Belia Startet 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2021 (redigert) Utvider til to batteribanker. Slik så det ut før, noe forenklet: I det nye opplegget med to banker skal følgende inn: Victron Argofet batteri-isolator Victron DC-DC 12V/12V 30A lader. Victron MPPT Solcelleregulator Victron batterimonitor MBV 712 Har prøvd å tegne skjema, har ikke lagt inn sikringer her. Har valgt å bruke hovedbrytere slik de står. Men er det noe (eller mye) jeg må gjøre om på her? Tar gjerne imot innspill. Redigert 2.Mai.2021 av Belia (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
HiWard Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Jeg er litt forvirret.. hvorfor har du ikke koblet dc-dc laderen direkte til forbruksbatteriet og hvorfor har du en batteriisolator i tillegg til dc-dc lader? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Belia Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha DC-DC på forbruk. Men tenkte at den like godt kan stå på begge banker. Ønsker å ha den med så jeg ikke koker dynamoen. Men den kan flyttes. Slik jeg forstår det vil batteriisolatoren bare lade forbruk når start er fullt. Ønsker som sagt ikke at dynamo på 55A jobber for fullt på et batteri som tar i mot 100A, så derfor DC-DC som begrenser lading av forbruk til 30A. Så det er grunnen til at jeg ønsker begge. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
HiWard Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 (redigert) Da forstår jeg litt mer. Vil forbrukere trekke strøm fra begge batterier med dette opplegget? En annen ting er jo at slik det er koblet på skjemaet ditt, vil agm og lifepo lades med samme ladekurve. Kan hende lifepo-batteriet ditt har en bms som gjør at det ikke spiller noen rolle. Siden du bare har victron-produkter her, kan det hende det er litt info å hente i manualene deres. Jeg hadde et lignende spørsmål som deg og landet på en CTEK DS250SE med integrert mppt. Denne lader dog kun lifepo-batteriet mens startbatteriet må klare seg med strøm det får fra motor/stator og eventuelt landstrøm. Unntaket er solceller som jeg mener lader begge bankene, men det har jeg ikke testet selv Redigert 2.Mai.2021 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
alf-inge Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Slik skjemaet er lagt ut, vil du ha strøm til forbruk kun når dynamoen leverer strøm. Argo FET isolatoren kan ikke levere støm "i revers" fra batteriene til input-kontakten sin. Forbruk må du hente fra LiFePo-batteriet, ikke fra laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Belia Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Det har du helt rett i! Ser at jeg må gjøre om på forbruk. Det med ladekurven må jeg studere litt nærmere. Må sjekke laderen min. Takk for svar. Mye læring i dette Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
HiWard Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Nå skal ikke jeg bleste min egen løsning som den eneste riktige, men om du ser på skjemaet mitt, så løser det samme problemstilling som du har. Du kan fint bruke dc-dc laderen fra Victron i mitt oppsett, men jeg ser ingen grunn til at den skal lade startbatteriet ditt også. Blysyrebatteri får en høy indre motstand etter hvert som de nærmer seg toppladet (i motsetning til lifepo som tar det de kan få til de er fulle) så startbatteriet ditt vil ikke ta mye strøm fra dynamoen med mindre det er veldig utladet. En kjekk bonus med ctek’en, er at den har innebygget mppt som lader opp både batteriet som er koblet til inngang og utgang. Dette har jeg imidlertid ikke testet selv, men i følge manualen er det slik den skal fungere. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Belia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Takk for innspill. Det må jeg se litt nærmere på. Har tegnet om diagrammet endel etter innspill. Skiller mellom det gamle (venstre) og det nye (høyre). Jeg ønsker å ha en hovedbryter på start-batteri (det gamle siden) og en hovedbryter på forbruksbanken (nye siden)Står disse rett nå? Skal batteri-isolator få minus fra batteribanker eller dynamo? -Flyttet batterimonitor på forbruksbanken, kanskje uten grunn. Men kan koble denne til pluss på begge bankene slik at jeg monitorerer begge banker. Det er ikke klart for meg om monitoren og shunt står riktig plassert i kretsen for å få til dette, eller om det ikke spiller noen rolle. Mye bra læring i å prøve å designe dette selv:) Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
HiWard Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Jeg antar at det er inngangen til DC-DC laderen som er koblet til argofet? Jeg er jammen ikke sikker på om den isolatoren behøves i dette oppsettet. Kan ikke + fra dynamo kobles rett på + til startbatteriet? DC-DC laderen kan også kobles rett på + til startbatteriet fordi den vil ikke gi lading til forbruksbatteriet så lenge spenningen er over en terskelverdi som er godt over hvilespenning til startbatteriet. Dette tror jeg er konfigurerbart på laderen. Den vil mao kun lade forbruksbatteriet når motor går og dynamo gir ladespenning til startbatteriet. Den vil da suge til seg det den er satt opp til av strøm og fore det til forbruksbatteriet med en ladekurve tilpasse lithiumbatteri. Shunten vil i dette oppsettet måle all strøm som trekkes fra forbruksbatteriet via den negative strømskinnen som jo er det du ønsker å overvåke. Til sist lurer jeg på hvorfor du har hovedbryter på negativ sløyfe mellom motor og startbatteri. Er det nødvendig? Det er ikke noe galt med det, men jeg ser heller ikke poenget. Kanskje noen andre kan forklare det. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Nå ser jeg at med shunten plassert slik den står nå, vil den ikke «se» ladestrøm fra DC-DC laderen. Shunten skal være det første og eneste som kobles til minus på forbruksbatteriet, alt annet må kobles til på den andre terminalen til shunten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Belia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Jeg har to hovedbrytere i dag, en på pluss og en på minus. Tenkte å la dette stå. Å klare seg uten ArgoFET har jeg ikke tenkt på. Bør jeg det? Saken er at jeg har den liggende, mens DC-lader skal jeg kjøpe (for å spare dynamo). Så jeg kommer nok til å montere den. Og DC-lader? Det med at DC nå går utenom shunt var et godt poeng, så skal flytte shunt. Takk for gode innspill?? Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
HiWard Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Noen andre kan kanskje uttale seg slik at du ikke baserer alt på mine innspill . Jeg tror ikke du trenger den isolatoren og alt som forenkler et elektrisk skjema er en god ting i min verden. Du kan ikke bytte den da? Eller selge den på finn? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.