C2CV Startet 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2021 (redigert) Hei. Endelig stiger temperaturen i min BMW D636 til 75-80 grader ved hjelp av 2 termostater. Motoren som står i min Scand Baltic har ikke hatt termostater da jeg kjøpte den og naturligvis gått alt for kaldt. Men uten termostater har det vært mulig å få så lunkent vann at dusjing hare vært mulig. Under montering av nye termostater ble naturligvis kjølevæska tappet av, men nå ved kjøring og normal driftstemperatur er fortsatt varmtvann fra varmtvannsberederen kaldt! Det går 2 slanger som er tilknyttet motoren, en er varm når jeg tar på den etter 30 minutters kjøring, men den andre som trolig er returslange tilbake til motoren, er kald. Hva kan dette være? Kan det vær slik at varmt kjølevann først går via berederen når termostatene åpner? Eller må varmtvannsberederen luftes ved at den øverste slangen løsnes og det fylles mer kjølevæske på til det renner over? Regner med at flere enn meg har opplevd dette fenomenet, og ser fram til at ekspertene uttaler seg. På forhånd, takk! Redigert 8.Mai.2021 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Legg gjerne ut et par bilder av hvor disse vannslangene er tilkoblet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg har defroster også etter vv tank, hvis alt har vært tømt klarer ikke motor å trykke vannet høyt nok så det begynner å sirkulere, jeg har en kran ut av motor for tur /retur vann, etter denne er det en t kopling, jeg stenger da ut fra motor å setter på hageslange( på t koplingen) for å trykke gjennom vann så lufta kommer ut i andre enden i t koplinger der. Håper dette var forståligher ser du uttaket jeg setter på hageslange Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 (redigert) Takk for flott forklaring og bilde. Jeg må nok tenke ut en løsning for min motor dersom jeg skal få vannet til å sirkulere. Viktig å få ut lufta på et eller annet vis. Ut fra bildet så ser jeg at det er en BMW-motor, men kjenner meg ikke helt igjen. Er dette en 5-sylindret D190? Hvordan slangene mine går må jeg finne ut en annen dag fordi jeg bor et godt stykke fra båten. Nå blir det ikke båtvær de første dagene. Kommer tilbake med lokalisering av slangene. Takk for hjelpen så langt. Redigert 9.Mai.2021 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Hei,det er en 6 syl d 190 165hk du ser bilde av, du ha turboen i bakkant, jeg har turboen på stb side, ellers er de vel ganske like. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Dette er vel et annet spørsmål om samme motor. Noen smartinger har fjernet motorskiltet på ekspansjonstanken slik at jeg ikke finner betegnelsene. På en engelsk deleforhandlers side var det oppgitt at identifikasjonsnummer på motoren var stanset inn på motorblokka, lokalisert til høyre side forran om man ser motoren forfra. Men der er det jo montert masse komponenter (dieselpumpe, sjøvannspumpe, dynamo osv.) så vanskelig å finne noe der. Kan det være at nummeret står på venstre side, ved oljefilteret? Er også litt forvirret om motorvolumet på denne motoren. Noen sier at BMW D636 har cylindervolum 5,3 liter, noen 4,2 liter og andre 3,6 liter. Hva er riktig? På bildet står det at 180HK-motoren har volum 5,390 liter. Hva er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Andora, Er det ved den blå krana at du kobler innpå hageslangen? Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Ja det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 C2CV skrev 31 minutter siden: Er også litt forvirret om motorvolumet på denne motoren. Noen sier at BMW D636 har cylindervolum 5,3 liter, noen 4,2 liter og andre 3,6 liter. Hva er riktig? På bildet står det at 180HK-motoren har volum 5,390 liter. Hva er riktig? BMW D636 = Diesel - 6 sylindre - 3.6 liter (180hk) BMW D530 = Diesel - 5 sylindre - 3.0 liter (150hk) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
C2CV Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 (redigert) PROBLEMET LØST? Fant ei kran rett under turboen på min BMWD636 i enden av returledningen fra varmtvannsbeholderen. Krana var praktisk talt stengt og forhildret sirkulasjon og oppvarming av vannet i berederen. Åpnet krana, trodde det kanskje var for lufting av anlegget, men når jeg startet motoren etterpå, ble skangen varm, noe den ikke har vært tidligere. Tydelig at det nå er sirkulasjon. Fatter ikke hvorfor denne krana har stått stenget og nesten ikke til å åpne. Men tidligere eier har jo gjort en del ting som ikke henger på greip, som å fjerne begge termostatene bl.a. Om krana er til noe annet, vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra dere som kjenner motoren. Redigert 24.Mai.2021 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.