Jump to content

Johnson 70hk 2000, sikring går når nøkkel vries om til start

Quattro

Recommended Posts

Har fått litt til med en Johnson 70hk 2000 omc

etter jeg byttet strømkabler til 50mm2 og renset forgassere, vil ikke motor starte, når jeg vrir om nøkkel til start så går sikring på motor (20ah)

Kontrollert kontakter og overflate på det jeg har lagt opp, dette ser bra ut.

her er bilde av sikringholder på motor

Også er det satt inn nytt batteri. 

Prøvd å sette tilbake gamle kabler, samme feil skjer igjen. 

D4F9FA6E-DA99-4976-B4CB-E6DA03AA9543.jpeg

DE1E81BA-E116-46EB-BE6F-D2F7747B8835.jpeg

Redigert av Quattro (see edit history)

All tre gasspjeld står fint og ingen anntydning til gnising.

sjekket over coiler i går, fant to stykk som var en del korridert og sprekt/åpnet seg i silikonen. Byttet så disse og motor går lengre på tomgang, nå begynner den å "slå" om den står lenge.

kan dette tyde på bensinpumpe? Dette er en vro motor som er utkoblet. 
pumper jeg på pumpe på bensinslange, da kveles motor. Så ville tro den drukner ved pumping ? 

noe som ikke kom med i først innlegg var at jeg kjørte siste tanken med Quicksilver QUICKSTOR QS@12 da jeg fikk et tips av nærmeste forhandler om å kjøre siste tank med dette. Jeg var også litt uheldig med å helle litt mye. Men ny og fersk bensin med 2% olje nå. 

kan reedventilene være tilgrisete eller ødelagt? 

Quattro skrev for 6 timer siden:

pumper jeg på pumpe på bensinslange, da kveles motor. Så ville tro den drukner ved pumping ? 

da vil jeg anta at flottør i forgasser ikke stenger riktig for bensintilførselen og en eller flere av sylinderene drukner i bensin? da jeg testet min J70 1995 mod for det samme så hadde jeg vann i munnen og blåste vann inn i forgasseren da den var demontert - sjekket da at kammeret var dønn tett da det var fullt av vann. Gjorde det samme med alle tre forgasserene. Da kunne jeg fin-innstille akkurat vinkelen til flottøren så den stengte perfekt.

Skjermbilde 2021-05-10 kl. 23.27.40.png

Redigert av snekkerbod (see edit history)
snekkerbod skrev 11 minutter siden:

da vil jeg anta at flottør i forgasser ikke stenger riktig for bensintilførselen og en eller flere av sylinderene drukner i bensin? da jeg testet min J70 1995 mod for det samme så hadde jeg vann i munnen og blåste vann inn i forgasseren da den var demontert - sjekket da at kammeret var dønn tett da det var fullt av vann. Gjorde det samme med alle tre forgasserene. Da kunne jeg fin-innstille akkurat vinkelen til flottøren så den stengte perfekt.

Skjermbilde 2021-05-10 kl. 23.27.40.png

Det kan jeg få gjort i morgen. Det du gjorde var å blåse vann inn i bensininntaket på forgasser til kammeret ble helt fult for så å sjekke om det holder tett når man fortsetter å blåse inn? Og evt justere på åpningen på flottøren? 
Når jeg renset forgassere sist, byttet jeg ikke pakninger, dette er vell ikke nødvendig om det ikke er synlige feil? 

Ja, blir den ikke potte tett så justerer du på den metallfliken som flottøren sitter på. Blir den ikke tett vil jeg anta at bensinpumpen dytter på med bensin til den drukner. Etter at jeg fikk fikset dette så kunne jeg dorge i timesvis uten at motoren hostet og daua.

...og motoren hadde aldri vært så bra som da jeg solgte den for to år siden.

Redigert av snekkerbod (see edit history)

Har nå renset og sjekket forgassere. Flottør på forgasser 2( midterste) lå 12mm, justerte denne ned til 18mm som di to andre forgasserene. Tomgangsdyse(dyse i kammer) på forgasser 3(nederst) var noe innsnevret. 
sjekket også om disse holdt tett og det gjorde di. 
motoren ble mye mer lett-startet.

men feil oppstår enda. 
ser også at det har kommet en tykk konsistens ut av eksos. 

Etter å ha googlet litt og sett på YouTube så ble det fortalt at flotørkammeret skal ligge på mellom 28-41mm(?) 

Motoren har også quick start( går høyere på turtallet ved kald motor) når motoren går ned på turtallet da går den hardere, syns lyden er lik som på denne motoren. 

dette er en VRO motor som er koblet ut. Kan det være at bensinpumpe/VRO-pumpe som gir ustabilt trykk? 

Bilde av konsistensen 

4AB4D4A2-B08B-4458-9AB3-B1032B282CAD.jpeg

Det brune som kommer må vel være ikke-forbrent 2-takts olje. Knakjse er bensinblandingen for feit, men da ville du hatt problemer med å starte motoren. Sjekk at ikke den manuelle primeren står i åpen posisjon. skal vende mot primer-huset slik som på bildet. Ellers synes jeg ikke den motoren du linket til hadde noe spesiell ulyd med tanke på at den var kald og ikke hadde blitt startet på lang tid.

Amazon.com: Caltric Fuel Primer Choke Solenoid Compatible With Omc Johnson  Evinrude 5007356 5828665 397909: Automotive

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...