Jump to content

Familiebåt for 4? Nidelv 24, Saga 27 eller lign.

cektopa

Recommended Posts

Hei dere!

Familie på 4, to voksne, to små barn.

Har sett på ulike snekker i ulik str. budsjett ca 150k

Nidelv 24, bli den for liten?

Saga 27 AC?

Sollux 27?

Tresfjord 28?

Blir i første omgang helgeturer med overnatting båten vil bli brukt til. 

Noen tanker fra småbarnsfamilier om fordeler ulemper? 

Neptim 8000. Nydelig med plass. Må være en av de største 26-foterne som er laget. Gode løsninger. Godt skrudd sammen. Trygg i sjø, og flott ved land. Ser ikke best ut, men tar det igjen på mange andre måter. Plass til barna fremme, og dobbeltseng bak. Bak fungerer som stue til vanlig, og dobbeltseng med god lengde ellers.

Veldig få som nevner sex her på baatplassen.no, men for oss som småbarnsforeldre setter vi pris på å kunne ha privattid i akterkabinen mens barna sover trygt i forkabinen. Det gikk jo i en Nidelv 24 når guttungen var 2 og sov helt fremst, men nå er ungene 14, 11 og 5 og da er det kjekt å være i hver vår ende av båten. ?

Er også egen vask i akterkabinen. 

Nydelig solseng oppå akterkabinen, og også herlig å sitte nede i cockpit og sole seg hvis det er for mye vind på akterkabinen. 

Kan også nevne at det er høye kanter i cockpit. Det gjorde at vi opplevde båten veldig trygg når yngste var 2 år gammel. Hun kunne gå frem og tilbake mellom forkabin og akterkabin uten at vi var utrygge.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi er småbarnsfamilie og hadde en Nidelv 24 en sesong. Etter den ble solgt kom jeg til skade for å kjøpe en Master 740 en dag jeg var hjemme med sykt barn. Synes den var genial på alle måter og prisen var selvsagt god.  Den båten har vi hatt siden og samtlige er enige om at denne båten overgår nidelven på absolutt alt, selv om den gamle Nidelven var godt holdt og hadde ny motor.  Synes det er en suveren båt med utrolig mange gjennomtenkte løsninger og mye bedre plass. Jeg skjønner ett og slett ikke hvorfor Nidelv 24 er så populær når det (i våres øyne) finnes et så mye bedre alternativ i omtrent samme størrelse. Jeg kan i hvertfall anbefale den på det sterkeste, men Nidelv 26 er også et godt (og betydelig romsligere) alternativ. Vær obs på at mange av disse motorene nå har passert over 30 år gamle. Det gir risiko for betydelige reparasjonsutgifter/utskiftning som fort kan overgå båtens kjøpspris. For ferieturer over flere dager med overnatting tenker jeg nok at Masteren blir i minste laget. Da tror jeg nok at Nidelv 26 er et bedre alternativ. Akterlugar har jeg stor tro på, men en god cockpit med god høyde under kalesje, behagelig spiseplass og kokke-fasiliteter skal en heller ikke kimse av. 

Selv om jeg er veldig glad i Nidelv 24 og hadde den i fem og et halvt år, så tror jeg nok at den kan bli i minste laget for en familie på fire.

Jeg var på Sverigetur med det to døtrene mine, som da var rundt 16 og 18 år gamle, og selv om de stortrivdes så var det nok ikke noen vits i å være flere, for å si det slik. Jeg lot jentene få lugaren forut og la meg selv i sofaen i cockpiten (hadde en såpass gammel N24 at den hadde tverrsofa akter), og det gikk greit.

Nå har jeg oppgradert til en Tresfjord 29 - det er også en veldig flott båt, men akterlugar som jentene okkuperer mens jeg ligger foran. Ganske høye kanter i cockpiten på denne også.

Det er jo bare disse to båttypene jeg har erfaring med, men har vært om bord i en Nidelv 26 også, og den er også absolutt et godt alternativ.

Redigert av Pequod (see edit history)

Ikke undervurder betydningen av fart. Hvis dere har tenkt til å dra på litt lengre turer, så vurder sterkt en båt som går i 10+ knop. Da får dere også litt mer styrefart når det er bølger, i forhold til en båt i displasement-fart.

Og husk at oppgitt toppfart gjerne er på flatt vann, med «tom båt», og max turtall på motoren. For å få realistisk marsjfart så dere bør slå av noen knop på oppgitt max fart i annonsen...

omorv skrev 30 minutter siden:

Ville også vurdert Wiking 28

Støttes. Har hatt både Saga 27 AC og Fjord 880, som jo bygger på Wiking 28. Selv om Saga 27 er veldig fine båter, så er de betydelig trangere enn en Wiking 28. Fordelen med snekke er selvfølgelig drivstofforbruket, men farten blir jo også deretter. Ellers blir det mer rulling med en snekke enn med en halvplaner. Husker noen turer over Gule Humpen med Sagaen. Sidesjø inn fra havet kombinert med hyppige passeringer av store halvplanere i marsjfart. Fikk ristet oss da :smiley:

Har ikkje erfaring med dei båtene du nevner, men min første tanke er at de vil oppleve 24 fot som litt for lite. Me har to barn (3 og 8 år). Då me kjøpte båt i fjor høst var sovefasiliteter ganske høgt oppe på prioriteringslista. Me gjekk for ein Master 820 pga akterkabinen, noko som er heilt genialt. Det at det er ein kalesjebåt gjer at båten føles svært romslig når kalesjen er på. Minuset er at det er trekkfullt i båten når det er kaldt ute, noko som (desverre) irriterer meg ein god del.

Eg ser at «Familiesnekke» namner fart, og det må eg sei meg einig i. Folk er jo forskjellige og barn har ulik tolmodigheit. I vår familie er det viktig å kunne komme seg litt fort frå A til B når det trengs, sjølv om me gjerne køyrer i snekke-tempo mykje av tida til vanlig. Er farten for lav blir det også begrensa kor mange ulike plasser ein kan reise i løpet av ei helg. 

Det vert kanskje hakket over budsjettet dykkar, men om du har mulighet til å finne ein eldre båt i størrelsen 27-30 fot vil eg anbefale det. Det er lett å undervurdere kor mykje det betyr å sove godt og å ikkje trakke oppi kvarandre heile tida.

Bruksmønsteret styrer mye:

- skal det overnattes mer enn en natt innimellom: To kabiner og litt mer plass enn 24 fot

- skal aksjonsradiusen på helgeturer bli større: litt mer fart

Fant selv at aksjonsradius og antallet mulige destinasjoner på helgeturer med utgangspunkt i Son ble enormt utvidet ved å gå fra N24 med fart på 5-7 knop til Tresfjord 29 med marsjfart 10-14 knop. Og med et par dager i tillegg til helga ble nordlige Bohuslän og nordlige Sørlandet mulig. I sommerferiene var hele Bohuslän og hele Sørlandet tilgjengelig.

Gikk så til seilbåt og var igjen begrenset på aksjonsradius på helgeturer, men desto lenger aksjonsradius på ferie- og lengre turer. Og turen ble viktigere enn havneoppholdene, men kanskje ikke optimalt med små barn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...