og lure forsikringa siden det skader odss alle in the end.bedre spørre og håpe noen gir en hånd om det trengs
-og si litt gtidlig fra blir man kansje sett uten å måtte sende nød eller -praie forbi passerende .
for er en glede å få vere med på sjø livet selv med dårlig råd-
skal ikke ha andre til og betale for meg men en håndsrekning tar jeg godt imot for det er eet fakta at pga gammelt utstyr ikke er like pålitelig -og som en som ikke kan legge 60-70 ja 100.000 i båt da jeg ikke har sånne penger om jeg sparer flere år engang er noe jeg må leve med eller bli på land og se på.
så selv om jeg da seiler med det utstyr andre har "kassert"og prøver fikse der andre ikke ser det er lønnsomt gjør jeg kan delta men -her blir man likevel respektert og gjerne får en håndsrekning til og med -det er godt miljø som virkelig står respekt av .
og her inne har jeg kun opplevd hjelpsomme mennesker som har gjort det beste de kunne selv om de hadde ferie og famile med ombord og det varmer.