Sjeldenutpå Startet 3.Mai.2021 Del på Facebook Startet 3.Mai.2021 Off... (tida går for fort...) eg har lova ein bekjent å kikka over maskina i båten hans,type service light med oljeskift. Ukjent motor for meg dette, mercruiser 1.7DTI 120hk... men kor vanskeleg kan det være å bytte olje/filter og dieselfilter tenkte eg. Så nevnte han at den kan bli litt varm ved belastning. Så eg må kanskje sjekke varmeveksler/kjøler (?) og impeller. Så var eg å kikka på båten, ....og den har jo drev... aldeles ukjent område for meg. Eg veit ikkje kva drev det er, anna en at det står mercruiser på det. Allt var vist servet når han kjøpte den for halvannet år siden. Er det nokon som har nokon enkle tips til meg... Eg mistenker feks at impeller ligg i drevet? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cruiseliner Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Enkelt å bytte olje på disse. Tappeplugg finner du nederst over finnen + evt. lufteskrue lenger opp på stammen. Ny olje pumpes inn nedenfra og opp. Du får kjøpt pumpe til dette som kobles direkte på oljekanne og drev. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Drev: Oljeskift: Tilt helt opp. Skru av lokk på oljebeholder for drev i motorrom. Skru ut "bunn"-plugg på drev og tapp all oljen. Kan ta tid om det er kaldt. Er normalt med litt spon på tappe-plugg, denne er magnetisk. Fylling: Tilt drevet ned og og helt inn. Skru ut lufteskrue på drev og pump inn olje fra bunn til det kommer ut av hull for lufteskrue. Sett inn lufteskrue og fortsett og pump til det komme olje i beholder i motorrom. Sett i bunn-plugg på drev og topp opp beholder i motorrom. Går med nesten to flasker olje. Ikke bruk annen olje enn https://www.maritim.no/quicksilver-high-performance-girolje-sae-90-1l-m-pumpe. Er en tålmodighetsprøve å pumpe inn, blir noen trykk på håndpumpa! Oljen skal være mørk grønn når den tappes. Er det vann i oljen har du mer jobb. Impeller sitter i drevet, normalt ikke behov for å gjøre noe med denne. Holder i mange år. Ved start på land så kobles kjølevann til inntaket i drevet. Enten med klokker eller ved å senke drev i passende beholder. Tørrkjøring knekker impeller, dette er gummi som i de fleste sjøvannspumper. Skal den skiftes må drevet deles ved kavitasjonsplate. Anoder på drev er aluminium. En over propell, en på hver trimsylinder, en foran på kavitasjons-plate og en under på der oljeslanger til tilt er koblet til. Vær obs om du bestiller enkeltvis, noen leverer sink. Motor: Oljefilter er innsatstype. Vær nøye med å få o-ringer på riktig plass, særlig den store i "lokket" på filteret. Bommer du her blir det lekkasje. (Har greid det, ja. ) Oppgitt oljemengde på min motor fra 2007 er 4,5 liter, jeg får sjelden ut mer enn 4,0. Mulig oljevolum avviker om motor er eldre. Olje suges ut gjennom rør for peilepinne, dette er metoden Mercruiser spesifiserer. Peilerør går inn i bunnepanne på hull for bunnplugg. Ikke noe å vinne på skru løs dette, kun økt mulighet for lekkasje. Spesifisert olje er mineralsk 15W-40, the engine requires engine oil with a rating of HD‑SAE‑API CG‑4 and CH‑4. Diesel-filter er spin-on type. Sitter tappe-plugg med føler for vann-i-diesel i bunn. Koble av ledning før du skrur av filter, flytt over tappe-plugg til nytt filter. Mener det følger med ny o-ring. Lufte-skrue for filter er ved siden slangetilkoblinger, foran slanger. Håndpumpe på toppen av filteret for lufting. Vær nøye med lufting, kan være vrien å få i gang hvis det kommer luft i dyserør. Motor er ikke selvluftende. Anoder: 4 stk , sink. 2 stk på varmeveksler, forkant på varmeveksler rett opp og bakkant horisontal mot eksosbend. 2 stk i intercooler, nede i forkant og oppe i bakkant. Alle 4 er like. Varmgang: Varmeveksler gror igjen, bør renses med system-rens minimum hvert 2. år, helst hvert år. Alternativt kan lokk i forkant av varmeveksler tas av og rør i innsats stakes opp. Pakning er o-ring. Rør er akkurat så tynne at det ikke går med pusseutstyr for rifle cal .22. Nederste 1/3 av rørene er de som gror mest. Velger du system-rens, så fjern anoder først. 1/2" blindplugg fra rørlegger passer i hullene mens rensing pågår. Holder normalt å rense varme-veksler. Er 32mm slangestuss i begge ender. Kommer du til, så er det greit å sjekke om Wastegate ventil kan bevege seg. Arm på baksiden av turbo. Beste er å fjerne e-låseskive i kobling mellom stag og arm på turbo. Armen skal da bevege seg lett. Kjølevæske: Ikke fyll ekspansjons-tanken over minimum når motor er kald. Renner i så fall over når motor blir drifts-varm. Tror jeg har fått med det meste! Lykke til! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Jens_P skrev for 12 timer siden: Tror jeg har fått med det meste Glimrende thanks 👍 Er usikker på om min lokale båtpusher har det som trengs, men eg prøver der først. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.