Bellil Startet 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2021 I Son ligger det nå en gedigen båt. Måtte bortom får å ta en titt og det er en Princess 85 2012. Noen søk på nettet viser at den er registrert i Norge under navnet Chancer, men det interessante er at www.sdir.no beskriver den som Største lengde 23,99 meter. En annonse på Yachtinvest viser til en lik båt og der står det 25,93 m. Det stemmer jo litt bedre i forhold til 85 fot. Selvfølgelig praktisk at den er innenfor 24 meter og det må sies å vær på håret. Nesten rart de hjar fått målt det så nøye. Jeg trodde målet på D5L-sertifikatet var totallengde (båten plassert mellom to vegger i bau og akter). Hva er riktig? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Big Horn Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Kan baugspryd eller plattform være fjernet / forkortet? Faren min var deleier i en P45 for mange år siden, og der ble det montert baugspryd før å få den registrert for charter, og kravet var da minst 15m LOA. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Lengde for fartøy i sertifikater er Lpp, som omtrent tilsvarer lengde i vannlinje, så skulle være greit med D5L, men forklarer ikke registrert lengde Redigert 1.Mai.2021 av skagenekspressen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 3 minutes ago, skagenekspressen said: Lengde for fartøy i sertifikater er Lpp, som omtrent tilsvarer lengde i vannlinje Og da er vel forklaringen der. LPP er avstanden mellom rorsenter og vannlinjen i baugen, så betydelig kortere enn LWL og enda kortere enn LOA. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Hvis badeplatting og baugspryd er skrudd fast regnes de ikke med. Er de støpt fast er det med i beregningen. Redigert 1.Mai.2021 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bellil Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 skagenekspressen skrev for 17 timer siden: Lengde for fartøy i sertifikater er Lpp, som omtrent tilsvarer lengde i vannlinje, så skulle være greit med D5L, men forklarer ikke registrert lengde Har du kildehenvisning til denne infoen? Slik jeg oppfatter Sjøfartsdirektoratet, https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/veiledning-om-maling-av-storste-lengde-pa-skip2/ , så er det totallengden (LOA) som er gjeldene i dag og vannlinje er helt uinteressant. "For fartøy bygget eller ombygget før 11. august 2015 kan tidligere målinger utført av Sjøfartsdirektoratet eller godkjent foretak legges til grunn." Så kommer det noen unntak som er spesifikt nevnt som feks avtagbaer gjenstander som feks badeplattform. Uansett greit å vite at den kan gå på D5L når Hamar ringer Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
SamH Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Skroglengde defineres i NS-EN ISO 8666. Ellers rimelig lik LOA som beskrevet over for Skip. Teksten under er fra sertifikatforskriften. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 SamH skrev for 13 timer siden: Skroglengde defineres i NS-EN ISO 8666. Ellers rimelig lik LOA som beskrevet over for Skip. Teksten under er fra sertifikatforskriften. Takker for henvisningen. Interessant at forskriften bare bruker ordet "skroglengde". Forskriften starter med flere defininsjoner blaa tonnasje og annet, men ikke for skroglengde og litt snodig at den ikke er beskrevet som LOA eller hva forkortelsen er. Interessant. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.