Grand Banks jr
Jeg har en Evinrude 60 hk totakt fra 1991. Har hatt den i ca 5 år. Ikke ett feilslag. Får den god bensin så går den.
Helt i starten var den tungstartet. Dvs startet lett men kvelte seg fort. Håpløs å få start på hvis halvvarm.
Byttet til originale tennplugger som kostet nesten 250 per stykk, og etter det så fungerer den som bare det. Bruker en del bensin, men bare fungerer. Har altså kostet meg under tusenlappen siste 5 år. (Byttet impeller i fjor og tennplugger for 5 år siden.)
Brukes mest i den kalde sesongen. Står på land om sommeren. Men dessverre stått på land i hele vinter pga for mye annet å gjøre, så har ikke fisket på lenge. Tok den på vannet I går. Startet på første.
Har også eldre 4 hk Yamaha. Fungerer fint den også. Og en Yamaha 9,9 fra slutten av 1990 tallet. Starter på første drag og går som bare det.
Eldre firetaktere er jeg mye mer skeptisk til. Har hørt mye trøbling med dem.
Ref. sikkerhet så har jeg en 4 eller 6 hk som backup maskin. Rett og slett fordi jeg fisker utaskjærs og i fralandsvind. Derfor vil jeg ha maskin nr 2 ombord. Det hadde jeg hatt uansett hvor ny hovedmaskinen hadde vært. Alle motorer kan få bensinproblemer eller noe som bare svikter.