tom Cognac Startet 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2021 (redigert) Jeg oppdaget lakkasje i taket i sommer. Riktignok hadde han som solgte meg båten sagt at det var lekkasje der. Han mente det kom fra lanternemasta eller hornet. Båten har nok vært trukket om innvendig en gang tidligere og det har blitt etter min mening stygt gjort. Derfor vil jeg trekke om på nytt. Og også få avdekket hvor alvorlig lekkasjen i taket er. Jeg har vist dette bildet her tidligere og fått kommentarer på at her har det vært / er det vann på de mørke flekkene. I dag skar jeg med multikutter ut der hvor de mørke flekkene var (tapen bare til hjelp for å skjære noenlunde rett) Jeg kom til en treplate, som var fuktig, og noe som kan minne om veldig finstrukturert isopor (Divinylcell???) som også var fuktig. Dvs. vannet rant ikke ut, det føltes bare som en forholdsvis godt vridd opp skureklut. Forteller kuttflaten her noe? Hva slags materiale dette er? Til dere som har greie på støping av båter etc? Det jeg trekker i på det andre bildet ovenfra i denne bolken er et tynt lag med glassfiber, kanskje bare 2-3 lag! Jeg skar ut et større felt fordi jeg kjente igjen formen på treplanken som ligger i taket med profilen på taket fra oversiden Samme profilen sett ovenfra. I går skar jeg ut feltet hvor mastefoten og hornet hadde sittet. Treverk her også. Som også var fuktig, men tørket godt opp. Nå lurer jeg på hvordan jeg bør fortsette? Bør jeg fjerne alt som jeg tror har vært fuktig (dvs det jeg tror er divinylcell?) og la det tørke skikkelig ut? Legge på et nytt lag med fersk divinylcell og så støpe et glassfiber/polyester lokk (3-4-5 lag???) som jeg så kan lime skrogkledning på? Hva tror ekspertisen der ute? (av en eller annen grunn ser jeg for meg at det kan bli vanskelig med en sjøsetting før st. Hans som planlagt - kanskje ikke før til neste år? ) Redigert 8.Mai.2021 av altera mulier skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.