jrr1969 Startet 30.April.2021 Link til dette innlegget Startet 30.April.2021 (redigert) har inngått kontrakt om kjøp av en båt som var serdeles billig -dog har sine mangler men mer i retning intreør og puter etc da den er rensket for alt dette - etter selgers utsagn er motor bra og går fint - jeg spurte helt konkret med en gang jeg kontaktet ham om hans mening om å komme til stavanger via kyst buss nå denne helga- allerede i kveld 30.04-21 eller senest i morgen lørdag 01.05-21 og bare ha med seg det nødvendige -klær- flytetøy ( en overlevingsdrakt vakuum pakket i vanntett bag) og verktøy for evt små fix -og lette reprasjoner underveis- det vil si er godt utstyrt med tanke på verktøy både mekanisk _ fastnøkkler-pipe samt det meste av tenger og 6kant /torks -og har med paknings ark av ymse tykkelser- og eletrisk måle-lodde og div ledning samt kan selv legge et enkelt lednings nett for krise - der man sikter på å kun komme til land og havn- og kommer til og ha med olje. filtre og drenere tank og etterfylle ny diesel før avreise. så er jo vant til gamle og ofte trøblete båter d jeg har gått hjem fra stavanger og enda lenger -båter i prisklassen 10-15,000 og om ikke smertefritt så har jeg med et untak kommet hjem- og fått båt av dem til slutt den gangen røk boltene inn i kjøl som holdt hylsa utenfra -så hysa spant rundt med aksling og skadet dermed treverket i bakre kjøl så vi lite kunne gjøre -det var under vann -kaldt og mørkt blitt ute. Det som skjedde var at vi fikk tau i proppellen i mørke og kjente det skjedde men før jeg rekk gjøre noe hørte jeg at treverk splintret og at akslingen wobblet mer enn den vibrerte ,samt vannet nesten fosset inn - så lot bare maskinen gå og få oss forover og til lands - forhåpentligvis Det var ikke bare litt vann som kom inn og aksling og hylse lagde masse spetakkel , men utrolig nok så rakk vi og gå til kai - i ukjent farvann med alle pumper på full gass og min makker brukte håndpumpe det han klarte - men siste 10 min kansje ikke så mye men føltes slik sprutet vannet fra svinghjul og at det var full stopp nå meget snart skjønte jeg da- og vi kom inni en vik fant en betong kai langt fra folk dette og fikk tau i et par pullerter på land - men vi måtte etter 1/2time ved kaien -oppgi og holde den flytende- det sto over dørk og fikk motor stanset for vannet ble dratt inn og den fikk en hydrolock på stempel . Men dette var før mobilen var allemanns eie 1997-98 og da hadde vi ikke vhf heller med. så og få hjelp var lang og lenge vi var til fots i en times tid før vi kom til folk- Så vi hadde jo vi berga oss på land på en øy med langt til folk - og fikk varslet at vi var trygge - men båten var tapt -båten ble gitt bort til eier av kai for bryet -han sa selv ja til dette jeg var sjeleglad for det utfallet-dog han måtte selv heve den.Jeg har også prøvd og gått med skadet motor fra jæren, visste den hadde hatt lager bank i noen minnutter da den hadde hatt et bunnpanne -som gikk lekk og forrige eier fulgte ikke med på olje lampe samt atlydvarselet var koplet av -men den ble stanset før totalt sto bom - og etter den ble fikset fylt olje på hørtes den merkelig bra ut ikke noe påviselig lyd og gikk samt startet lett så jeg kjøpte den billig og -ga den god olje fulgte med men etter kun vel 30-40 min tur fikk den total havari like før stavanger da veiva som hadde vert oljetørr skikkelig utav intet bare kubbet maskina og sto i 7 steiner så den var da et mega problem -men fikk jaggu ent medlem her som skulle samme reting og slepte meg og min scand 25 hele veien til Tysnes like nord om stord. for nesten kun en symbolsk sum nesten så bare drivstoffet ekstra ble dekket knapt nok. så har hentet mye rare båter og har blitt svert positivt overasket også og har hatt turer på 2-3 dager med båter som var oppgitt av tidligere eier som har trengt kun litt stell og ettersyn da har de gitt flere års trivsel og glede igjen helt uten hverken stans eller trøbbel.så mesteparten har gitt meg -glede og positiv overaskelse. har hentet to seilbåter som ble gitt bort ved henting og begge gikk for egen motor i 20-30 timer hjem uten problem - men de var jo ikke blitt hverken sett etter eller noe på de siste år eller to- men kjapp service og startet opp og gikk og gikk uten noen problem- Jeg har og hentet flere gamle tresjarker igjennom åreenes løp -langt borte og i nerheten av tysnes -og omegn -og med både 10 og 22 sabb i varierende stand men de har stort sett ikke gitt noe trøbbel på turen hjem - først fått de igang så går de til de stanses men da og starte igjen er kansje ikke like lett en dag senere. noen har gitt gode deler motor og gir .andre ble gode båter igjen for kortere eller lengre tid - men nå skal altså jeg hente en 24 fots plastbåt med en bukh vd 3syl - dog er jo selger meget båt og motor kyndig så burde ha forutsetning for å kunne bedømme om den er såpass at det sannsynligvis klarer 70-80 nm -kommer nok å ta det i to etapper og gå endel mer forsiktig både på turtall og følge godt med temp og se etter at olje ikke begynner å få gråtone av vann . og håper at selger ikke bløffer meg men ser at han har veldig gode skussmål blant båtfolk og har sålangt ikke funnet noen negativ omtale engang daa jeg prøvde og finne -noe ved å google og der står alt som er -eller har vert på nett både bra og ikke bra -men kun gode ord og skal vere en fantastisk båt mekaniker og repratør. Og siden jeg føler meg ikke helt som nybegynner ang diesel motor så tror jeg at dette går jeg for -sjanser på det går greit -men kommer til å gjøre alt jeg kan i forkant og underveis at det skal gå -om sakte så komme frem -har hele helga og om det først blir mandag er det og ok. Og siden han mener den ikke skal vere noe spesielt i veien for å gå rolig oppover med .og jeg vet at jeg vil - før avgang gå over alt og prøve samt holde et meget våkent øye med motor og se og høre etter så godt jeg kan hele tiden ,gi den gamke Bukh"en max forutsetninger til å få komme med meg hjem og her bli tatt opp og satt i stand å få et nytt liv i noen gode år -så jeg kommer til å maximere alle tenkelige ting slik at med tanke på olje -kjøling og at diesel er fri for vann og dritt samt filtre er reingjort -aller halst byttet hvis jeg klarer finne tak i i helga. Og siden jeg har vert mekanikker for tunge kjøretøy og anleggsmaskiner ( ble uføretrygdet etter hjerte feil og har nå pace maker og har med den trygda kun råd til slikt billig -så da er det gjerne man må reise og sjanse litt -men føler at jeg kansje litt bedre forutsettning enn mange og feilsøke ,hurtig fikse så den vil kunne gå hjem og blitt gitt et par nye sommre med båt glede for meg og flere venner . og skulle jeg bli stående og ikke klare komme videre kansje en av dere andre her inne kan gi en hånd - nå tror jeg ikke det blir men bedre å ha muligheten å ikke benytte den da. men det er ikke for å vere våghals på sjøen -har med overlevelse drakt -HH samme som nordsjø heliktoptrene bruker- håndholdt vhf-ekstra batteri drevne nød lanterner- samt masse batteri for mobil-vhf og lader til alle app og til å lade ekstra batt. og vil prøve vere så varsom så råd er - så kun av at ikke man ellers har råd til båt så er dette noe jeg om det lykkes kan ha glede av både sammen med famile og venner i åresvis- og skulle det gå skeis - taper jeg kansje båt - selv om den ikke er så dyr at jeg sulter om det skjer, men hadde likevel vert enormt takknemmelig hvis - så skulle skje at da noen kan låne bort en kai plass intil man har fått ordnet videre slep transp evt fikset - for skal nok få den hjem om det må slepes ved å hente lånt båt hjemme og komme tilbake med meen da ligger den jo fast noe tid-til man får kommet hjem og funnet nen som kan bli med tilbake - og at det ikke er så dyrt for kaileie da, det går mer tid er et must -skal jeg ha mulighet og få det til. -eller at noen her inne er på vei samme retning og som da med scand 25 en -slepte meg resten- som må nesten betegnes som en engel som kom forbi det var noe jeg er sååå takknemlig ennå for jeg hadde jo skaffet ny motor som sto klar hjemme den båten gå meg åresvis med fryd og glede takket en god sjel her på forumet som hjalp meg få den helt i havn og tok knapt diesel utgiften betalt -takk igjen-du vet hvem jeg mener om du leser dette. sier ikke at andre skal betale eller at jeg vil gratis henge på eller ligge ved kai -men ligger vel litt i korta når jeg legger så pass i å prøve og få en båt -hjem såpass langt uten å annet enn selgers ord på hva ham mener om det. og at egen kunnskap skal klare få meg og båten hjem eller iallefall tryggt i havn på veien om det må gjenopptas med nye -hjelpemiddel -vere seg deler eller annen greie- så ønsk meg lykke til og er du denne vei -ser du meg ligge å ikke komme videre stop og gi en hånd -jeg kan ikke gi godt betalt men skal selvsagt betale utgifter og slikt- men ikke for å vere gjerrig men kun av nødvendighet og jeg er så glad i båtlivet at nå må ny båt i fortøyningen hjemme før sommeren er slutt 2021 og vår og for sommer er fort slutt hvis man skal fikse litt på en skute ,men da er iallefall håpet med å glede en sjel. ha en flott helg alle sammen lenge siden jeg har vert innlogget på forumet her og skrevet noe her inne -så jeg nå da jeg måtte tilogmed få resatt passordet for så lenge siden var det fra sist- har ikke vert så mye båt de siste år-men i vår var båtgnisten tent etter noen år uten båt da den store stormen i 2015 eller 16 kom tak den scand 25 en jeg fikk oppover med slepe hjelp - hadde gjort alt i min makt men ble revet opp hele sida mot kaien - så måtte kasseres da- men det røk jo både en låve med dyr på bås , som måtte reddes -og flere tak samt masse andre båter i den store blesten -men hadde mye god båt fra den -jeg frem til stormen tok den fra meg men lommeboka like slank som vanlig men prøver likevel jeg. men har ikke kr med min inntekt å leie slep til ord pris eller betale gjestepris via go-marina på 250-400kr pr døgn alt etter hvor og når så litt goodwill fra folk på veien om det trengs blir mottat med største glede og vit jeg kan gjerne gi en hånd om jeg ikke har så mange kr og rutte med og er en ganske erfaren mekanikker og har mye verktøy fra et langt liv med beste hilsen jrr1969 Redigert 30.April.2021 av jrr1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Ok, da veit vi det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Går nok greit dette. En Bukh stopper ikke i utide. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Bukh å Sabb går til al evighet de ja Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ida Marie III Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Du skrev langt og mye, men hvor du skulle fra Stavanger og videre tror jeg du glemte... Er det nordover, så er det jo stort sett skjermet farvann.... Er det sørover blir det jo straks mer åpent... Sitér dette innlegget Link to post
jrr1969 Svart 30.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 (redigert) Å glemte jeg skrive det var Tysnes .tror det står men går nok ikke så helt klart frem ,nei - det ser jeg nå, beklager det har nå retta overskrifta men nå må jeg pakke og finne det jeg må ha med så jeg får rukket en ettermiddags kystbuss avgang.(billige billetter som honnør iallefall er vel statens bidrag til oss med 15.500,- utbet i trygd etter skatt og da har man husleie strøm -nett/tv -eldre lån fra tiden man hadde hus bil og var gift - som enneå betales litt på samt da ymse annet mat og litt reise utgifter ) da skal man jaggu snu mye og mange ganger -lennnge for å legge bort og spare seg til bare 30-50.000 kr båt . da snakker vi åresvis-og man er ikke ungdom som har ubegrenset tid igjen helelr lengre er godt passert et 1/2 århundre føles som en er 20 år eldre i kroppen -men sinnet og sjela er ennå knapt 20. . joda skjerma og været er sol ( til tirsdag)og nesten vindstille hele ruta til og med onsdag iallefall - siden jeg vet dette er et sjanse spill-ikke nødvendigvis problem i det hele tatt men om det blir så har ikke jeg kr til å få tatt den på land eller bestille slep av de som har slikt som yrke,for jeg har lite kr slik livet er men er utrolig glad i sjø livet og da kan gjerne vere føre var og kansje få en håndsrekning om det skulle behøvs .skjedde i 2014 da jeg prøvde gå med skadet maskin fra jæren dog den fullstendig havererte like utenfor stavanger -fikk lånt plass i hommersåk gratis og jaggu var det flere som tilbydte meg slep -siden de var på vei samme vei - så at folket her inne er utrolige og bare man spør kan fåå en håndsrekning-prøver selv og gjøre det når jeg er på sjøen for jeg vet hvor mye det kan bety- spesielt idagens samfunn med go-marina på alle havner som tar 1/4 -1/2 1000 lapp pr døgn selv om du ikke ligger der og ferierer så har faktisk en venn som mistet båten sin slik da han ikke hadde å betale de nesten 7000 de ville ha .han lå og ventet på ny topp håpte at gamle regler med nødhavn var gyldige men etter brannvesenet på den kaia som styrte havneleien ble båten tatt med kran og lagt på land og de utgiftene kom på toppen så ville han ha båten var det en rekning fra komunen det dreide seg om via brannvesenet i havnevakt ærend på kr 25.000 ,- med leie -kran -samt lager leie- og hvis da båten ender som skrot noe den sikkert gjør siden dette er for ham umulig å oppdrive -samme for meg -da vil likevel en rekning på sikkert ,meste av beløpet bli forsøkt innkrevd av komunen skatteinnkrever så dermed er ham båt løs -gjeld og alt er tragedie -var jo kun for nødhavn i påvent av deler han lå der ..dette er nesten skammelig av en rik kommune å gjøre - så han var helt knust for en mann som aldri har hatt mye var det en livsdrøm tapt men de kalte det vrak som ikke ble betalt for. kun ventet på topp fra england og var ikke klar over at de tok båten før den var vekk .lapp i ruta om tlf og grunn ble ikke sett på engang. og fuske med forsikring eller lure til seg slep er uaktuellt for jeg vet og å ha 70% bonus hos forsikring gjør at idag kan jegb ha kasko mot før da jeg ikke hadde råd med full pris og dermed er man ikke med på og lure forsikringa siden det skader odss alle in the end.bedre spørre og håpe noen gir en hånd om det trengs -og si litt gtidlig fra blir man kansje sett uten å måtte sende nød eller -praie forbi passerende . for er en glede å få vere med på sjø livet selv med dårlig råd- skal ikke ha andre til og betale for meg men en håndsrekning tar jeg godt imot for det er eet fakta at pga gammelt utstyr ikke er like pålitelig -og som en som ikke kan legge 60-70 ja 100.000 i båt da jeg ikke har sånne penger om jeg sparer flere år engang er noe jeg må leve med eller bli på land og se på. så selv om jeg da seiler med det utstyr andre har "kassert"og prøver fikse der andre ikke ser det er lønnsomt gjør jeg kan delta men -her blir man likevel respektert og gjerne får en håndsrekning til og med -det er godt miljø som virkelig står respekt av . og her inne har jeg kun opplevd hjelpsomme mennesker som har gjort det beste de kunne selv om de hadde ferie og famile med ombord og det varmer. Redigert 30.April.2021 av jrr1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Å påberope seg nødhavn mens man bestiller deler fra England er vel å strekke strikken litt vel langt. Det går jo an å kontakte havna selv og gjøre en avtale, ikke bare henge en lapp i vinduet. Jeg tenker at noen timer eller til neste dag i nødhavn er greit, utover det må man faktisk ta grep selv. Enten ved å leie plass, fikse slep/opptak eller fikse båten. Man opptar ikke andres kai som venteplass, det er en grunn til at de har kaien. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrr1969 Svart 30.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 (redigert) joda er nok enig han var nok slapp i å varsle .men at de kunne sagt fra og bedt ham fjerne den .da mob nr også sto i vindu på lapp-de visste han var ikke så vel bemidlet .og det var nok mer en både makt demo m.m her ute å gikk -enden på det er at vedkommende som hadde bolig delvis -sommerstid i båten og litt hos fjern familie i kjeller som og er en mann på snart 60 hvis ikke rett over 60 idag er på komunal institusjin og drømmer ennå .snakker fremdeles om båten og om kansje den en dag hentes ut- drømmer er seigliva greier og svert vondt og få knust -spørsmplet er om man kansje hadde bidratt stor til en snill sjel sitt liv fikk så mye større livskvalitet og ikke var til utgift for noen annet enn at han ikke hadde egen eiendom slik som 99% andre har og kaiplass som er eid eller langtids leid evt gjennom klubb med 30 års ventetid - så det og få mulighet er jo for en som er kommet bakpå ikke eksisterende -jeg skjønner at og ringe de som håndhever kaileia er fryktingydende da man stort sett blir helt klart . gjort oppmerksom på hvor lite velkommen er er selv når man har betalt nå og da .ved torg dager etc så det var nok -at han ikke turte spørre - håpte det gikk greit-alle visste dette var livet hans -de skrotet det mens de lo bak hans rygg- jeg synes det vitner om lite menneskelig samfunn . og der man uten samme økonomi er tilside satt selv om man faktisk stiller små krav så hadde de kunnet gi etter litt og snakket med ham -bare ringt ham så hadde nok han gjort alt som var mulig for å unngå krana kom men da dette var skjedd - så reiste kranebilen med en gammel båt og hele livet til en : av de godt voksne med sine vansker som har gjort at ting aldri har vert så lett som for de fleste og skrotet det hele, litt rått parti mener jeg .jada det skulle vert sagt fra og spurt om lov men det er ikke sånn som for alle andre , når man altid er møtt av stengt dør eller at iallefall ikke noen kan hjelpe da bir en forutintatt om at det beste er og late som ikke noe -som bare neder ennå verre men tjenr noen noe godt på det- har vi ikke plass til den båten - han hadde aldri klagd om folk fortøyde på utsia og gikk via hans båt så er det sånn vi vil det skal bli hva om en dag ens egen konto er tom ingen har -tid ikke noe hjelp å få hva da -kansje vi burde skjønne at noen ganger er det bedre og slakke ut og gi en hånd -jeg er om ikke fullt i samme båt men skjønner godt hv men jeg er fremdeles opptatt av at ærlighet og venner og slikt er noe man bør skatte høyt - for i norge med all vår kyst og plass så få vi egentlig er har vi ikke litt rom og avse til noen som ikke har samme forutsetning uten å avkreve dem for -de kr de skulle handle mat for den dagen .tror vi kunne ha råd til det uten at noen gikk i merkbart økonomisk tap av den grunn. og samtidig ga man noen en mulighet og vere med delta og føle seg som en samfunnsdeltaker uten å altid måtte komme sist eler helst ikke engang få vere med -kun stå der og drømme. det er ikke lett vi alle drømmer om en bedre fremtid men noen vet den aldri kommer .tenk litt på det hvorfor gjøre det ennå verre for dem og vokste man opp på 70-80 tallet ja deler av 90 så var det komunale -kaier-fiskeri kaier i alle komuner-aldri noe parkometer avgift på beløp som kun noen har råd til og da er det nok litt -som at de er en generasjon som ble fratatt den siste frie skanse -sjøen og fiske -disse gamle sjarkfiskerne som er rundt forbi de skulle vert gitt en -olass som oppveide for da oderne turisme med dens priser og båter tok over - jeg savner litt de gamle fisker kara i tresjarkene rundt på kaiene men det er jo ikke levelig og tjene tillivets opphold ved lengre og trygdsa de får er ikke serlig mer -så da er det en slags livstil og mange drømmer som blir borte . spørs om vi ikke kunne hatt litt plass til dem også. mener ikke kjefte og håper ingen blir støtt eller tror jeg er for at alle som ikke har skal få fritak for allae avgifter .neida men det stikker dypere hvis man tar segb tid og setter seg inn i saken hos de detn gjelder ,jeg er bare litt for at ikke friheten skal vere avgift belagt med billet automat alle stedr . for det ender der til slutt. Redigert 30.April.2021 av jrr1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 jrr1969 skrev 20 minutter siden: -alle visste dette var livet hans -de skrotet det mens de lo bak hans rygg- jeg synes det vitner om lite menneskelig samfunn . Vet du dette, eller bare antar du at det er slik? Ellers er vel dette alle havneeieres skrekk, at båter blir henlagt uten avtale og bare blir liggende. Så går båten ned til slutt, og det er havneeiers ansvar å rydde opp. Mange har blitt skyldige sekssifrede beløp for å rydde opp i slikt, og båteier er enten ikke å finne eller har ikke mulighet til å gjøre opp for seg. Så ja, jeg forstår godt at de velger å heller ta opp båten før den går ned, mye billigere sånn. Når det er sagt, så ønsker jeg deg fortsatt en fin tur fra Stavanger til Tysnes med ny båt. Sånn som været er nå kan det fort bli en drømmetur. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Husk å kasko forsikre båten og gjerne meld deg inn som totalmedlem i RS. Da får du hjelp uansett. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Høres ut til at du har kontroll. Sug opp en liter diesel fra bunn av tanken, sjekk at du ikke fyrer med vann og dieseldyr... Sitér dette innlegget Link to post
jrr1969 Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 (redigert) ja takker for rådet, jeg tok sjansen rakk akkurat og komme meg på siste kystbuss som ikke var utsolgt (ble litt forundret at tre siste avganger en fredag er utsolgt allerede en dag i froveien -da har de passasjerer ialllefall kystbussen for tida takk for tipset med og tømme utav litt diesel,-nå ordnet det med avtapping seg selv på en litt voldsom måte- holdt på og tanke opp full tank ,da slangen ned til tanken (påfyllinga sprakk) og noe jeg som sto ute ikke merket,så tanket 600kr og da jeg kom inn i båten så ser jegb at måleren står ennå nesten på tom- jeg kjente ikke diesel lukt da- men regnet med måleren ikke virket - siden da var jeg for meg selv og ingen å spørre om evt måler feil men startet opp og dro på - det funket greit virket det som så synes jeg det skvalpet så rart hadde ikke hørt det og lurte på om det kunne vere lekkasje satte kursen mot stavanger sentrum -for å finne en havn og kunne legge til for å sjekke dette - og det var bare kort stykke unna -5-7 minutter- så satte jeg på varm appereat for det var litt kaldt -da kom diesel eimen og nesten overdøvende sterk så skjønte her var mer som skurret . ved havna jeg gikk inntil -første og kjappeste kai jeg kunne fortøye i ei flytebrygge og finne ut hva det var som -skvalpet og hvorfor det luktet så sterkt diesel- det viste seg på fyllings røret hadde sprukket -sikkert ganske straks da jeg begynte tanke og det fløt ca 100 liter diesel i kjølen, der var heldigvis god tilgang nede i kabinen gjennom en luke å øse dette - for å pumpe det i sjøen med lense pumpa hadde blitt for drøyt--- fikk fatt i en slik hvit fiske kasse og et par papp krus på den døgn åpne stasjonen et stykke unna -og fikk øst kjølen gjenom luka fremme i kabinen så slapp jeg ligge mellom motoren og fikle for det var for trangt- men frmme fikk jeg fri tilgang og kassen jeg øste oppi sto støtt,øste til jeg hadde full kasse og - bar denne ut .uten videre søl faktisk og fikk tømt det over på et fat for -spill greier -slik pumpe diesel er nok bare å få destruert( fylt på et fat-og brent eller noe ) og ned og øste full enda en kasse da var det ganske bra igjen. da hadde jeg øst ut 100 l og måtte jo få fiksa slangen og få tettet tanken var kun å kutte av et stykke i enden og tre på igen samt sett klemma på - skrudde opp inspeksjons luka oppå tanken og tømte den helt . var kansje 6-7liter så den hadde fått minimum av påfyll før slangen tok kveld og tørka utav tanken var forbausende lite grums og rusk. så daa strtet jeg med -tom rengjort tank iallefall og da til slutt jeg fikk fyllt opp igjen denne gang med åpne dørk luke og hengende inn og se under fyling det var da bare lite grann nederst i kjølen og det fikk være i første runde. tok og overnattet der siden det da hadde blitt ganske seint nermere 23.30 og jeg hadde vert på bussen -samt tenkte nå får jeg bare ta det med ro starte med første dagslys istedet og gjorde så- tidlig 05.330 satte jeg kursen mot bokn -krysset og bare fryd og glede- innom Skudeneshavn en tur - så videre opp og inn på besinstasjon/marinaen i Kopervik sjekket forskjellig kjøpte litt proviant og brus m.m og hadde en sjekk av olje m.m alt så langt vel- opp mot haugesund var det som den datt litt på turtall plutselig -og jeg la til ved havna midt i byn sjekket filtre og vannav skiller ikke noe ,der reknet ikke heller med det siden tanken hadee vert reeingjort og ny diesel. gikk fra Haugesund og oppigjennom og alt bare fryd ,av problemer var det intet-før med et like for Leirvik på Stord -nermer seg tidlig kveld og turtallet faller på motor -og bom stopp- helt tydlig diesel mangel-skrur ut bunnskrua i filteret fremme, dønn tørt- sjekker vannavskilleren bak og litt rusk men den sto rett ved tanken og slangen mellom ca 60-70 cm hadde den av var noe morrken ser jeg når jeg sjekker den. så slangen fra vannavskiller og fremover mot motor den er betydlig lengre ligger litt i sving og rundtb div så et par meter er den .løser den prøver blåse i den-helt tett får tatt slangen av i begge ender og etter flere forsøk med ful lungekapasitet får jeg blåst ut så den åpner opp masse svart gummi rusk, da skjonner jeg at slangen har begybt løse seg opp og tette til. skrur ut filteret fremme og det er tet og fillt av samme svarte dritten - får tømt det og -åpnet inspeksjons luka i tanken så jeg kan fylle det og riste og tømme det en 4-5 ganger før jeg fyller det opp skrur det på igjen. så opp med lufte skrua oppå filteret pumper frem til det kommer nå kom det greit og kjapt -starter med en gang og etter 1-1,5 time liggende der og reke fikk jeg kommet meg hjem. fikk akkurat kommet meg gjennom Bårdsund før mørket kom -godt for Bårdsund er smalt og et stygt farvann- selv om jeg hadde kartplotter til hjelp ville jeg helst se, -(har gått en gang igjennom Bårdsundet i bek mørke ,og uten kartplotter og med kun stor lommelykt og lyse og se -der er jo fyr lykter og staker ,men der er ei rute med endel svinger du skal og bør trefffe igjenom der så enten karplotter -gps eller at man ser og det er lyst-men i mørke uten elektronikk med tresnekke m sabb diesel for noen år siden det var en ekkel tur igjennom dengang vil unngå det om mulig) nok om det så var jeg inne og ser rett på Uggdal og sjø og fritid- får lagt kursen mot Våge og dratt på litt var jo på tomgang gjennom Bårdsundet- når det skal sies er de noe jeg merker med båten er det den går jo 2-3 knop på tomgang så man må ligge og kople ut og inn -når man legger til og det er trangt- og utkoplet er meste av styringa borte -innkoplet går det for fort- men tomgangen er kun 600 rpm på motor og giret er det som hører til motoren - men proppelen er større enn hva jeg er vant og se på slike båter og må være til noe annet ( er bygget og støpt et rør med plexi glass lokk baki rett foran der roret går ned hvor man inne frakan inspisere proppel og ved tau elle likn kan skru av lokket og strekker man armen ned skulle det vere greit å skjære bort tau herfra ser det ut som) -og har sett på proppellen gjennom her og synes den ser noe uvant ut for en slik -type og size båt- dro på et par ganger og den gikk jo 11-11.5 var faktisk i 12 knop og motoren er på 48 hk -men turtallet stopper opp litt tidlig -fikk bare 3000-3100 rpm på fullt og i boka mener jeg det står 3600-3700- men kan vel være det hele er en proppell issue -han jeg kjøpte den av var bare selger -hadde fått båten og kun ville selge videre -men tidligere eier har tydligvis planlagt mye for bøøker med planer -teegninger og masse skisser- dørken hele baki er ny og har luker over hele arealet ved siden av motor og bak motor. skjært veldig nøyaktig og pent- så hele bunn er delt opp i rom under dørk- den gamle tatt ut ,samme med trekk i kabin -men custom lagde benker med masse lager plass- som trenger trekkes og få puter. men der var varm og kaldt vann ombord med 150l rustfri varmvannstank som varmes via kjølevannet på motor-og samme med varme apperatet -blåser varm luft på fører sete v beina og oppe, er lagt luft slanger inn gjennom bad/toalett og blåser varm luft under benker i kabin - er også en varmluftslange som munner ut nede ved gulvet inne på bad - så kjapt og få opp varmen ombord - to trinns vifte og ganske nytt varme app - noen (ikke han jeg kjøpte båten av han hadde bare fått den i innbytte og skulle bli kvitt den -men trolig eier før det har gjort mye virkelig flot kvalitet jobb men ser litt uferdig ut på overflaten men under det er der og endel fine finnesser varm vann -og varm luft blåseren som begge henter varme fra kjølesystemet er et flott arbeid samt ny vann tank med alle rør og slnger til og fra og liten enkel vask men helt fungerende ) har gjort mye bra jobb her for litt tid siden men det kan jeg med glede fullføre. Men nå er båten kjøpt ,båten er hentet og jeg vet hvor feriepenger som kommer i juni skal gå,,, og turen funket greit bortsett fra et par diesel issues -som ble løst raskt og greit( midlertidig for må ha ny diselslange hele strekket samt flitre så det blir mandag og tirsdags jobb for meg, . den trenger litt vask og stell - og nye puter inne i kabin for de ny snekrede benkene i kabinen ( der er ingen der nå -men er montert greit bord med sving og nedfellings løsning) samt trekt om tak (mangler helt taktrekk) i kabin og tepper på dørk i kabin og baki er også ikke til stede . men det er en flott dørk som er bare og få tak i det og lgge inn teppe oppå) , men et prosjekt som noen har begynt på og kommet langt på -nesten ferdig .kun finish og siste rest - dvs nye tepper -nytt taktrekk -et sett puter-samt kle inn et nytt el opplegg inne på vegg på bad/ og montere ny toalet inn igjen koplinger gjennomføringer og toalett sete fundamentet er det og er nok helt nytt,- nye vegger og dør også her men må trekkes er nå bare trehvitt. der må og kjøpes ny dør ( der har tidligere eier planlagt glassdør buet -ser jeg og kuttet til og forsterket - men der er ikke dør så får måle opp og få bestilt ei slik. fanf skisse som viste hva planen var-og da skjønner jeg hvorfor det er kuttet slik- men det varr en aldeless super tur og til og vere tatt med båt kjøpt usett og uprøvd via nett for 15.000,-kr -var dette helt strålende - så tro jeg var heldig denne gangen -nei får komme meg ut ( sov lenge i dag var skikkelig trøtt da jeg ramla inn døra her i 21 tida på kvelden) Så nå skal ned og se over og planlegge mandagens innkjøp til båten nå. så er det en grei båt jeg ble utrolig godt fornøyd Redigert 2.Mai.2021 av jrr1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jrr1969 Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Jepp var inne og la inn person opllysniger -til eier skifte på Rs sin portal ,registrering av småbater lå jo med et reg nfr fra før som var innaktivt i registeret. så nå står den bare ventende på min side -når jeg logger på -slik at det er bare og betale for regisrtreringa -husker ikke at det var på årsbasis de tok for å registrere en båt-og hvis ikke det ble detalt falt registreringen bort- men har sikkert ikke tenkt mer på det har jo hatt et par seil båter og flere motor båter registrert der. men da vet jeg det nå-så får huske på og betale den årlig var jo ikke rare greiene de ville ha og ringte Gjensidige rett før jeg reiste med bussen nedover og fikk tatt full kasko på den har jo -bil -en annen båt -innbo -reise forsikringer der + 60% bonus da koster det ikke mye og forsikre båten -ble overasket over hvor lav premie det var Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Så flott du kom deg hjem på en grei måte. Utfordringene på veien er legger bare enda en god historie til din biografi. Og som du allerede er klar over så er det kjekt med en passende mengde verktøy på tur. Lykke til med ny båt! Angående dieselen du pumpet opp ville jeg nok selv helt dieselen på et nødvendig antall 25 liters dunker og latt den stå over natten. Etter at vannet har roet seg på bunn ville jeg tømt dieselen over i neste kanne med en hevert og passet på å ikke få med grums og vann på bunn, Så ville jeg rett og slett helt dieselen tilbake på båten igjen (i tanken denne gang, ikke i kjølen), eventuelt gjennom et filter dersom den ikke allerede er blank og klar. Alternativt ville jeg fyret med denne i egen brenner for å varme huset, garasjen eller båten. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Dette var jo helt fantastisk beskrevet da og lykke til med båten. Båtliv er medisin for kropp og sjel. Mistet imidlertid tråden i det du skriver noen ganger, men skitt au. Her inne skal det og bør det være høyt under taket. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Martine29 skrev for 12 timer siden: Dette var jo helt fantastisk beskrevet da og lykke til med båten. Båtliv er medisin for kropp og sjel. Mistet imidlertid tråden i det du skriver noen ganger, men skitt au. Her inne skal det og bør det være høyt under taket. Enig, fyldig og god beretning. Og bra det er noen som tar vare på disse gamle holkene og gir dem nytt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.