Jump to content

Høyde på førersete i forhold til vindskjerm

KC-

Recommended Posts

Så, jeg satte meg ned i førersetet på båten jeg kjøpte (vestfjord 17), med kalesjen på. Da så jeg rett inn i kalesjen. Jeg tenkte i alle dager, hvorfor har de montert setene så høyt?  

Ok, så har man vel normalt ikke kalesjen oppe så mye når man er ute på sjøen (det er jo en typisk godværsbåt). Men likevel - en vindskjerm er vel for at man skal sitte bak den, ikke over den? 

Så jeg mekka noen timer, og monterte førerstolen og passasjerstolen omtrent på dørken. Nå sitter man pent bak vindskjermen. Første turen med båten var jo det greit.  

I helgen var jeg på andre tur. Ganske raskt synes jeg utsikten fra førersetet var litt dårlig. Rutene i vindskjermen er vel ikke av de blankeste heller sånnsett, men likevel følte jeg behov for å kunne se meg rundt litt mer. Jeg var alene denne gang, i motsetning til første tur, så nå var det ingen andre som holdt utkikk heller. Jeg fikk et sterkt behov for å sitte høyere opp... Jeg satt på kne på dørken en tid, men det var slitsomt i lengden. Etterhvert bare reiste jeg meg opp, og rakk såvidt ned til rattet.  Det er jo ganske deilig å få vinden i håret egentlig.  

Så er spørsmålet - sitter man helt "bak" vindskjermen på andre båter, eller er det normalt å ha hodet over den?  

Det varierer vil jeg tro. Noen modeller ofrer nok sikt med kalesje for litt strammere linjer uten.

Min Nordkapp Avant 550 fikk kritikk for akkurat det du beskriver i en test og jeg har selv fått erfare det under en tur med mye sjøskvett. 95% av tiden er det imidlertid ikke noe problem (for meg). Jeg plasserer meg slik at jeg ser over vindskjermen med kalesjen av og får ikke vind i fjeset siden setet er montert langt nok bak. Hodeplagg bør derimot festes forsvarlig :)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

en mulig måte å løse slikt på en å sette i stoler med oppvippbar pute, slik at det går an å sitte lavt på fornuftig vis, og å sitte høyere slik at man ser over skjermen, forhåpentligvis også på fornuftig vis :)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tenkte på det med oppvippbar pute, men de stolene jeg fant med slik funksjon, ville kosta like mye som båten, for et par ;) 

Fant noen like båter på finn med original innredning, har sendt litt meldinger og forhåpentligvis får jeg noen til å måle høyden på dem. Det bør jo gi en pekepinn på hva som er meningen ihvertfall :) 

Har en Yamarin 56br der jeg opplever at vindskjermen er litt lav (er 190 cm høy selv). Får vinden i panna/på toppen av hodet, og det blir litt slitsomt i lengden. Har lurt på om det fins noe clip-on opplegg slik som det finnes på motorsykler, men har ikke funnet noe brukbart. Mulig jeg må merke noe selv. Kjipt å alltid måtte kjøre med lue. Høydejusterbart sete kunne være en mulighet, men høres dyrt ut...

På min Askeladden er det oppvippbar pute.  Men kommer jo litt an på hvor lang man er. jeg er bare 175 og ser veldig greit ut vindskjermen. når jeg vipper opp puta kan jeg åpne frontkalesjen og stå og kjøre, om Trøndersommeren kommer over 20 grader!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...