Jump to content

Yamaha F100DET 6d9 Tuning


jhafeld

Recommended Posts

2014 er nok en 1,6 liter og ikke den nye F100 1,85 literen som kom i 2017.

Så da blir det jo ikke så enkelt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er svaret da jeg undersøkte dette hos Lundinsmarin.se

Dette gjelder yamaha F100D 2009 mod:

-------------------------------

"F100 till ca 112hk  Pris 3800

Skicka motorns PCM (databox) till

Lundins Marin R&D
Gustafsvägen 3
633 46 Eskilstuna
Sverige

Uppge ej ett värde över 140:-  I annat fall så tillkommer moms och tullavgifter.

Det tar ca 1-2 dagar i daxläge så returnerar vi efter betalning!

Mvh/
Christian"

--------------------------

 

Vi har ikke utført dette. Blir muligens aktuelt senere.....

 

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post

Jeg betalte ca 5000 til Lundins Marin i 2014 da de skulle prøve å omprogrammere min 2008 Honda BF90D til ca 100 hk. 

Men fikk ikke noe mere fart så det var bortkastet :thumbsdown:

 

Byttet til kraftigere motor året etter (Mercury F115). DA fikk jeg mere fart :giggle: 

Nærmere bestemt 6-7 knop mere. Det var verd hver krone.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev On 8.5.2021 at 1.38:

Jeg betalte ca 5000 til Lundins Marin i 2014 da de skulle prøve å omprogrammere min 2008 Honda BF90D til ca 100 hk. 

Men fikk ikke noe mere fart så det var bortkastet :thumbsdown:

Tok du dette opp med Lundins? Og hva svarte de evt på det?

Det mangler litt effekt her, når det trekkes vannski, det er bakgrunnen for vurderingen. Større motor er også absolutt et alternativ, og det er jo bankers, men det er dette med økonomi for junior.......

Link to post
Mort1 skrev for 6 timer siden:

Tok du dette opp med Lundins? Og hva svarte de evt på det?

Det mangler litt effekt her, når det trekkes vannski, det er bakgrunnen for vurderingen. Større motor er også absolutt et alternativ, og det er jo bankers, men det er dette med økonomi for junior.......

 

Ja jeg sendte ECU tilbake til dem for et nytt forsøk, men fortsatt ingen suksess. 

Så fjernet regjeringen HK-avgiften, og Mercury lanserte den nye motorserien. Og jeg jobbet litt hos en Mercury forhandler den gangen. Så da ble Hondaen solgt, mellomlegget beskjedent og Lundins glemt :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 5 timer siden:

Ja jeg sendte ECU tilbake til dem for et nytt forsøk, men fortsatt ingen suksess. 

Så fjernet regjeringen HK-avgiften, og Mercury lanserte den nye motorserien. Og jeg jobbet litt hos en Mercury forhandler den gangen. Så da ble Hondaen solgt, mellomlegget beskjedent og Lundins glemt :giggle:

Takk for info. Vi får heller se om vi kan finne en 150 hk på litt sikt.....

Link to post
alfaalfa skrev for 3 timer siden:

Hva tror du 10 hk ekstra ville kunne gi i knop? Fra 90 til 100hk?

hva ville du gjort med propell?
 

Her er dette veldig avhengig av vekt og hvor lettdrevet skrog, men allikevel artig å høre litt om forventninger…

 

Jeg hadde jo håpet å gå opp fra 38 til 40 knop. 5% fartsøkning med ca 10% effektøkning.

Hadde mange hundre omdreininger å gå på i forhold til turtallet også. Tanken kom jo etter at Honda selv hadde lansert en 100 hk-utgave av samme motor.

Godt mulig at forbruk og evt. dreiemomentkurve ble forbedret, men det var jo totalt underordnet så det testet jeg ikke.

Men er veldig fornøyd nå da, kan marsje på 38-40 knop om ønskelig :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Mort1 skrev for 5 timer siden:

Takk for info. Vi får heller se om vi kan finne en 150 hk på litt sikt.....

 

Yamarin 56 BR? Tror ikke jeg ville ha satset på en veldig tung motor, det finnes jo gode alternativer fra ca 125-140 hk der ute.

F.eks. Mercury F115 Pro XS (yter visstnok ca 125 hk), Optimax 125, Yamaha F130, E-tec 115 HO eller 130, Suzuki DF140 og den nye Tohatsu 140.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 17 minutter siden:

 

Jeg hadde jo håpet å gå opp fra 38 til 40 knop. 5% fartsøkning med ca 10% effektøkning.

Hadde mange hundre omdreininger å gå på i forhold til turtallet også. Tanken kom jo etter at Honda selv hadde lansert en 100 hk-utgave av samme motor.

Godt mulig at forbruk og evt. dreiemomentkurve ble forbedret, men det var jo totalt underordnet så det testet jeg ikke.

Men er veldig fornøyd nå da, kan marsje på 38-40 knop om ønskelig :smiley:

Ja, 2 knop er innafor! Om båten veier 500kg ink motor. Og er et lettdrevet skrog.

 

og du faktisk fikk 10hk mer og turtallet du fikk med propell traff på spikeren med å utnytte de 10hk. Det høres ikke ut som om du fikk noe NM kurve…

 

Hva var turtallet før og etter?

Link to post

Båten veier ca 550 kg + motor, og er ganske lettdrevet.

Turtallsområdet til BF90D er 5300-6300, og såvidt jeg husker hadde jeg rundt 5800 rpm ved 38 knop.

Burde ha fått ca 6100 rpm med 5% fartsøkning som jeg ikke fikk.

Men fikk altså 6-7 knop mere med 25 Mercuryhester ekstra. Altså knapt 4 hk pr. knop fartsøkning grovt regnet.

Og da faktisk med samme 4-blads stålpropell som på Hondaen. Flytta den rett over. Annen utveksling naturligvis.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Om jeg har funnet rett årgang så har denne 90hk bed 5800 rpm - dvs at om man skal øke hk med å endre moment så blir det ofte å løfte max hk på økt turtall.

 

Så du hadde vel mao samme 0+ på 5800 og måtte ha tatt ned stigningen ett knepp for å få dette til. For den har ikke flere hk på 5800 etter tuning så du får den ikke opp til der momentkurven og turtallet gir deg 10hk.

 

Ved å øke turtallet synker slip litt også.

Link to post

BF100A har turtallsområde 5500-6300, mot 5300-6300 på BF90D, så de har flyttet turtallet litt opp ja. Det er jo fortsatt bare en 1,5 liters motor med 3 ventiler pr. sylinder såvidt jeg husker. Dvs. muligens har 100-hesteren 4 ventiler, jeg finner litt motstridende tekniske data der ute. Må vel sjekke litt bedre i en eller annen delekatalog, kan jo ikke stole på det trykte ord lengre. I en delekatalog står det at begge er 16 ventilers, så det er nok jeg som surrer her :giggle:

Gikk i utgangspunktet ut fra at det var stort sett identiske motorer siden de bl.a. veier eksakt det samme, og BF100A har jo også SOHC.

Skulle tro at max. effekt lå rundt 5900-6000 på BF100A. Men jeg fikk altså ikke noen målbar økning i turtall/fart etter tuningen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 1 time siden:

Yamarin 56 BR? Tror ikke jeg ville ha satset på en veldig tung motor, det finnes jo gode alternativer fra ca 125-140 hk der ute.

Nei, det er junior sin Hydromarin 5830. Ganske lik yamarin 59dc, ett hakk kortere bare. Det er godt fribord bak, så tror 150 hk går helt fint vektmessig. 115-140 hk er også vurdert, men hvis han skal bytte motor vil han ha 150 hk, gjerne merc f150, slik jeg hadde tidligere, den likte han godt....

Link to post

Ja da blir det noe annet. Merc F150 er perfekt for den båtstørrelsen. 

Eller 175-hesteren :smiley: 13 kg tyngre, men riktignok i en annen prisklasse da...

 

Mercury-f175.jpg.2564cf54a76e59390ae3872c08f72351.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...