Jump to content

Hva betyr Løftemerke på Skorgenes 350


Gerhard

Recommended Posts

Hei

Jeg har ett løftemerke på hver side av min Skorgenes 350 Monte Carlo. Løftemerker er ofte selvforklarende, men her er det bare ett på hver side.

 

Hva betyr det?

 

1541470296_2021-04-3007_33_41.jpg.04f43e8886d5d3441d307f35b942a6d6.jpg

1454613023_2021-04-3007_35.23-medMerke.jpg.8a7fd441865ca00cff4fde486578d9f1.jpg

 

Båten har fast aksel, så merket kommer i bakkant av motoren, på girkassa omtrent.

 

Når man bare har ett løftemerke så kan det bety flere ting:

- Balansepunkt, løft symetrisk om dette. Det er nok ikke det hos meg. Det blir for langt bak.

- Her begynner akselen, løft foran. Tror ikke det heller, akselen kommer ut minst en meter bak.

- Løft med bakre stroppen her. Den fremre stroppen kan man velge?

- Eller noe helt annet

 

Hva tror dere?

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

De to merkene, ett på hver side, er tydlige, og det er ikke spor etter merker lenger foran, så jeg tror ikke de har blitt borte.

 

Men nå her jeg vært oppe så da burde "fasit" foreligge?

 

Den ble løftet foran merket:

383555692_2021-05-0719_38_09.jpg.e4bf2f04453dd7a8148d08224b3db322.jpg

 

 

Merket er rett over impelleren til loggen:

bilde.png.6a972884aaaecc1fde676eacdb856217.png

 

 

Med andre ord: Ikke løft her.

Link to post

Reneste heiselotto med løftemerker første gang man heiser :smiley:. Før høstens landsetting hadde vi fullforvirring i havna. Vi er 2 375 Sonic som ligger ved siden av hverandre, en 05 mod og en 06 mod. På disse to, som for øvrig er helt identiske og likt utstyrt, sitter heisemerkene på forskjellige plasser. Og er markert i brukermanualen på forskjellige plasser med forskjellige mål. Vi heiste med stroppene på de respektive merker, og det gikk helt fint. Bare husk at står det i manualen at båten skal heises med spredere/åk, så fall ikke for fristelsen om noen sier den fint kan heises uten. Den instruksen står for en grunn og skal følges.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Chiefengineer skrev for 15 timer siden:

Skorgenes har kanskje hatt et noe lettvint forhold til brukermanualer over lengre tid?

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-annet-importforbud/importforbud-for-fem-skorgenesmodeller/619190

Vil jeg ikke si. De brukermanualer jeg refererte til er meget detaljerte og nummerert med båtens HIN. Kjenner ikke saken det skrives om i reportasjen, men kan være så enkelt som at norskspråklig brukermanual ble lagt ombord etter ankomst og derfor ikke var ombord ved grensepassering/tollklarering. Ikke vet jeg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...