Jump to content

Edit History

jrr1969

jrr1969

ja takker for rådet, jeg tok sjansen rakk akkurat og komme meg på siste kystbuss som ikke var utsolgt (ble litt forundret at tre siste avganger en fredag er utsolgt allerede en dag i froveien -da har de passasjerer ialllefall kystbussen for tida

takk for tipset med og tømme utav litt diesel,-nå ordnet det med avtapping seg selv på en litt voldsom måte- holdt på og tanke opp full tank ,da slangen ned til tanken (påfyllinga sprakk) og noe jeg som sto ute ikke merket,så tanket 600kr og da jeg kom  inn i båten så ser jegb at måleren står ennå nesten på tom- jeg kjente ikke diesel lukt da- men regnet med måleren ikke virket - siden da var jeg for meg selv og ingen å spørre om evt måler feil  men startet opp og dro på - det funket greit virket det som så synes jeg det skvalpet så rart hadde ikke  hørt det og lurte på om det kunne vere lekkasje satte kursen mot stavanger sentrum -for å finne en havn og kunne legge til for å sjekke dette - og det var bare kort stykke unna -5-7 minutter- så satte jeg på varm appereat for det var litt kaldt -da kom diesel eimen og nesten overdøvende sterk så skjønte her var mer som skurret . ved havna jeg gikk inntil -første og kjappeste kai jeg kunne fortøye i ei flytebrygge og finne ut hva det var som -skvalpet og hvorfor det luktet så sterkt diesel- det viste seg på fyllings røret hadde sprukket -sikkert ganske straks da jeg begynte tanke og det fløt ca 100 liter diesel i kjølen, der var heldigvis god tilgang nede i kabinen gjennom en luke å øse dette - for å pumpe det i sjøen med lense pumpa hadde blitt for drøyt--- fikk fatt i en slik hvit fiske kasse og et par papp krus på den døgn åpne stasjonen et stykke unna -og fikk øst kjølen gjenom luka fremme i kabinen så slapp jeg ligge mellom motoren og fikle for det var for trangt- men frmme fikk jeg fri tilgang og kassen jeg øste oppi sto støtt,øste  til jeg hadde full kasse og - bar denne ut .uten videre søl faktisk og fikk tømt det over  på et fat for -spill greier -slik pumpe diesel er nok bare å få destruert( fylt på et fat-og brent eller noe  ) og ned og øste full enda en kasse da var det ganske bra igjen. da hadde jeg øst ut 100 l

og måtte jo få fiksa slangen og få tettet tanken var kun å kutte av et stykke i enden og tre på igen samt sett klemma på - skrudde opp inspeksjons luka oppå tanken og tømte den helt . var kansje 6-7liter så den hadde fått minimum av påfyll før slangen tok kveld

og tørka utav tanken var forbausende lite grums og rusk. så daa strtet jeg med -tom rengjort tank iallefall

og da til slutt jeg fikk fyllt opp igjen denne gang med åpne dørk luke og hengende inn og se under fyling

 det var da bare lite grann nederst i kjølen og det fikk være i første runde. tok og overnattet der siden det da hadde blitt ganske seint nermere 23.30 og jeg hadde vert på bussen -samt tenkte nå får jeg bare ta det med ro starte med første dagslys istedet og gjorde så-

 

tidlig 05.330 satte jeg kursen mot bokn -krysset og bare fryd og glede- innom Skudeneshavn en tur - så videre opp og inn på besinstasjon/marinaen i Kopervik sjekket forskjellig kjøpte litt proviant og brus m.m og hadde en sjekk av olje m.m alt så langt vel- opp mot haugesund var det som den datt litt på turtall plutselig -og jeg la til ved havna midt i byn sjekket filtre og vannav skiller ikke noe ,der reknet ikke heller med det siden tanken hadee vert reeingjort og ny diesel.  gikk fra Haugesund og oppigjennom og alt bare fryd ,av problemer var det intet-før med et like for Leirvik på Stord -nermer seg tidlig kveld og turtallet faller på motor -og bom stopp- helt tydlig diesel mangel-skrur ut bunnskrua i filteret fremme, dønn tørt- sjekker vannavskilleren bak og litt rusk men den sto rett ved tanken og slangen mellom ca 60-70 cm hadde den av  var noe morrken ser jeg når jeg sjekker den. så slangen fra vannavskiller og fremover mot motor den er betydlig lengre ligger litt i sving og rundtb div så et par meter er den .løser den prøver blåse i den-helt tett får tatt slangen av i begge ender og etter flere forsøk med ful lungekapasitet får jeg blåst ut så den åpner opp masse svart gummi rusk, da skjonner jeg at slangen har begybt løse seg opp og tette til.

skrur ut filteret fremme og det er tet og fillt av samme svarte dritten - får tømt det og -åpnet inspeksjons luka i tanken så jeg kan fylle det og riste og tømme det en 4-5 ganger før jeg fyller det opp skrur det på igjen.

så opp med lufte skrua oppå filteret pumper frem til det kommer nå kom det greit og kjapt -starter med en gang og etter 1-1,5 time liggende der og reke fikk jeg kommet meg hjem.

fikk akkurat kommet meg gjennom Bårdsund før mørket kom -godt for Bårdsund er smalt og et stygt farvann- selv om  jeg hadde kartplotter til hjelp ville jeg helst se,

-(har gått en gang igjennom Bårdsundet i bek mørke ,og uten kartplotter og med kun stor lommelykt og lyse og se -der er jo fyr  lykter og staker ,men der er ei rute med endel svinger du skal og bør trefffe igjenom der så enten karplotter -gps eller at man ser og det er lyst-men i mørke uten elektronikk med tresnekke m sabb diesel  for noen år siden det var en ekkel tur igjennom dengang vil unngå det om mulig)

 

nok om det så var jeg inne og ser rett på Uggdal og sjø og fritid- får lagt kursen mot Våge og dratt på litt var jo på tomgang gjennom Bårdsundet- når det skal sies er de noe jeg merker med båten er det den går jo 2-3 knop på tomgang så man må ligge og kople ut og inn -når man legger til og det er trangt- og utkoplet er meste av styringa borte -innkoplet går det for fort- men tomgangen er kun 600 rpm på motor og giret er det som hører til motoren - men proppelen er større enn  hva jeg er vant og se på slike båter og må være til noe annet ( er bygget og støpt et rør med plexi glass lokk baki rett foran der roret går ned hvor man inne frakan inspisere proppel og ved tau elle likn kan skru av lokket og strekker man armen ned skulle det vere greit å skjære bort tau herfra ser det ut som) -og har sett på proppellen gjennom her og synes den ser noe uvant ut for en slik -type og size båt- dro på et par ganger og den gikk jo 11-11.5 var faktisk i 12 knop og motoren er på 48 hk -men turtallet stopper opp litt tidlig -fikk bare 3000-3100 rpm på fullt og i boka mener jeg det står 3600-3700- men kan vel være det hele er en proppell issue -han jeg kjøpte den av var bare selger -hadde fått båten og kun ville selge videre -men tidligere eier har tydligvis planlagt mye for bøøker med planer -teegninger og masse skisser-

dørken hele baki er ny og har luker over hele arealet ved siden av motor og bak motor. skjært veldig nøyaktig og pent-  så hele bunn er delt opp i rom under dørk-  den gamle tatt ut ,samme med trekk i kabin -men custom lagde benker med masse lager plass- som trenger trekkes og få puter.

 

men der var varm og kaldt vann ombord med 150l rustfri varmvannstank som varmes via kjølevannet  på motor-og samme med varme apperatet

-blåser varm luft på fører sete v beina og oppe, er lagt luft slanger inn gjennom bad/toalett og blåser varm luft under benker i kabin -

er også en varmluftslange  som munner ut nede ved gulvet inne på bad - så kjapt og få opp varmen ombord

- to trinns vifte og ganske nytt varme app - noen (ikke han jeg kjøpte båten av han hadde bare fått den i innbytte og skulle bli kvitt den -men trolig eier før det har gjort mye virkelig flot kvalitet jobb men ser litt uferdig ut på overflaten men under det er der og endel fine finnesser varm vann -og varm luft blåseren som begge henter varme fra kjølesystemet er et flott arbeid samt ny vann tank med alle rør og slnger til og fra og liten enkel vask men helt fungerende )

har gjort mye bra jobb her for litt tid siden men det kan jeg med glede fullføre.

 

Men nå er båten kjøpt ,båten er hentet  og jeg vet hvor feriepenger som kommer i juni skal gå,,, og turen funket greit bortsett fra et par diesel issues

 

-som ble løst raskt og greit( midlertidig for må ha ny diselslange hele strekket samt flitre så det blir mandag og tirsdags jobb for meg,

. den trenger litt vask og stell -

og nye puter inne i kabin for de ny snekrede benkene i kabinen

( der er ingen der nå -men er montert greit bord med sving og nedfellings løsning)

samt trekt om tak (mangler helt taktrekk) i kabin og tepper på dørk i kabin og baki er også ikke til stede . men det er en flott dørk som er bare og få tak i det  og lgge inn teppe oppå)

, men et prosjekt som noen har begynt på og kommet langt på -nesten ferdig

.kun finish og siste rest - dvs  nye tepper -nytt taktrekk -et sett  puter-samt kle inn et  nytt el opplegg inne på vegg på bad/ og montere ny toalet inn igjen koplinger gjennomføringer og toalett sete fundamentet er det og er nok helt nytt,-

nye vegger og dør også her men må trekkes er nå bare trehvitt.

der må og kjøpes ny dør ( der har tidligere eier planlagt glassdør buet -ser jeg og kuttet til og forsterket - men der er ikke dør så får måle opp og få bestilt ei slik. fanf skisse som viste hva planen var-og da skjønner jeg hvorfor det er kuttet slik-

 

men det varr en aldeless super tur og til og vere tatt med båt kjøpt usett og uprøvd via nett for 15.000,-kr

-var dette helt strålende - så tro jeg var heldig denne gangen -nei får komme meg ut ( sov lenge i dag var skikkelig trøtt da jeg ramla inn døra her i 21 tida på kvelden)

Så nå skal ned og se over og planlegge mandagens innkjøp til båten nå.

 

så er det en grei  båt jeg ble utrolig godt fornøyd

jrr1969

jrr1969

ja takker for rådet, jeg tok sjansen rakk akkurat og komme meg på siste kystbuss som ikke var utsolgt (ble litt forundret at tre siste avganger en fredag er utsolgt allerede en dag i froveien -da har de passasjerer ialllefall kystbussen for tida

takk for tipset med og tømme utav litt diesel,-nå ordnet det med avtapping seg selv på en litt voldsom måte- holdt på og tanke opp full tank ,da slangen ned til tanken (påfyllinga sprakk) og noe jeg som sto ute ikke merket,så tanket 600kr og da jeg kom  inn i båten så ser jegb at måleren står ennå nesten på tom- jeg kjente ikke diesel lukt da- men regnet med måleren ikke virket - siden da var jeg for meg selv og ingen å spørre om evt måler feil  men startet opp og dro på - det funket greit virket det som så synes jeg det skvalpet så rart hadde ikke  hørt det og lurte på om det kunne vere lekkasje satte kursen mot stavanger sentrum -for å finne en havn og kunne legge til for å sjekke dette - og det var bare kort stykke unna -5-7 minutter- så satte jeg på varm appereat for det var litt kaldt -da kom diesel eimen og nesten overdøvende sterk så skjønte her var mer som skurret . ved havna jeg gikk inntil -første og kjappeste kai jeg kunne fortøye i ei flytebrygge og finne ut hva det var som -skvalpet og hvorfor det luktet så sterkt diesel- det viste seg på fyllings røret hadde sprukket -sikkert ganske straks da jeg begynte tanke og det fløt ca 100 liter diesel i kjølen, der var heldigvis god tilgang nede i kabinen gjennom en luke å øse dette - for å pumpe det i sjøen med lense pumpa hadde blitt for drøyt--- fikk fatt i en slik hvit fiske kasse og et par papp krus på den døgn åpne stasjonen et stykke unna -og fikk øst kjølen gjenom luka fremme i kabinen så slapp jeg ligge mellom motoren og fikle for det var for trangt- men frmme fikk jeg fri tilgang og kassen jeg øste oppi sto støtt,øste  til jeg hadde full kasse og - bar denne ut .uten videre søl faktisk og fikk tømt det over  på et fat for -spill greier -slik pumpe diesel er nok bare å få destruert( fylt på et fat-og brent eller noe  ) og ned og øste full enda en kasse da var det ganske bra igjen. da hadde jeg øst ut 100 l

og måtte jo få fiksa slangen og få tettet tanken var kun å kutte av et stykke i enden og tre på igen samt sett klemma på - skrudde opp inspeksjons luka oppå tanken og tømte den helt . var kansje 6-7liter så den hadde fått minimum av påfyll før slangen tok kveld

og tørka utav tanken var forbausende lite grums og rusk. så daa strtet jeg med -tom rengjort tank iallefall

og da til slutt jeg fikk fyllt opp igjen denne gang med åpne dørk luke og hengende inn og se under fyling

 det var da bare lite grann nederst i kjølen og det fikk være i første runde. tok og overnattet der siden det da hadde blitt ganske seint nermere 23.30 og jeg hadde vert på bussen -samt tenkte nå får jeg bare ta det med ro starte med første dagslys istedet og gjorde så-

 

tidlig 05.330 satte jeg kursen mot bokn -krysset og bare fryd og glede- innom Skudeneshavn en tur - så videre opp og inn på besinstasjon/marinaen i Kopervik sjekket forskjellig kjøpte litt proviant og brus m.m og hadde en sjekk av olje m.m alt så langt vel- opp mot haugesund var det som den datt litt på turtall plutselig -og jeg la til ved havna midt i byn sjekket filtre og vannav skiller ikke noe ,der reknet ikke heller med det siden tanken hadee vert reeingjort og ny diesel.  gikk fra Haugesund og oppigjennom og alt bare fryd ,av problemer var det intet-før med et like for Leirvik på Stord -nermer seg tidlig kveld og turtallet faller på motor -og bom stopp- helt tydlig diesel mangel-skrur ut bunnskrua i filteret fremme, dønn tørt- sjekker vannavskilleren bak og litt rusk men den sto rett ved tanken og slangen mellom ca 60-70 cm hadde den av  var noe morrken ser jeg når jeg sjekker den. så slangen fra vannavskiller og fremover mot motor den er betydlig lengre ligger litt i sving og rundtb div så et par meter er den .løser den prøver blåse i den-helt tett får tatt slangen av i begge ender og etter flere forsøk med ful lungekapasitet får jeg blåst ut så den åpner opp masse svart gummi rusk, da skjonner jeg at slangen har begybt løse seg opp og tette til.

skrur ut filteret fremme og det er tet og fillt av samme svarte dritten - får tømt det og -åpnet inspeksjons luka i tanken så jeg kan fylle det og riste og tømme det en 4-5 ganger før jeg fyller det opp skrur det på igjen.

så opp med lufte skrua oppå filteret pumper frem til det komefr nå kom det greit og kjapt -starter med en gang og etter 1-1,5 time liggende der og reke fikk jeg kommet meg hjem.

fikk akkurat kommet meg gjennom Bårdsund før mørket kom -godt for Bårdsund er smalt og et stygt farvann- selv om  jeg hadde kartplotter til hjelp ville jeg helst se,

-(har gått en gang igjennom Bårdsundet i bek mørke ,og uten kartplotter og med kun stor lommelykt og lyse og se -der er jo fyr  lykter og staker ,men der er ei rute med endel svinger du skal og bør trefffe igjenom der så enten karplotter -gps eller at man ser og det er lyst-men i mørke uten elektronikk med tresnekke m sabb diesel  for noen år siden det var en ekkel tur igjennom dengang vil unngå det om mulig)

 

nok om det så var jeg inne og ser rett på Uggdal og sjø og fritid- får lagt kursen mot Våge og dratt på litt var jo på tomgang gjennom Bårdsundet- når det skal sies er de noe jeg merker med båten er det den går jo 2-3 knop på tomgang så man må ligge og kople ut og inn -når man legger til og det er trangt- og utkoplet er meste av styringa borte -innkoplet går det for fort- men tomgangen er kun 600 rpm på motor og giret er det som hører til motoren - men proppelen er større enn  hva jeg er vant og se på slike båter og må være til noe annet ( er bygget og støpt et rør med plexi glass lokk baki rett foran der roret går ned hvor man inne frakan inspisere proppel og ved tau elle likn kan skru av lokket og strekker man armen ned skulle det vere greit å skjære bort tau herfra ser det ut som) -og har sett på proppellen gjennom her og synes den ser noe uvant ut for en slik -type og size båt- dro på et par ganger og den gikk jo 11-11.5 var faktisk i 12 knop og motoren er på 48 hk -men turtallet stopper opp litt tidlig -fikk bare 3000-3100 rpm på fullt og i boka mener jeg det står 3600-3700- men kan vel være det hele er en proppell issue -han jeg kjøpte den av var bare selger -hadde fått båten og kun ville selge videre -men tidligere eier har tydligvis planlagt mye for bøøker med planer -teegninger og masse skisser-

dørken hele baki er ny og har luker over hele arealet ved siden av motor og bak motor. skjært veldig nøyaktig og pent-  så hele bunn er delt opp i rom under dørk-  den gamle tatt ut ,samme med trekk i kabin -men custom lagde benker med masse lager plass- som trenger trekkes og få puter.

 

men der var varm og kaldt vann ombord med 150l rustfri varmvannstank som varmes via kjølevannet  på motor-og samme med varme apperatet

-blåser varm luft på fører sete v beina og oppe, er lagt luft slanger inn gjennom bad/toalett og blåser varm luft under benker i kabin -

er også en varmluftslange  som munner ut nede ved gulvet inne på bad - så kjapt og få opp varmen ombord

- to trinns vifte og ganske nytt varme app - noen (ikke han jeg kjøpte båten av -men trolig eier før det)

har gjort mye bra jobb her for litt tid siden men det kan jeg med glede fullføre

 

så båten er hentet  og det funket greit bortsett fra et par diesel issues -som ble løst raskt og greit( midlertidig for må ha ny diselslange hele strekket samt flitre så det blir mandag og tirsdags jobb for meg,

. den trenger litt vask og stell -

og nye puter inne i kabin ( der er ingen der nå -men greit bord med sving og nedfellings løsning)

samt trekt om tak (mangler helt taktrekk) i kabin og tepper på dørk i kabin og baki er også ikke til stede . men det er en flott dørk som er bare og få tak i det  og lgge inn teppe oppå)

, men et prosjekt som noen har begynt på og kommet langt på -nesten ferdig

.kun finish og siste rest - dvs  nye tepper -nytt taktrekk -et sett  puter-samt kle inn et  nytt el opplegg inne på vegg på bad/ og montere ny toalet inn igjen koplinger gjennomføringer og toalett sete fundamentet er det og er nok helt nytt,-

nye vegger og dør også her men må trekkes er nå bare trehvitt.

 

men det varr en aldeless super tur og til og vere tatt med båt kjøpt usett og uprøvd via nett for 15.000,-kr

-var dette helt strålende - så tro jeg var heldig denne gangen -nei får komme meg ut ( sov lenge i dag var skikkelig trøtt da jeg ramla inn døra her i 21 tida på kvelden)

Så nå skal ned og se over og planlegge mandagens innkjøp til båten nå.

 

så er det en grei  båt jeg ble utrolig godt fornøyd



×
×
  • Create New...