Jump to content

BMW D636, motor varm og varmtvann kaldt

C2CV

Recommended Posts

Hei.

Endelig stiger temperaturen i min BMW D636 til 75-80 grader ved hjelp av 2 termostater. Motoren som står i min Scand Baltic har ikke hatt termostater da jeg kjøpte den og naturligvis gått alt for kaldt. Men uten termostater har det vært mulig å få så lunkent vann at dusjing hare vært mulig.

Under montering av nye termostater ble naturligvis kjølevæska tappet av, men nå ved kjøring og normal driftstemperatur er fortsatt varmtvann fra varmtvannsberederen kaldt! Det går 2 slanger som er tilknyttet motoren, en er varm når jeg tar på den etter 30 minutters kjøring, men den andre som trolig er returslange tilbake til motoren, er kald. Hva kan dette være? Kan det vær slik at varmt kjølevann først går via berederen når termostatene åpner? Eller må varmtvannsberederen luftes ved at den øverste slangen løsnes og det fylles mer kjølevæske på til det renner over? Regner med at flere enn meg har opplevd dette fenomenet, og ser fram til at ekspertene uttaler seg.

På forhånd, takk!

Redigert av C2CV (see edit history)

Jeg har defroster også etter vv tank, hvis alt har vært tømt klarer ikke motor å trykke vannet høyt nok så det begynner å sirkulere, jeg har en kran ut av motor for tur /retur vann, etter denne er det en t kopling, jeg stenger da ut fra motor å setter på hageslange( på t koplingen) for å trykke gjennom vann så lufta kommer ut i andre enden i t koplinger der. Håper dette var forståligIMG_20210414_172101.jpg.910c2f398bdaaea3bbf10936d696d72d.jpgher ser du uttaket jeg setter på hageslange

Takk for flott forklaring og bilde. Jeg må nok tenke ut en løsning for min motor dersom jeg skal få vannet til å sirkulere. Viktig å få ut lufta på et eller annet vis. Ut fra bildet så ser jeg at det er en BMW-motor, men kjenner meg ikke helt igjen. Er dette en 5-sylindret D190? Hvordan slangene mine går må jeg finne ut en annen dag fordi jeg bor et godt stykke fra båten. Nå blir det ikke båtvær de første dagene. Kommer tilbake med lokalisering av slangene. Takk for hjelpen så langt.

Dette er vel et annet spørsmål om samme motor. Noen smartinger har fjernet motorskiltet på ekspansjonstanken slik at jeg ikke finner betegnelsene. På en engelsk deleforhandlers side var det oppgitt at identifikasjonsnummer på motoren var stanset inn på motorblokka, lokalisert til høyre side forran om man ser motoren forfra. Men der er det jo montert masse komponenter (dieselpumpe, sjøvannspumpe, dynamo osv.) så vanskelig å finne noe der. Kan det være at nummeret står på venstre side, ved oljefilteret?

Er også litt forvirret om motorvolumet på denne motoren. Noen sier at BMW D636 har cylindervolum 5,3 liter, noen 4,2 liter og andre 3,6 liter. Hva er riktig? På bildet står det at 180HK-motoren har volum 5,390 liter. Hva er riktig?

BMW D636.jpg

C2CV skrev 31 minutter siden:

Er også litt forvirret om motorvolumet på denne motoren. Noen sier at BMW D636 har cylindervolum 5,3 liter, noen 4,2 liter og andre 3,6 liter. Hva er riktig? På bildet står det at 180HK-motoren har volum 5,390 liter. Hva er riktig?

BMW D636 = Diesel - 6 sylindre - 3.6 liter (180hk)

BMW D530 = Diesel - 5 sylindre - 3.0 liter (150hk)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

• 2 uker senere...

PROBLEMET LØST?

Fant ei kran rett under turboen på min BMWD636 i enden av returledningen fra varmtvannsbeholderen. Krana var praktisk talt stengt og forhildret sirkulasjon og oppvarming av vannet i berederen. Åpnet krana, trodde det kanskje var for lufting av anlegget, men når jeg startet motoren etterpå, ble skangen varm, noe den ikke har vært tidligere. Tydelig at det nå er sirkulasjon. Fatter ikke hvorfor denne krana har stått stenget og nesten ikke til å åpne. Men tidligere eier har jo gjort en del ting som ikke henger på greip, som å fjerne begge termostatene bl.a. Om krana er til noe annet, vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra dere som kjenner motoren.

kran.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...