Jump to content

yanmar 3ym30, røyk fra relé/starter


Hjalmar 1

Recommended Posts

Hei! 

 

På vei ut fra havna idag så begynte det å komme hvit røyk fra vår yanmar 3ym30. Før vi la ut så merket jeg at den ikke startet like friskt som den pleier, men ikke noe stort avvik. Vi kom oss inn i havna igjen, og da responderte ikke stoppknappen like kjapt, men stoppet etter noen sekunder. Får ikke startet motorn igjen nå. Har sjekket følgende: 

-Kjøleveske ok, olie ok, kjølingen ok, 

-Bra spenning på startbatteri. Spenning fra startbatteri til starter er bra. 

-Startrelee "klikker" når jeg vrir om tenningen. Har en spenning på 12,5 volt inn på startrelee, men kun 4 ut når jeg vrir om tenningen. 

-Kontakter ser fine ut på starter, batteri og relee. 

 

Kan det være brent startrelee? Kan det forklare hvit røyk? Eller er det solenoiden som er gåen (kan den også bli "svidd"?) 

Og hvorfor er stoppknappen affisert av dette her (det er vel et relee for den også?). 

 

Noe innspill på hva det kan være, og hva en kan gjøre med dette...? (noen som vet om en god båtmekaniker i Oslo?) 

 

 

Link to post
6 hours ago, Hjalmar 1 said:

Kan det være brent startrelee? Kan det forklare hvit røyk? Eller er det solenoiden som er gåen (kan den også bli "svidd"?) 

Startreleet er sannsynligvis i orden, siden det "klikker" og du får spenningsfall når du vrir om nøkkelen.

Men det store spenningsfallet (fra 12.5 til 4 volt) tilsier at det går en enorm strøm gjennon starteren, hvilket igjen indikerer at viklingene er kortsluttet. Du nevnte hvit røyk, luktet den brent isolasjon ?

Tror du må ha ny startmotor.

Link to post

Det kan også være en brent eller irret kontakt langs veien som kan skape dette spenningsfallet. Du sier spenningen synker til 4 volt over startmotoren når du vrir om tenningen. Kan du eventuelt måle om spenningen over batteriet synker tilsvarende når du forsøker å starte?

 

Hydrolock av av motor kan være en mulighet, spesielt ettersom du observerte hvit røyk fra motoren (eksosen?). HL skjer om en sylinder er fylt med vann pga gåen topppakning eller kjølevann inn en av ventilene. For å kontrollere dette kan du forsøke å turne motoren forover og/eller bakover med et passende verktøy i senter av svinghjulet.

Link to post

Takk for innspill! Røyken kom fra undersiden/bak motoren, men turte ikke å stikke hodet inn og se nøye når det skjedde. Kom først en del hvit røyk (et puff), men sluttet etterhvert. Motoren gikk egentlig fint de minuttene det tok å komme seg inn i boksen igjen. Kona min så ingen hvit røyk ut fra eksos. Ingen rare lyder fra selve motoren, men hadde litt vansker med å få den å stoppe med stoppknappen. 

Luktet svidd plastikk. Har sjekket kabler, men finner ikke noe som er åpenbart skadet. Skal sjekke spenningsfall over batteri som X10an foreslår. 

 

Hva kan årsake kortslutning i viklinger? 

Link to post

En liten oppdatering: 

tok ut starteren og den er brent. Før jeg installerer en ny, så lurer jeg på hva som kan ha årsaket dette? Det var en del rust og smuss inne i starteren, og kan være det.  Av en eller annen grunn så tror jeg starteren ikke slo seg av, og ble brent ut. Det forklarer også vansker med å bruke stoppbryter. Er det noe annet jeg bør sjekke før jeg installerer ny starter? 20210509_161319.jpg.e806aadbb0d8bdc4decfc3280a46c6a8.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...