Jump to content

Kartplotter fra USA

sol

Recommended Posts

:nonod: Har jeg gjort noe dumt?????

Kjøpte en kartplotter på QXL

Garmin 182 ,som jeg etterpå har hørt kom fra USA.Tidliger eier fikk den med i en båt derfra.

Plotteren er helt ny i eske

Har ennå ikke mottat den,men kommer vel til uka

Spørsmål:

Vil denne funke greit her hjemme om jeg kjøper inn en Bluechart brikke???

Er menyen på norsk??

Håper på at dette går greit.Noen som vet??

Redigert av sol (see edit history)

Du kan nok slappe helt av, denne fungerer selvsagt her i landet og i alle andre lan i verden forøvrig. Kjøp brikken i Norge og kose deg på fjorden. Mest sannsynlig så har 182 norsk meny, om ikke så kan programvaren oppgraderes via Garmin sin hjemmeside og Norsk språk.

Antar det er 182C du har kjøpt, hvis ikke så har du gjort noe dumt etter min mening. men plotteren vil fortsatt fungere i Norge.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 1 år senere...

Det er fullt mulig å skaffe seg ja. Har ikke kjøpt plotter fra E-bay, men mye annet rask opp gjennom tidene.. motorykler og slike greier... fungerer alldeles utmerket...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

og på frakten

Etter de nye tollreglene skal du vel ikke betale toll/ mva på frakten?

Forutsetningen er selvfølgelig at varens verdi og frakt er spesifisert på faktura og befraktningsdokument.

Samme gjelder den nye tollfrie grensen på kr. 200,- ved egenimport.

Det er varens verdi som skal være under kr. 200,-, fraktkostnader kan være hva som helst over dette og er ikke toll/ mva-belagt.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Det er meget mulig... men dette er sakset fra toll.no nå.. Det du henviser til er for varer under 200 kroner, og jeg er litt i tvil om en kartplottere faller inn under denne grensen... men skal aldri si aldri

Toll og avgifter ved innførsel av varer

Innførsel av varer med vareverdi over 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

Har lagt merke til at det stadig vekk nevnes at man ikke har måttet betale moms på varer kjøpt i utlandet til mere enn 200. Kan se ut som det er litt av et lotteri, eller flaks/uflaks, om man må betale moms eller ikke? :confused:

Kunne vært spennende med tilbakemeldinger fra folk her om de har, eller ikke har, måttet betale moms slik at man kan gjøre en aldri så liten beregning på hva sjansene er for å slippe momsen?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har opplevd begge deler, men regelen er at momsen betales... unntaket er at det slipper igjennom uten å ha blitt fanget opp.... men det er min subjektive vurdering... Mener jeg fikk to pakker fra unaiten, en med clutchdeler til motorsykkel, og en med noe annet... Begge ble levert med samme frakt firma, men med hukommelsen som en middels voksen mann så husker jeg ikke detaljene her

Har også hatt en pakk som knapt slapp igjennom siden fakturaen var litt "uklar"... Den lå i nesten 4 uker før jeg fikk den igjennom, da med Pay Pal utskrift som bekreftet beløpet..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...