Jump to content

Varsellys symbol (eldre Princess med MAN motorer)

Yamato

Recommended Posts

Min kjære hytte på sjøen, en Princess Flybridge 58 ('93 modell), hadde desverre ikke noen "Owners manual" når jeg overtok den.

De fleste lys på instrumentpanelet har jeg kontroll på, men det er ETT symbol jeg ikke er sikker på (se vedlagt fil).

Har søkt på nettet uten hell så langt, men kanskje noen her på forument kan gi et definitivt svar på hva dette indikerer?

varsellys.jpg

Sørine skrev 15 minutter siden:

Jeg er ikke 100 %  sikker men den ligner temmelig meget det symbol som jeg har i min princess for lænse alarm hvis pumpen køre for længe

Muligens mer innlysende og lettere å forstå om man snur litt på symbolet, slik at pilen vender oppover, og at det rett og slett er slik at lampa lyser når lensepumpa går?

Redigert av Jannmar (see edit history)

Det er en egen lampe for lensepumpe-aktivitet, og symbolet på denne er ganske lettforståelig (ser ut som et skrog med noe flytende i, og en pil opp og ut til siden.. :-)

Jeg har en mistanke om at denne lampen gjelder ventilasjonsviftene i motorrommet. Det er to slike lamper og de står sammen med motor-instrumentene til hver motor. Det er to vifter og begge fungerer åpenbart, men den ene lampen lyser hele tiden så jeg er jo ikke helt sikker...

• 2 uker senere...

Okei, da er mysteriet løst, ved hjelp av god gammeldags feilsøking.

Har prøvd å "trigge" stort sett alt av sensorer jeg kunne finne, og fikk til slutt treff.

Dette lyset indikerer altså....(trommehvirvel)... Vann i drivstoff-filter (vannutskiller).

Jeg har jo forhørt meg med Princess support, motorleverandør, her på forumet samt spurt mange båteiere, og har fått mange gode, sannsynlige svar (lensepumpe, sjøvannsflow, turbotrykk, motorrom ventilasjon...) men INGEN gjettet at dette hadde med vann i drivstoff å gjøre.

Kan kanskje indikere at symbolbruken ikke var helt selvforklarende :-)

I alle fall, godt å ha det klarlagt, kan være en ganske kritisk alarm å få under dårlige forhold.

Yamato skrev for 7 timer siden:

Okei, da er mysteriet løst, ved hjelp av god gammeldags feilsøking.

Har prøvd å "trigge" stort sett alt av sensorer jeg kunne finne, og fikk til slutt treff.

Dette lyset indikerer altså....(trommehvirvel)... Vann i drivstoff-filter (vannutskiller).

Jeg har jo forhørt meg med Princess support, motorleverandør, her på forumet samt spurt mange båteiere, og har fått mange gode, sannsynlige svar (lensepumpe, sjøvannsflow, turbotrykk, motorrom ventilasjon...) men INGEN gjettet at dette hadde med vann i drivstoff å gjøre.

Kan kanskje indikere at symbolbruken ikke var helt selvforklarende :-)

I alle fall, godt å ha det klarlagt, kan være en ganske kritisk alarm å få under dårlige forhold.

Litt interessant at produsenten selv ikke visste hva instrumentsymbolene i båtene de har bygd betyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...