Skidis Startet 30.April.2021 Link til dette innlegget Startet 30.April.2021 Hei, I dag kjørte jeg drevet mitt opp i transportposisjonen. Når jeg i stad skulle gi meg for dagen med alt mulig før den skal hentes i morgen så kikket jeg en tur på drevet, der ser jeg en slange jeg ikke vet hva går til ha en oljedråpe under seg og ett oljelag inn mot drevet, jeg legger ved noen bilder, vet det ikke er så lett å se, men om noen vet hva dette kan være, både årsak samt hva slangen går til og hvorfor akkurat når drevet kjøres helt opp mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Det er jo oljeslangen opp til giroljereservoaret du har på motoren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Qrt Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Det er oljeslangen din mellom båten og drevet ja. Disse kan bli morkne etter hvert. Årsaken til at det lekker når du tilter drevet helt opp er at da bøyer du den maks. Det er nok den som er synderen, for det er ikke så mange andre muligheter for olje akkurat der. Jeg tror ikke det er mulig å bytte denne uten å ta av drevet, men det vet sikkert andre bedre enn meg. Innfestingen i drevet er av metall, men i transomen er den av plast. Knekker denne blir operasjonen mye større, så jeg ville vært forsiktig. Jeg bytter denne når jeg bytter belger. Første gang jeg byttet hadde også min mange sprekker i gummien, men den var heldigvis tett. Sitér dette innlegget Link to post
Skidis Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 hei, ja jeg fant ut dette etterhvert i går jeg også jeg fikk lurt opp ett lite kamera for å se og for meg så ser det ut som en messing skrue som er skru delevis utskrudd? og jeg kunne også bevege på slangen som jeg synlig så oppe ved innfesting som man kan se på bildet Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Lit uvanlig at den løsner, det letteste for og komme til den er og ta av drevet og så demontere belgen så klarer du kansje og jobbe igjennom hullet der. som de skriver over her så må du være forsiktig med og dra for mye i slangen, plast delen i andre enden (c) knekker lett og da har du en mye større jobb forand deg ?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 På eldre drev (før 2000?) er vel den gjennomføringen i messing eller noe slikt, mens nyere drev har plastgjennomføring med hurtigkobling til slangen opp til reservoaret. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lunde14 Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Det stemmer det @Teerex men forsto det sånn at det er mot bell housingen det lekker, den øverste innringete vinduet. hurtikobblingen du mener er vell inni båten, på insiden av transamen. Nr8 på vedlagt bilde Redigert 1.Mai.2021 av Lunde14 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skidis Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Hei igjen, da var drevet av, men jeg leser nå at knutebelg også må av? For det er helt umulig å få jobbe inni der.. Jeg kan vri slangen rundt å rundt uten problem og også tatt bra i med tang men vrikker seg ikke.. Noen smarte tips for hvordan jeg løsner ringen til belgen uten å herpe den? Her er problemer som Lunde14 hadde på bildet sitt innringet Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Jeg dro i ringen litt rundt her og litt der rundt hele. Da løsnet den til slutt. Oljeslangen bør du skjære på langs ved tilkoblingene slik at den løsner lettest mulig. Når du monterer den nye så sørg for at slangen ikke er for kald. Da trenges vesentlig mer kraft for montering. Samme for knutebelg. Varm opp med en hårføner eller no. Sitér dette innlegget Link to post
Skidis Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Løsning: Løsnet knutebelg og fikk jobbet innenfra og lagt på ny slange. Dessverre så tolket jeg tegningene feil så jeg trodde plastkoblingen (c) var på drevet og ikke andre siden, så den knakk jo selvsagt. Heldigvis var det mer enn nok igjen til til å kunne få på en rustfri slangeklemme. Har ikke hatt på olje enda men er ikke denne jobben bedre utført enn originalt, så vet jeg neimen ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.