Jump to content

Finnes det et båt toalett som er problemfritt?

AndrissaExplorer

Recommended Posts

Min opplevelse av båttoalett er at sålenge det brukes hardt og en god del vann og ofte tømming er det ganske problemfritt.  Med "sparemodus" og "ikke bruk dassen for det gir problemer" så blir det problemer :-)

Ha en dritfin kveld... (klarte ikke å dy meg, sorry)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ja. Repsettet til Jabsco er på god vei til en ny TMC. Som ikke er et suverent kvalitetsprodukt. Men alt går i filler. Jeg hadde gleden av å overnatte en periode på en UK rigg. Vacuum med ferskvann. Klagde på dassen. En engelsk mek. kom å forklarte hvordan jeg skulle trykke på knotten. Tre dager på rad. Såhh, pang. Hele korridoren med gulv-til-gulvteppe fikk to centimeter toalett jevnt spredd utover. Vasset inn i matsalen, 20 pax. Da ble det ballade. Dekket med fadesen ble stengt av. Og jeg fikk lugaren til stuerten. Hvor han ble plassert, vet jeg ikke.

Alt går i filler. Om noen vet om noe som ikke gjør så, si fra.

Redigert av Hulda (see edit history)

Har sikkert vært heldig jeg da. Har hatt manuelt pumpedass i noen og tjue år, brukes ofte i perioder og skjeldent i andre. På disse årene har jeg aldri skiftet så mye som en jokerventil engang. Eneste problemet jeg har hatt med dassene har vært ålegress i pumpa, løsningen da har vært å la den være i fred et par uker så det råtner og pumpe det gjennom. Ellers, herlig problemfrie greier. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Karlsenkystfiske skrev 14 minutter siden:

Er det jeg har. Går likevel tett i utløpet fra dassen. Skal sies at utløpet på TMC ikke er særlig stort :P

Åja :p har 1 toms slange etter kvern, rett ut. Dassen er over vannlinja da så det er ikke noe vannlås og greier. Har nettop kjøpt båten så ikke prøvd å gjøre arbeid der enda, det tar seg ikke ut når den står på land. 

men hos meg er det bare en liten gummiklaff, etter kverna. Ingen jokerjævel. 

Sjøholken skrev On 1.5.2021 at 21.29:

Jeg har alltid byttet ut dassene med toalett fra Planus. De koster litt, men jeg har aldri hatt noe som helst problemer med de. 

Planus så jo veldig skikkelig ut. Kan du fortelle litt mer om hvordan det virker? Er det elektrisk kvern og automatikk?  Hvor mye koster det?

Vi fokuserer veldig på at det finnes mye "dritt" når det gjelder toaletter for båt. Tror vi skal snu litt på flisa jeg og heller fokusere på bruker. Det gjelder å bruke toalettet med vett og forstand og ta noen enkle forholdsregler... Dette blir nesten som å bruke en hel toalettrull på"heimedoen". Da blir det tett. Ha en fisefin helg. 

@Martin_ planus sine toaletter har elektrisk pumpe, du kan velge mellom 220, 12 eller 24 volt. Prisen varierer litt med kronekursen men er vel alt fra 6000-10000. Skuta brukes av mange som ikke er har erfaring fra båt. Jeg har aldri hatt noen problemer med dette toalettet.

Jeg anbefaler dette toalettet på det varmeste, dyrt, men kvalitet koster. Jeg betaler gjerne ekstra for å slippe drittarbeid.

Jeg tror du kan finne ut mer på planus.biz (eller noe lignende).

Mange gode innlegg her, men jeg tror at de fleste do prpblemene har mest med feilbruk å gjøre. Som andre skriver, jeg har hatt 3 båter de siste 30 årene og aldri hatt problemer med mine elektriske Jabsco eller TMC toaletter.

Alle som kommer ombord får både skriftlig gjennomgang om hva som kan og ikke kan kastes i doen, samt en enkel opplæring. Og ikke minst skipperens utrivelige jobb om noe går galt.

- Det skal ingen ting annet en, bimmelim, bommelom og  toalettpapir i skåla, ikke hår fra hårbørsten, våtservietter osv

- Bruker kun Thetford lettoppløslig papir

- Spyler normalt

For å minske urinstein

- Installer ferskvannspyling eller:

- Skyll god med ferskvann etter hver helg, (Da går det også lengre tid før lukten slår igjennom slangen)

- Vet at mange bruker eddikk og også smøremiddel, men det har aldri jeg gjort

Men jeg hadde problem en gang på min selvbygde båt som hadde en maserator tømmepumpe fra septiktanken. Vi hadde gjester ombord og skipperen spredde litt dårlig stemning om at noen tydeligvis hadde tabbeet seg ut. Etter en times utrivelig skrujobb ble synderen tatt. Det var masse kiresbærsteiner som hindret gjennomstrømning i kverna. Og hvem hadde svelgt både kirsebær og stener noen dager før. Jo det var skipperen selv.

Ingen ting varer evig, men

Hadde blakesandtaylors vacuum toalett i 27 år til den el. vacuumpumpe ble lekk ved ferie start,. da ble det panikk kjøp av TMC med  noen år med morro

har skiftet noen slikeimage.png.d7e4ab154e0beeae27f71601e59ccdb9.png kronglete å komme til , jobben ble "reslig "  ha jeg kom på å fylte på klorinvann og sugde det ut  med denne  image.png.8c12da16addc113a0b79ede217527424.png   og skylte med vann. 

Monterte denne i 2019... Dometic MasterFlush MF 7120.  endelig  et toalett med 38mm  stuss med skrukopling

Tredde på en slik bare 6 kant image.png.6c032d82eb488c9fbaf42793d64f09ee.png hvis mutteren skulle sette seg, ser @alidalhar god erfaring  med Dometic.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

JRK skrev On 7.11.2021 at 14.37:

- Det skal ingen ting annet en, bimmelim, bommelom og  toalettpapir i skåla, ikke hår fra hårbørsten, våtservietter osv

- Bruker kun Thetford lettoppløslig papir

- Spyler normalt

For å minske urinstein

- Installer ferskvannspyling eller:

Er virkelig Thetford papiret så mye mer lettoppløselig enn Lambi? Da må jeg isåfall bestille :)

Roger jo skrev On 7.11.2021 at 19.24:

Ingen ting varer evig, men

Hadde blakesandtaylors vacuum toalett i 27 år til den el. vacuumpumpe ble lekk ved ferie start,. da ble det panikk kjøp av TMC med  noen år med morro

har skiftet noen slikeimage.png.d7e4ab154e0beeae27f71601e59ccdb9.png kronglete å komme til , jobben ble "reslig "  ha jeg kom på å fylte på klorinvann og sugde det ut  med denne  image.png.8c12da16addc113a0b79ede217527424.png   og skylte med vann. 

Monterte denne i 2019... Dometic MasterFlush MF 7120.  endelig  et toalett med 38mm  stuss med skrukopling

Tredde på en slik bare 6 kant image.png.6c032d82eb488c9fbaf42793d64f09ee.png hvis mutteren skulle sette seg, ser @alidalhar god erfaring  med Dometic.

Fikk meg et Dometic pent brukt på finn! Men det er for ferskvannsspyling, så etter hva jeg forstår er det to deler som må skiftes for å konvertere det til sjøvann som jeg har. Håper det blir et enklere liv.

Etter 25 år med diverse båtdoer, elektriske og manuelle, skiller det gammeldagse Blake toalettet seg ut. Håndpumpe, og bruker vanlig dopapir, noen ganger Torky og tørkerull hvis en har feilberegnet dopapirbeholdningen. Ingen problemer, men den elektriske pumpa ut fra tanken klarer ikke alltid å pumpe ut det toalettet pumper inn. Så da er en vel like langt..

Koster uanstendig mye nytt, men kommer en over et brukt er det vel verdt pengene selv om nytt pakningsett koster nesten like mye som et nytt vanlig toalett.

3B7F4B3D-C487-4B4E-9AC5-BB0CEE4E864C.jpeg

Vi har ett TMC på hytta og det er sikkert over 20 år nå. Følgende har vi hatt 2 problem med: For fire år siden begynte det å lekke og det var jo dagen før min bedre halvdel skulle arrangere avslutning for lærerstaben. Jeg haste bestilte deler fra Nettbåt etter å ha sjekket hva som var problemet, det var blitt en sprekk i plasten under skåla der slangen er påkoblet. Tenkte det måtte la seg gjøre å fikse det midlertidig. Etter å ha brukt de små grå kom jeg til at plasten muligens ikke tålte løsemiddel, så da bøyde jeg litt fra og penslet på løsemiddel og klemte sammen. Toalettet er fremdeles i bruk og reservedelen er enda ikke brukt, samme med pakningen.

Andre gangen var noen som hadde lånt hytta og tatt med eget toalettpapir type COOP Extra Kjipt og da gikk det tett for en stund. Bruker kun mykeste sort papir fra Europris.

Hæææ? Hadde da bind, tamponger Q-tips,  resirkulert dasspapir fult av lim og alt det andre som stappes ned i dassen glatt dratt gjennom systemet, ned til tanken og så videre gjennom tømmepumpen til sjøen (eller til tank på land via sugestasjon)?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...