Jump to content

Precision 9 kompass, erfaringer?

styr

Recommended Posts

Fungerer som det skal, jeg har det på en av båtene mine. Etter montasje så løsner en skruene på kanten og vrir kompasshuset slik at pila peker parallelt med bauglinja, eller rett mot baugen hvis kompasset er montert på senterlinja. 

Med AP44, AP48 eller nyere Simrad MFD så kalibreres kompasset fra disse. Kan også justere offset fra disse. 

• 2 år senere...

AP12 kan ikke bruke verken RC42 eller Precision-9. Men hvis du har en AC12 autopilot computer så kan du bruke begge. AC12 er enten koblet mot AP24, AP28, AP44 eller en Simrad multifunksjonsskjerm. 

Eventuelle forbedringer ved å bytte fra RC42 til Precision-9 er minimale. Skal det være noen vits å oppgradere, så må du gå for et satellittkompass. 

Jeg fikk montert et Precision-9 ombord i POSEIDON II og hadde det i bruk et års tid før det ble skiftet ut.
Erfaringene med Precision-9 var "delte" for å si det forsiktig. Det er mer fristende å kalle det for "skrammel".

Nå har jeg et JLR-20 som etter flere års bruk har vist seg å være dønn pålitelig.
Ombord i POSEIDON IV har jeg et Simrad HS60 GPS kompass som også funker helt flott.

Med vennlig hilsen POSEIDON

abbor skrev for 10 timer siden:

Er ikke enkelt å få et magnetisk kompass til å virke bra i et stålskrog. ...

Nei, selvfølgelig.
Men kompassene er montert i selve styrhuset, og hele overbygget er aluminium:
Precision-9 kompasset stod ca 3 meter over stålskroget, og da burde påvirkningen være godt dempet.
Ja, de to nevnte er satellittkompass, med alle de fordelene det innebærer  -  og med de usikkerhetene man slipper å ta hensyn til.

I dag er jo satellittkompass blitt så billig at om en ikke har råd til et gyrokompass er det vel ingen grunn til og kjøpe noe annet. Skiftet selv ut en RC42 med et satellittkompass det står Comnav på men er vel samme kompass som Simrad HS70. Og det er som natt og dag selv om jeg ikke har stålskrog.

I marinen hadde vi Gyrokompass under styrhuset, stålskrog med glassfiberoverbygg.  Men det koster vel stort sett mer enn de fleste fritidsbåter! :tongue:  Går det ikke an å konpensere med magnetiske kompasser uansett? Uansett om man er proff så er vel sattelittkompasser beste løsning

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ombord i POSEIDON II har jeg også gyrokompass. Det ble visstnok montert ombord i forbindelse med den store ombygningen / modernisering i 1984. Gyroen rusler og går som den har gjort hele tiden siden, og i løpet av min 16 år med båten har den bare vært avslått to ganger.
Men idag er det satellittkompasset som er hovedkilde og gyroen som er backup  -  og i tillegg har jeg et svært monstrum av et magnetkompass fordi SDir krever det ;-)

J-Å skrev for 16 timer siden:

Hvordan fungerer backup ved manglende satellittsignal for disse satellittkompassene? Er det magnetiske sensorer som det bør tas hensyn til?

De bruker rategyroer som gjør at de fungerer 2-3 minutter uten satellittsignaler. Jeg har Simrad HS75 og har hatt HS60, ingen av disse har magnetkompass. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...