Bouncer Startet 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2021 Har fått en feil der toalettpumpen ikke starter; har spenning gjennom og forbi bryteren, sikring (nr. 17) har ikke løst ut og jeg byttet nettopp skjøtehylser der kablene inn på motoren bar litt preg av "fuktig klima". Har m.a.o spenning til motoren, men ikke gnist av liv... Viknes anbefaler å skifte til nytt toalett: "Det er går nå på 14 sesongen så hvis du ikke skifter alt så kan det bli enda dyrere!" Regner med alt i denne sammenhengen betyr hele toalettet, men tenker vel først på om det kan være en enkel feil. Noen som har hatt samme problemstilling med (helst) samme dassen? Grei skuring å bytte bare motoren uten å måtte plukke ut hele greia? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Har ikke maken, men ser ut til at de to ytre slangene er vannpumpe delen, og den indre med jokerventil ut av dassen. Burde gå an å ta av slangene, skru ut de fire skruene i den firkantete fleisen, og ta med pumpe og motor i ett, og demontere for å se. Kan være at det har vært lekkasje langs akselen, som har kommet inn i motor, og da kan det være like greit med nytt. Vil tro du får motor og pumpe som en enhet. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Ser at det er TMC dass du har. Har samme type selv som jeg byttet komplett motor/pumpe for noen år siden. Maritim har også rep.kit til denne dassen. Når jeg hadde samme feil med at motor ikke startet var det impelleren som hadde est ut og hindret i å starte. Komplett pumpe med impeller selges som et rep.kit. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Jeg var uheldig og knakk den ene slangestussen, og da byttet jeg hele enheten, men beholdt porselensskålen. Jeg monterte TMC for ca. 25 år siden og er nå på enhet nummer 2, uansett om mange sier at TMC bare er noe dritt. Ellers går det fint å åpne enheten og feilsøke litt. Kanskje det er kommet noe inn i pumpen slik at den har kilt seg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bouncer Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Takk for innspill. 15 hours ago, marius said: feil med at motor ikke startet var det impelleren som hadde est ut og hindret i å starte Gikk ikke sikringen da? 15 hours ago, Lars H. said: ellers går det fint å åpne enheten og feilsøke litt En våtserviett "forvillet" seg ned i pumpedassen på den forrige båten; kan ikke si det frister å åpne noe som helst... ? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 På enden av motoren er det et gummilokk. Bak lokket kommer du til akselen til motoren. Det er et spor i akselen slik at du kan skru den litt frem og tilbake for om mulig å få den til å gå rundt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Bouncer skrev 1 time siden: Gikk ikke sikringen da? Ja, sikringen gikk. Det er en nokså enkel operasjon å bytte rep. kit. Hos meg slipper jeg å demontere hele dassen, bare fjerner slangene og 4 skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Bouncer skrev 1 time siden: En våtserviett "forvillet" seg ned i pumpedassen på den forrige båten; kan ikke si det frister å åpne noe som helst... ? Det er vel slikt en båteier må tåle. Dessuten er det noe som heter hansker, og i disse koronatider har en vel lært å vaske hendene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bouncer Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 6 minutes ago, Flid said: På enden av motoren er det et gummilokk Tror muligens at det er på litt nyere modeller enn denne; ser ikke noe gummilokk der bak. Mulig samme prosedyre allikevel kan gjøres på min, men må nok løsne hele dassen for å komme til. Sannsynligvis også for å få ut motoren; det er omtrent presspasning mot bakveggen ? 5 minutes ago, marius said: Ja, sikringen gikk Sikringen går ikke her, indikerer vel en annen type feil enn at impelleren står i 1000 stein. 9 minutes ago, Lars H. said: er vel slikt en båteier må tåle Frister allikevel ikke Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Bouncer skrev 4 minutter siden: Frister allikevel ikke Bare å tømme 10 liter ferskvann i skålen å bruke en https://www.biltema.no/bygg/vvs/avlopsrensere/sugekopp-for-avlop-liten-2000034469 til å jage vannet til septiktanken før pumpen skrues av. Ren og pyntelig jobb da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.