Jump to content

Jeg ønsker å lakkere alu.rammene rundt vinduer. Glass ("glass" = pleksi???) sitter i gummipakkning.

tom Cognac

Recommended Posts

Som emnetittelen sier - ønsker jeg å lakkere alu.rammene rundt vinduene i båten min. Både innvendig og utvendig. Glassene (glass på frontvinduer, plexi på sidevinduer???) sitter i en gummipakkning (tror jeg det er)! Jeg har forstått at for å lakkere med godt resultat bør jeg først finpusse, så behandle med noe etsende for at lakken (i dette tilfelle tenker jeg helt hvit Bengalac) skal sitte bedre (har jeg forstått riktig?) Så lurer jeg på:

(Har hørt at det er stygt å lure seg på - men styggere å lure seg av :lol: Jeg er for gammel til å forstå den påstanden :thumbsup:

Vil denne etsende guffa jeg skal bruke på alu.rammene gjøre noe med gummipakkningen. Bør jeg maskere? Hvilken type tape bør jeg bruke da? Ytterlige "saker og ting" jeg bør tenke på? 

13-12-26.jpg

13-14-16.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Swingswong skrev 6 minutter siden:

Det er jo ikke sikkert at det blir så mye mer jobb. Du kan behandle de røffere, pusse raskere om vinduene er ute. 
Post gjerne resultatet og produkter du bruker i tråden da det står på min todo liste for kommende vinter. 

Er klar over at jeg kan behandle alu-rammene tøffere, men jeg er litt engstelig for hvordan jeg skal få dem ut, og evt pent satt tilbake :sweat: I løpet av de siste timene har jeg begynt å fundere på om jeg skal foliere dem :rolleyes: Har hørt om en fyr i Horten som skal foliere en het båt, en Princess, vet ikke størrelsen. Men da tenker jeg: Går det an å foliere en hel båt - må det da være mulig å foliere noen skarve alu-rammer til min HT-båt på 21 fot??? Eller.............................................   :wink:

Jeg informerer gjerne om hva jeg ender opp med å gjøre :yesnod: bare hyggelig :wink:

Hvorfor vil du lakke dem, de ser jo helt fine ut. Sannsynligvis mye finere enn med penslet bengalakk eller folierte med litt skavanker og løse fliker her og der. Og så holder jo aluminium seg, spiller ingen rolle om du får en skrape - men det gjør det med bengalakk eller folie for da blir det stygt.

Hva med å maskere gummilisten og polere dem opp litt istedefor?

Redigert av Duvel (see edit history)
Duvel skrev 3 minutter siden:

Hvorfor vil du lakke dem, de ser jo helt fine ut.

Det har vært mye aluminium på båten, både pulpitt, halegatt, pullere og mast. Kan vel si at jeg er litt lei aluminium. Skal bytte til rustfritt. Derfor tenkte jeg at siden det er et "problem" å forkromme aluminium - hvorfor ikke male, - eller foliere - i hvitt. Det vil gi båten en helt ny og spennende karakter. 

Duvel skrev 5 minutter siden:

Ja det vil det, ihverfall en stund.

Båten min er en 1986 modell, jeg "restaurerer" den (dvs:lakkerte skroget under fenderlist i fjor), skal lakkere over fenderlist i år, montere ny fenderlist (grå - ikke svart, den gamle var slarkete og fæl), revet ut skrogkledning under hardtop (dvs alt i forpiggen) hvor alt skal kles med ny og bedre skrogkledning (cockpit/uteareal tas til neste år + nye puter i forpiggen), alt av aluminium skiftes ut med rustfritt (designer selv lanternemasta) :yesnod:

Jeg fikk mye ros for lakkeringsjobben i marinaen i fjor (jeg lakket med korthåret mohairrulle, brukte 2k lakk - 3 strøk), de fleste som så båten var overbevist om at den var sprøytelakkert.:wink:

Joda - jeg er sikker på at båten får en ny og spennende karakter :wink: som vil vare lenge. (Men nå er også betegnelsen "lenge" et relativt begrep :wink:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...