Jump to content

Edit History

alf-inge

alf-inge

Jeg holder på med akkurat samme jobben, bytte noen gjennomføringer, og lappe igjen hull som ikke lenger skal brukes. Også for meg stod valget mellom polyester og epoxy. Jeg har landet på epoxy i mitt tilfelle av primært én årsak: temperaturen. Polyester krever gnaske høy temperatur fram til den er ferdig utherdet, mens epoxy tåler så lav temperatur at herdingen tar pause, den kommer likevel i gang igjen når temperaturen stiger. Med utetemperatur opp til 3-4 varmegrader på dagen, og ned til -5 på natten, vil polyester krever for mye kunstig varme over iallefall et par dager, helst mer. Med epoxy kan jeg sørge for at råvarene holder god romtemperatur fram til jeg klasker det på båten, slik at herdingen kommer i gang. Så sette på ei lita varmevifte i båten over natta med litt isolasjon mot skroget på yttersida. Da vil det herde ferdig over tid.

Forøvrig har jeg valgt å slipe slik at tykkelsen på laminatet går mot null, fra begge sider. Jeg har plass å støpe fra innsiden også.

Og der så jeg at Campingcruisern er innom akkurat det samme.

Legger ved et bilde av hull klargjort for støping fra innsiden. Det er likedan på utsiden.

DSC_0245.JPG

alf-inge

alf-inge

Jeg holder på med akkurat samme jobben, bytte noen gjennomføringer, og lappe igjen hull som ikke lenger skal brukes. Også for meg stod valget mellom polyester og epoxy. Jeg har landet på epoxy i mitt tilfelle av primært én årsak: temperaturen. Polyester krever gnaske høy temperatur fram til den er ferdig utherdet, mens epoxy tåler så lav temperatur at herdingen tar pause, den kommer likevel i gang igjen når temperaturen stiger. Med utetemperatur opp til 3-4 varmegrader på dagen, og ned til -5 på natten, vil polyester krever for mye kunstig varme over iallefall et par dager, helst mer. Med epoxy kan jeg sørge for at råvarene holder god romtemperatur fram til jeg klasker det på båten, slik at herdingen kommer i gang. Så sette på ei lita varmevifte i båten over natta med litt isolasjon mot skroget på yttersida. Da vil det herde ferdig over tid.

Forøvrig har jeg valgt å slipe slik at tykkelsen på laminatet går mot null, fra begge sider. Jeg har plass å støpe fra innsiden også.

alf-inge

alf-inge

Jeg holder å med akkurat samme jobben, bytte noen gjennomføringer, og lappe igjen hull som ikke lenger skal brukes. Også for meg stod valget mellom polyester og epoxy. Jeg har landet på epoxy i mitt tilfelle av primært én årsak: temperaturen. Polyester krever gnaske høy temperatur fram til den er ferdig utherdet, mens epoxy tåler så lav temperatur at herdingen tar pause, den kommer likevel i gang igjen når temperaturen stiger. Med utetemperatur opp til 3-4 varmegrader på dagen, og ned til -5 på natten, vil polyester krever for mye kunstig varme over iallefall et par dager, helst mer. Med epoxy kan jeg sørge for at råvarene holder god romtemperatur fram til jeg klasker det på båten, slik at herdingen kommer i gang. Så sette på ei lita varmevifte i båten over natta med litt isolasjon mot skroget på yttersida. Da vil det herde ferdig over tid.

• Create New...