Jump to content

Oljetrykkmåler oppfører seg merkelig.


Buster L Mercury

Recommended Posts

Som overskriften sier så får jeg ikke denne nye oljetrykkmåleren til å oppføre seg slik jeg hadde forventet. Når tenningen slås på så flyr nåla langt ut til høyre. Den burde vise null trykk. Er det noen av dere som har en formening om hva som kan være feil? 

 

Se video: 

 

 

 

 

 

20210508_121216.jpg

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Regner med at om du setter på tenningen igjen etter motorstans, vil viseren gå til null. Har det samme forholdet.

Nå ble jeg litt usikker på hva du mente? Nei den går ikke til null noen gang. Nå er det bare helt til venstre når strømmen er av, eller helt til høyre når strømmen er på. Når motoren går så er pila også ute til høyre tror jeg.

 

Koblingene er veldig enkle, rød til pluss, blå til minus, oransje ledning er lys og svart ledning er til oljetrykkgiveren/sensor. Samme mønster når sensor er koblet til eller fra. Når jeg ringer Maritim så virker det som om de ikke vet noe om dette instrumentet.

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post

Har du byttet føler på motor også?

 

Amerikansk standard for givere er 240 Ohm på tom/null og 30 Ohm på full/max.

Europeisk giver er 0 Ohm tom/null og 190 Ohm ved full/max.

Mixer du disse vil ikke instrumentet vise riktig.

 

Eller du kan mangle forbindelse til giver. Brud på leder til giver eller giver mangler forbindelse til minus. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Som over. Hulda har instrument fra Faria (USA) og giver fra VDO (Tyskland). Instrumentet viser omtrent halvparten av det virkelige trykket. Instrumentet mitt har ikke returfjær, står der pila var da strømmen forsvant. 

 

Det er altså viktig at giver og instrument samsvarer. Kan tenke meg at du muligens har en feil på instrumentet eller at giveren har kortsluttet. Prøv å ohm giveren når motoren går og når den er slått av. Uten at instrumentet er koblet til giveren.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Og hvis du bytter gul ledning over til det andre koblingspunktet på giveren? Hvis det er slik som forklart, inneholder giveren en av/på-bryter for oljelampe og en variabel motstand for instrument. Av/på til instrument vil sende nåla rett til max.

Link to post

Har ganske lik giver til instrumentet i min VP. Der er det en ledning til instrumentet og en til gods (batteri minus) . Prøv og koble den andre kontakten til batteri minus så tenker jeg den funker. Skader ikke og prøve. Hverken instrument eller giver blir skadet om det er feil så lenge du ikke kobler noen + ledninger til giver.   Til alarm og oljetrykklys har jeg en annen giver som er litt mindre, men også den har to kontakter med en til oljetrykklys og en til gods.                                  Tenker folka hos maritim har bomma litt hvis de sa den ene kontakten er til instrument og den andre er til oljetrykklys.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Siden nøyaktig "navn og nummer" ikke er oppgit fant jeg bare en trykkgiver som kan brukes på både Wema og KUS.

 

Her kan leses fra skjemaet: Connect to the alarm WK            G connect to the sensor

 

Underveis i søket dukket det opp følgende info på et Wema instrument:

 

Må brukes sammen med giver type SRP

 

Kanskje mer nøyaktige detaljer rundt giver/instrument kan kaste lys over problemet?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Går ut fra at det er denne giveren du har: https://www.maritim.no/kus-wema-oljetrykksgiver-1-8-npt#tabDescription

Ut fra beskrivelse er det kombinert giver for instrument og bryter for varsellampe.

Litt søk på google gir svar at G skal til instrument og WK til varsellampe.

 

Fant litt info om hvordan identifisere om instrument og giver US eller EU- type:

Sitat

If you have access to the wires on the back of the gauge;

Power the gauge off
Disconnect the black wire (sender) 
Power the gauge on

 

If it's an American gauge the needle will show EMPTY
Touch the black wire to earth, the needle will go to FULL

 

If it's a European gauge the needle will show FULL
Touch the black wire to earth, the needle will go to EMPTY

https://wema.co.uk/pages/faqs

 

 

 

Fant informasjon giver i denne tråden: 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev for 9 timer siden:

Går ut fra at det er denne giveren du har: https://www.maritim.no/kus-wema-oljetrykksgiver-1-8-npt#tabDescription

Ut fra beskrivelse er det kombinert giver for instrument og bryter for varsellampe.

Litt søk på google gir svar at G skal til instrument og WK til varsellampe.

 

Ja det stemmer, det er den.

Den virker fortsatt ikke selv om indikatoren er koblet til G.

Siden nåla går til null når jeg setter sensorledningen til gods så må feilen ligge i giveren.

 

Jeg har prøvd å koble WK til minus uten at det hjalp noe.

 

Jeg regner med at man ikke trenger fylle olje inn i giveren for at den skal fungere? Slik den står nå så er det nok bare luft i giveren.

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post

Kan det være at du ikke har fått kontakt med gods på motor når du monterte giver?

Brukt gjengetape f.eks?

 

Har du forsøkt å legge ledning til metallet på giveren, ikke på motorblokk eller minus på batteri?

Om du kobler ledningen på WK skal instrumentet stå på null. Starter du motor skal det gå til max. når oljetrykket åpner bryteren.

 

Kan være feil på giveren selv om det er unormalt når den er kjøpt ny.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Er der ikkje en svart knapp på baksiden? I såfall skal instrumentet passe til 4 eller 5 forskjellige giverstandarder. Husker ikkje heilt. Slik er det på mine kus instrumenter. Hold inne til det blinker og velge med videre trykk- hopper nåla  1/4 pr trykk  på skalaen tilsvarer en medfølgende tabell hvilken giverstandard det tilsvarer. 

Ellers virker nok ting akkurat som de skal. Når nåla går til Max på berøring til gods er den satt til europeisk standard, når den går til null står instrumentet til us standard eller noe der omkring. Der er variasjoner på begge to.  Og på giveren er det en tilkobling til instrumentet og en til oljetrykksalarm. 

Hadde du startet motoren ville du sett at instrumentet virket feil vei

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
hegra skrev On 9.5.2021 at 8.16:

                                Tenker folka hos maritim har bomma litt hvis de sa den ene kontakten er til instrument og den andre er til oljetrykklys.

Da var det nok jeg som bomma litt, og ikke Maritim. Ellers vil jeg takke Jens_P for linken til en annen tråd. I den tråden omtales en som mister olja fordi oljetrykkgiver har rustet i stykker. Dette førte til at jeg dro frem et speil og sjekket min egen. Den var også rustet kraftig på undersiden og skal omgående byttes. :thumbsup:

Link to post
Jens_P skrev On 8.5.2021 at 20.34:

Amerikansk standard for givere er 240 Ohm på tom/null og 30 Ohm på full/max.

Europeisk giver er 0 Ohm tom/null og 190 Ohm ved full/max.

Mixer du disse vil ikke instrumentet vise riktig.

 

Dette er det mange som er blitt lurt av ved bytte av instrumenter.

 

Men det er en løsning på dette. Maritim har faktisk en "duppeditt", art.nr. 8102-30 som kan settes mellom giver og instrument for å ordne dette!

 

Da kan man bruke europeisk giver og amerikansk instrument sammen, eller omvendt!

Jeg har ikke egen erfaring med dette.

 

motstandsomformer.jpg.2800b5b0257edeea93db2c12c23c97af.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...