hexachordia Startet 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2021 Ja, jeg har lite peiling på båtstrøm, men har klart å holde denne motoren fra 1986 gående i flere år. Nå er det ingen lading til batteriet mens motoren går. Det lyser ingen lamper i kontrollpanelet når startnøkkelen vris om. Fikk en plutselig alarm på første båttur på lørdag som ga seg. Motor ikke varm. Mitt spørsmål er hvordan feilsøker jeg før jeg eventuelt kjøper ny dynamo? Her er det jo flere feil. Kan jeg måle rett ut fra + og minus på dynamoen uten last? Bør jo lyse i minst to lamper når tenning slås på. Noen forslag til feilsøking for en som har lite peiling på båtstrøm? Har multimeter og skjønner at jeg skal sjekke ledningsbrudd? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Begynn først med å sjekke ladelampa. En defekt pære her gjør at den ikke begynner å lade. Hvis denne er OK ville jeg ha sjekket tenningslås og ledninger i instrumentpanelet. Begge lamper skal ha pluss fra tenningslås med tenning på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Takk for det. Skal sjekke pærer og ledninger i instrumentpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Man må være to personer for å demontere kontrollpanet. Det er 3 stk pærer. Noen som hva slags på bakgrunn av bildet? Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Det er kun 12,71 volt ut fra dynamoen selv på høyt turtall. Kan dette fikses uten å skifte hele dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Det finner du ikke ut uten å måle deg frem til feilen først. Dumt å skifte dynamo om det er ladelampa som er gåen.... En annen ting er at det er neppe spenning ut fra dynamoen du måler, men batterispenningen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Bare et ydmykt spørsmål.. jeg dro innom Krogsrud Marine som er Yanmar-verkstedet her i Drøbak. Snakket med innehaveren. Han mente at om ikke spenningen forandrer seg med turtallet er dynamoen defekt. Spurte også om dette med eventuell defekt pære i kontrollpanel for lading om dette var en forutsetning for om lading skulle starte. Det var han usikker på.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Da har ikke innehaveren stort peiling på dette. Desverre. Jeg skjønner du er ivrig å å bytte dynaom, og det må du jo gjerne gjøre. Men jeg tviler på om det løser problemet ditt. Hvorfor ikke begynne med det enkle først? Et kvarter med måleinstrumentet koster ingenting og kan gi deg svaret på hvor feilen ligger. Når du så har funnet feilen, kan du enten reparere eller bytte deler. Ikke før, og på måfå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Ja, jeg skal gjøre det. Må ha hjelp til å demontere kontrollpanel først.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Det er jo bare fire skruer? Har de mutter på baksiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 (redigert) Ja. Mutter på baksiden. 6 skruer. Redigert 3.Mai.2021 av hexachordia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Får du målt motstanden i ladelampa på noe vis uten å demontere panelet? Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Er nok mulig for de som driver med dette på heltid. Det er ganske mørkt innerst inne i stuerommet hvor kontrolpanelet sitter, så venter på hjelp fra noen. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Er ladelampa i panelet eneste indikasjon på at den ikke lader? Jeg har et såkalt "clamp meter" som jeg kan måle amp med. Med denne vidunderlige innretningen måler jeg hvor mye strøm som faktisk går gjennom en ledning. Har du, eller svogeren din, eller noen du kjenner, et slik, kan du måle om det går strøm fra dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Har nok ikke clamp meter. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Tangamperemeter på godt norsk? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Går det ikke an å kortslutte fra B+ til D+ et sekund eller to mens multimeter henger på og motor går? Om lading starter da så vet du at det er ladelampe som må skiftes (evt løse ledninger). Hvis ikke så trenger sannsynligvis dynamoen TLC? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 hexachordia skrev for 23 timer siden: ...Det lyser ingen lamper i kontrollpanelet når startnøkkelen vris om. Fikk en plutselig alarm på første båttur på lørdag som ga seg. Motor ikke varm. Her er det jo flere feil. Bør jo lyse i minst to lamper når tenning slås på... Merkelig at flere kontrollampene plutselig sluttet å virke. Kan det være dårlig kontakt i noen av pluggene mellom motor og kontrollpanel? Prøv å «reconnecte» pluggene og spraye med litt crc, i tilfelle det er irr og dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Dynamoen vil lade uten ladelampe, men starter ved et vesentlig høyere turtall Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 navid skrev for 2 timer siden: Merkelig at flere kontrollampene plutselig sluttet å virke. Kan det være dårlig kontakt i noen av pluggene mellom motor og kontrollpanel? Jeg mistenker tenningslåsen, om denne er slitt gir den ikke alltid kontakt ut til instrumenter og lamper. Synes den ser tvilsom ut med en skrue for å holde sylinderen på plass, men dette er kanskje originalt? Uansett, prøv som Fantino sier med en ledning mellom B+ og D+ et øyeblikk for å se om den begynner å lade. Evt bruk en lampe mellom, da ser du om den lyser og slukker også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hexachordia Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Ja, skal se på dette så snart jeg får hjelp. Har forsøkt å gå over de to kontaktene fra kontrollpanelet som befinner seg rett bak dynamoen i motoren. Finner ikke noe dårlig kontakt der. Kan sikkert godt være tenningslåsen. Hvordan vet jeg hva som er B+ og D+ (som sagt så har jeg ikke særlig peiling)? Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Da jeg prøvde å måle rett ut fra dynamoen ble den dratt opp til det jeg tror er ca 3000 rpm (har ikke turteller). nøyaktig 12,71 volt hele veien, men mulig jeg bare måler batterispenningen som påpekt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Pleier å være merket på baksiden av dynamo. Men om du kan ta et bilde av baksiden så er det nok hjelp å få her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Mange generatorer starter med litt godt turtall, men ikke alle. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hexachordia Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Vi har nå demontert kontrollpanelet. Ikke strøm i sokkelen på ladelampen. Finner ikke noe brudd i kabelen sånn uten videre. Noen som har lyst på en liten feilsøkingsjobb i Drøbak? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.