Jump to content

Lekk saltvannspumpe BMW D636.


C2CV

Recommended Posts

Min Scan Baltic 85-modell med BMW D636 motor har ei impellerpumpe som lekker som en sil. Hva pumpa heter, Jabsco eller johnson, vet jeg ikke. Kjøpte og byttet simringer, de sa Volvo og BMW bruker samme pumpa, men det lekker like herlig. For meg virker det som ringen ikke klemmer nok rundt akslingen. De nye ringene (2 stk) som ble satt inn i høst og som lekker, har betegnelsen ANGUS DPSM 16287 GACO 29. Er det noen som har hatt det samme problemet som meg og ka tipse meg om hvor jeg kan få kjøpt simringer/tetningsringer som holder tett? SWvært takknemlig for svar.

impeller1.jpg

impeller2.jpg

Link to post

Kan ikke svare hvorfor din pumpe lekker men har nettopp byttet simmerringer selv i en lik pumpe til en BMW d 190.har samme mål som det du skriver. Er du sikker på at ringene står rett vei?den mot impeller skal stå med fjær mot impeller, og den mot motor skal ha fjær mot motor. Kan også være aksel som er slitt så den ikke kan bli tett samme hvor mye en bytter simmerringer. Min dryppeare en dråpe i ny å ne. Kjøpte ringene hos t. O. Slettebø i kr sand. Rustfrie fjærer kjøpte jeg "løst" å byttet med di som sto i ringene som er av stål. 

Link to post

Hei. Ja, ringene står rett vei med fjær mot impeller og mot kulelageret. Har nå presset inn ny ring mot impeller ved hjelp av hydreulisk presse. Da vet jeg at den ikke har gått inn skjevt, om det var det som fikk den første til å lekke. Finner ut av dette i morgen 1. mai. Da monteres pumpa på nytt og motoren startes. Krysser fingerene.

 

Link to post

Jeg har hatt både BMW og Mercruiser motorer med den samme pumpen. Om de er identisk med Volvo sin, er jeg usikker på, men de ser veldig like ut. Jeg fikk kjøpt deler hos KJK maskin her i Moss. De skaffet alt jeg trengte, både lagere og tetninger med rustfri fjær. Hvis du fortsatt sliter med lekkasje, ville jeg tatt med hele pumpen dit, og fått de til å skaffe det du trenger. De kan måle aksel og hus, og finne riktig retning til deg. Flinke folk i den butikken.

Angående sprut fra lekkasjen, bør du være obs på at dynamoen ikke får saltvann på seg. Det er drepen for den. Det skjedde for meg. Var ikke mange dråpene som traff, men nok til at den sluttet å virke.

Link to post

OPPDATERING: Bet i det sure eplet, plukket ut pumpa for andre gang, dunket ut akslingen og slo ut simmeringen nærmest impelleren. Ved hjelp av ei hydreulisk presse som fikk ringen til å entre beint, ble en ny presset på plass. Spent var jeg da jeg startet opp motoren. Pumpa holdt tett! Konklusjonen er at den første ringen ble dunket inn med hammer og sto en tanke skjevt. Pumpa var merket på innsiden av impellerdekslet og var en Johnsom pump. Takk for gode tips.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...