X10an
Det er ikke mulig å få strømfall over en bryter i en seriekrets. Strømmen som kommer ut er identisk med strømmen som går ut. Her snakker vi utelukkende om spenningsfall.
Jeg tipper grunnen til at du måler 0.3V "ut" av bryterne har å gjøre med at din 0V referanse ikke er god. Alternativet er at lysets minuskabel også forsyner annet strømkrevende utstyr. Slike målinger oppstår lett dersom du bruker en strømførende kabel som referanse for dine målinger. Denne lave spenningen er i utgangspunktet ikke noe du bør henge deg opp i. For sikkerhets skyld, og for å skaffe deg gode korrekte målinger mens bryter er både "på" og "av" bør du benytte en egen dedikert ledning direkte til batteriets minuspol for 0V referanse til multimeteret. Da jeg ikke kjenner til hva du benytter som referanse i nåværende målinger er det vanskelig for meg å gi ytterligere kommentarer til dine målinger.
Det er fullt mulig ditt spenningsfall ligger over din minusleder og ikke over din bryter, med mindre du måler et spenningsfall på 2-3V over bryteren.