Bellil Startet 1.Mai.2021 Del på Facebook Startet 1.Mai.2021 (redigert) Hei. Jeg skulle rydde i noen år gamle oljekanner som jeg trodde var fylt med brukt olje. Det viser seg at dette mer ser ut som ubrukt olje. Volvo Engine Oil VDS-3 15W/40 i originale kanner. Så spørsmålet blir da om olje som er lagret ute opptil tre år i tette originale kanner blir dårligere på noen måte? Kan de feks ta til seg noe fuktighet? Hvis mengde olje i forhold til totalvolum har noen betydning så er status følgende: 2,6/5 liter, 3,8 /20 l, 11,6/20 l (alle mål er sånn ca) Hvis de er good to go så bruker jeg denne oljen på KAD32 i år og sparer noen kroner. For meg ser i hvert fall denne oljen ubrukt ut. Redigerte volumet da jeg tenkte det var 10 liter, men det er 20 liters kanner på to av de. Redigert 1.Mai.2021 av Bellil (see edit history) Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Helge77 Svart 1.Mai.2021 Del på Facebook Svart 1.Mai.2021 Alle oljer har en holdbarhetsdato som ubrukt bare kjekk opp i spesifikasjoner på den oljen du har. Jeg har brukt olje som har vert flere år gammel mangen ganger og når kanne har vert lukket så burde det ikke vere noe gale å bruke den mener jeg. Men det er sikkert mangen skeptikere hær inne som mene det motsatte vell Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Mai.2021 Del på Facebook Svart 1.Mai.2021 Jeg kjøper inn smøreolje og gearolje i litt kvanta, det blir jo heller ikke billigere som tiden går. Jeg hadde ikke hatt noen betenkelighet med å bruke kun 3 år gammel olje. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 1.Mai.2021 Del på Facebook Svart 1.Mai.2021 (redigert) Helge77 skrev for 10 timer siden: er sikkert mangen skeptikere hær inne som mene det motsatte Bare å kaste! Send meg en PM, så kan du deponere det hos meg :-) Redigert 1.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Ubrukt motorolje har nok ingen spesiell holdbarhetsdato i forhold til normal fritidsbåtbruk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bellil Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 X10an skrev for 7 timer siden: Bare å kaste! Send meg en PM, så kan du deponere det hos meg :-) Kjempesnilt X10. Det er slike oppofrelser som gjør det så fantastisk nyttig å være på Baatplassen. Du er min Jeg skvetter den på og håper på en prøvestart i dag. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
PiperBill Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 (redigert) Rart at det kan ligge langt nede i bakken i flere millioner år men når det pumpes opp og raffineres så er det plutselig dårlig etter et par år :-) Redigert 2.Mai.2021 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Windy37GM Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Jeg spurte en mekaniker om holdbarhet på uåpnet oljekanne. «Du er dau før den går ut såfremt den ikke er åpna..» 3 kan umulig være noe problem sålenge kanna ikke har vært åpnet og at det ikke er kommet noe synlig oppi der? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Og hvis den har vært åpnet hva galt har da, eller kan da, skje med oljen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lazyjack Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Mouche skrev 44 minutter siden: Og hvis den har vært åpnet hva galt har da, eller kan da, skje med oljen? Det er som med mat, når emballasjen er åpnet må den oppbevares i kjøleskapet på kjøkkenet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Jeg har mye rundt i skuffer og skap og på kjøkkenbenk som jeg anser som mat og som har vært åpnet uten at det er noe problem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Da er sikkert kjøkkenbenken et bra sted for oppbevaring av motorolje. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Godt forklart her. Does motor oil have a shelf life? (bellperformance.com) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Windy37GM skrev for 2 timer siden: Jeg spurte en mekaniker om holdbarhet på uåpnet oljekanne. «Du er dau før den går ut såfremt den ikke er åpna..» 3 kan umulig være noe problem sålenge kanna ikke har vært åpnet og at det ikke er kommet noe synlig oppi der? Jeg er også mekaniker. Hadde du spurt meg, uten at du fremlegger legeattest som bekrefter at du har en sykdom som begrenser livsløpet til fem år, ville svaret mitt vært annerledes formulert :-) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Hulda skrev 3 minutter siden: Jeg er også mekaniker. Hadde du spurt meg, uten at du fremlegger legeattest som bekrefter at du har en sykdom som begrenser livsløpet til fem år, ville svaret mitt vært annerledes formulert :-) Siden det er lurt å lære frem til man legger på lokket så lurte jeg på hva går galt/skjer med lagret olje over tid? Jeg leste artikkelen som @PiperBill linket til og der står det beskrevet om kjemiske reaksjoner basert på eksponering mot fuktighet og oksygen. Såfremt de komponentene ikke er tilstede, hva går galt med selve oljen? Kanna må jo være tett, og det er de vel ikke 100%, så jeg prøver å lære teorien. I praksis forstå jeg nå at ca 5 år er greia. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gudrun Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 (redigert) Fant ingen større oljekanner i kjelleren for å lese på etiketten, kun en liten syntetisk olje for gressklipper. Der var en exp. dato satt. Det går jo og an å levere oljeprøver til analyse, men det koster vel skjorten. På sikkerhetsdatabladet for oljen til trådstarter står det blant annet: Keep container tightly closed. Keep container in a cool well-ventilated area. Litt mer info om smørolje: https://www.tu.no/artikler/hva-er-det-egentlig-i-smoreolje-annet-enn-olje/233307 Ved å koble det sammen med hva som er henvist til i PiperBill sitt svar over her er jeg ihvertfall sikker på hva jeg ville gjort.. Redigert 2.Mai.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Takker for alle svar. Tjukk i hue går en togang brukte rektor Ultang på barneskolen å si. Jeg fylte på skvetten fra 20-litern. Ikke nok på pekepinnen så da røyk resten fra 5-litern. Fortsatt manglet vel én liter. Fram med 20-liter'n med mest olje i. Starter og helle og stopper nesten med en gang for det er en annen lyd på oljen som renner. Hmmm 🤔 Heller en skvett i et engangsglass og åpner en ubrukt kanne og gjør det samme med den. Forskjellig konsistens Et tips. Skal du sjekke olje på "gamle" kanner så rist kanna først. Etter en risting var det nemlig enda større forskjell. Så nå suger jeg all oljen og siden den er kald går det ikke med lysets hastighet. Og sånn går no' dagan 😢😢 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
X10an Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Når du først sier det på den måten så er det jo lett å se at glasset til høyre har en helt annen farge... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 En gang i verden, da jeg var 14/15 år, jobbet jeg som fritidsassisten på en slipp ved Oslofjorden. Der fikk de fatt i smørefett og smøreolje fra forsvaret, produkter som så smått hadde gått ut på dato. Slippsporene ble smurt inn med fett. Konsistensen var slik at man med makt greide å trenge et plankestump noen centimeter ned i fatet og brekke løs en klump. Smøreoljen var som sirup. Den brukte vi på tannhjulene til winchen og til å smøre wiren. Slike produkter har nok, også i praksis, en viss livslengde, en best før dato. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 X10an skrev 1 time siden: Når du først sier det på den måten så er det jo lett å se at glasset til høyre har en helt annen farge... Hadde jeg ristet kannene først så ville skillet vært enda mer tydelig og jeg hadde mest sannsynlig ikke brukt den kanna. Pga usikkerheten som nå har oppstått planlegger jeg for å kjøpe en "uoriginal" olje og helle på. Kjøre motoren litt på land med den for så å bytte ut den med ny VP-olje som jeg allerede har. Godt jeg bare ett drev foreløpig så jeg uansett ikke får satt ut balja. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Etter å ha lest innlegg her så skjønner jeg at girolje som ble kjøpt inn, åpnet og tatt i bruk for rundt tyve år siden ikke skal brukes til høsten, men at jeg får ta meg råd til å kjøpe noe nytt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bellil Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Mouche skrev for 2 timer siden: Etter å ha lest innlegg her så skjønner jeg at girolje som ble kjøpt inn, åpnet og tatt i bruk for rundt tyve år siden ikke skal brukes til høsten, men at jeg får ta meg råd til å kjøpe noe nytt. God plan Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.