Jump to content

Finnes det et båt toalett som er problemfritt?

AndrissaExplorer

Recommended Posts

Jeg har ikke noe til overs for å utføre jobben med å bytte jokerventil på mitt Jabsco El- toalett.
Det ble utført i dag og det er noe søl. Toalettet er lite brukt og 3 år gammelt.
Er det noen som har gode tips eller god erfaring med et båt toalett uten dårlige tekniske løsninger med disse gummiventilene som stadig må følges opp?
Jokerventiler tåler lite før de lekker tilbake i skåla.
Jeg har saltvannspyling og septiktank.

Finnes det et problemfritt toalett?

Jeg bygde om mitt til urinsepparerende do. Lukt og problemfritt.

Brukte innsats fra hyttebutikken. Type Separett. Urin ender i dusj dren boks, hvor vann fra vask også ender. Pumpes overbord automatisk.

Avføring samles i bøtte/beholder hvor det er tykk søplesekk. Utsugingsvifte suger kontinuerlig luft ut derfra og over dekk. Størrelsen på vifta avgjør om det fungerer eller ikke. 

Etter 1 mnd hives sekken på avfallstasjon

Avfallet er tørre harde klumper som lukter nesten ingen ting.  

Bygde resten selv.

20210117_125959.jpg

Code0 skrev 34 minutter siden:

Ja. 

2D324144-B692-404A-934B-4778BC1E06EA.png.40e03fe1e2ddd70cc59a7095836bfd34.png

Alt annet inkluderer mer eller enda mer mekking. Tre år er langt intervall for å ta fra hverandre pumpen. Blir aldri vedlikeholdsfritt

Dette har, og vil nok alltid være et problem på sjøen. Selv i seilskutetiden med drag var det problemer. Man hang over ripa i et tau, drag. Det var alltid en fersking eller nøden som klarte å drite på draget. Lite populært, men uttrykket lever videre.

Porta-potti løsningene er stort sett problemfrie, og rommer det meste.

Vedlikeholdet er å bytte hele pakka om det går i stykker.

Har pumpedo nå, men tør ikke legge kabel på den. Altfor tynne slanger for en grov fisering.:nonod:

AndrissaExplorer skrev for 1 time siden:

Er det noen som har gode tips eller god erfaring med et båt toalett uten dårlige tekniske løsninger med disse gummiventilene som stadig må følges opp?
Jokerventiler tåler lite før de lekker tilbake i skåla.
Jeg har saltvannspyling og septiktank.

Jeg har elektrisk TMC-dass og som deg saltvannspyling og septiktank. Men jeg fjernet hele jokerventilen for mange år siden. Jeg har aldri hatt tilbakeslag i skålen og heller ikke lukt. Slangen ut av dassen går opp en halvmeter før den går til tanken som ligger lavere enn dassen. Med vann i bunn av skålen kommer det heller ikke lukt fra tanken. Men jeg har måttet bytte slangen til tanken pga. urinstein. Med tank på kun litt over 40 liter spyler jeg med minst mulig vann.

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

40 minutes ago, Bårdp said:

I mine unge dager jobbet jeg fra tid til annen på en fraketskjøyte med utedo på hekken. Den hadde vist fungert problemfritt siden båten var nu i 1921.

Lokalbåten som gikk i hjemtraktene mine på 70-tallet hadde et slikt arrangement, gammel kutter hvor doen var bygd helt bakerst, så du så rett ned på propellvannet.

"Luftig" opplevelse å sitte der når været var dårlig  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Jeg har elektrisk TMC-dass og som deg saltvannspyling og septiktank. Men jeg fjernet hele jokerventilen for mange år siden. Jeg har aldri hatt tilbakeslag i skålen og heller ikke lukt. Slangen ut av dassen går opp en halvmeter før den går til tanken som ligger lavere enn dassen.

Noen har forstått det. En liten svanehals på slangen er alt som skal til. Forrige toalett en Sleipner sak med innebygd sokkel med 2 pumper hadde ikke jokeventil, men svanehals inni sokkelen. Stillegående kvalitet.

Nå har jeg ett Johnson Pump Silent Comfort også med 2 pumper, her er det jokerventil, men det er selvfølgelig installert med svanehals. Sålenge dritten er pusha over svanehalsen er jokerventil aldri ett problem om den er defekt eller til stede eller ikke.

Mitt TMC med elkvern og pumpe har fungert uten problemer i seks sesonger. Pumpa sto fast da jeg kjøpte båten i 2015,men etter å ha demontert den og satt den sammen igjen har jeg ikke gjort annet enn å ha i frostvæske om vinteren. Har også en slange fra toalettet som går litt opp før den går ned i tanken. Spyler bare med sjøvann, men sparer ikke på det.

leiohel skrev for 17 timer siden:

Brukte innsats fra hyttebutikken. Type Separett.

Drømmer om å få til det samme. Eneste problemet jeg så langt ser er forbruket av strøm. Kontinuerlig forbruk.  

Enten må en vurdere kostholdet sitt eller så er det bruker feil av toalettet...

Jeg har aldri problem ..dette jeg har nå, har funket i 15 år...Jabsco toalett...bruker Lambi toalettpapir, og nedspylingen er sjøvann... 

• 6 måneder senere...
Lars H. skrev On 1.5.2021 at 20.32:

Jeg har elektrisk TMC-dass og som deg saltvannspyling og septiktank. Men jeg fjernet hele jokerventilen for mange år siden. Jeg har aldri hatt tilbakeslag i skålen og heller ikke lukt. Slangen ut av dassen går opp en halvmeter før den går til tanken som ligger lavere enn dassen. Med vann i bunn av skålen kommer det heller ikke lukt fra tanken. Men jeg har måttet bytte slangen til tanken pga. urinstein. Med tank på kun litt over 40 liter spyler jeg med minst mulig vann.

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Hvordan får du vannet til å bli i skåla uten ventil? På mitt TMC 999 så renner det bare igjennom uten klaffventilen som står på avløpet. 

Finnes det noe triks for å få det til å gå lenger mellom hver gang disse jævlene går tette?

Martine29 skrev 53 minutter siden:

Vi gumler svisker og lakris... Da er det ikke noe som tetter nei. 

Noen skryter av lakserolje...

Jeg tror hovedgrunnen til problem med toaletter ombord, enten det elektriske eller manuelle, er at en bruker for lite vann ved nedspylling ...

Frykten for full septik overskygger event problemer senere..

Har selv Jabsco toalett...sparer aldri på vann ved nedspyling...så langt 15 år uten problemer..

leiohel skrev On 1.5.2021 at 19.08:

Brukte innsats fra hyttebutikken. Type Separett. Urin ender i dusj dren boks, hvor vann fra vask også ender. Pumpes overbord automatisk.

Avføring samles i bøtte/beholder hvor det er tykk søplesekk. Utsugingsvifte suger kontinuerlig luft ut derfra og over dekk. Størrelsen på vifta avgjør om det fungerer eller ikke. 

Etter 1 mnd hives sekken på avfallstasjon

Avfallet er tørre harde klumper som lukter nesten ingen ting.  

Bygde resten selv.

Jeg har nettopp montert et Separet toalett på Valdres Arbeidsleir avd. Hallinghovda. Hytte som jeg beklagligvis eier. Dassen imponerer! Neste gang septiktanken eller TMC krangler, vil Separet med variasjoner nøye bli vurdert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...