
alfaalfa
Tre ting; skrog, motor og propell.
Du kan sjekke skroget at det er rett. Enhver liten bøying inn i skroget gjør at det suger seg fast. Så når båten er på land går du over og sjekker at skroget er stivt og at det er rett. Med et langt rettholt sjekker du og fyller i der det er feil. Sjekk at det er stivt nok til ikke å bli presset inn.
Sjekk at steglister er perfekt rette.
Slip hele skroget under, glem bunnstoff. Men poler det glattest mulig. Overflaten skal ha en viss ujevnhet ift fart, men over 40 knop er den kornstørrelsen langt under 4000 slipepapir. Så bare poler i vei.
Så setter du på eget vanninntak til motor på skroget eller nosecone med vanninntak helt under torpedoen på motor. Og får deg en motorheis som gjør at du kan kjøre motor så høyt at du kan få girtorpedoen ut av vannet. Velg gjerne med setback som gir renere vann for propellen, men det er avhengig av balansen i skroget. Dvs ikke sett motoren så langt bak at båten blir baktung.
Du skriver ikke noe om motorens alder eller type, men den kan alltids endres - ved å få opp turtallet får du mer fart ut av propellen. Den blir mere effektiv.
Så får du deg en blueprintet propell. Med heving av motor så er det bare å slipe angrepskanten på bladene så de går maksimalt lett i vannet. Du skal kunne skjære deg på den eggen. Hvilken propell du skal begynne med er avhengig av hvilken motor du vil ha, mhp vekt og effekt. Men smalere blad som en cleaver kan fungere men det er avhengig av motstanden i skroget. Propellen må ha en viss evne til å skyve - så helt smale blad gir ikke nok skyv. Men elefantører er for mye areal ift evne til å flytte vann - som gir skyv. Andvik propeller kan slipe og banke propell.
Så det er litt ulikt man kan gjøre for å få opp farta. Med båt og motor som du har...