Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

Hei igjen !

Da er installasjonen utført, og jeg var i båten i ettermiddag for å inspisere. Utifra kommunikasjonen med leverandøren de siste 24 timene, så har de gjort en grundig jobb, og de høres veldig samvittighetsfulle ut. God oppfølging. Lagt ved noen bilder under

Nytt utstyr:

• 3x 200Ah Gylling Litium LiFePO 200Ah/2560 Wt
  • 2 stk Victron Argofet batteriskillere
  • Victron Phoenix Smart IP43 Charger 12/50 – dedikert til den nye forbruksbanken
  • Victron BMV-712 batterimonitor (byttet ut 702).
  • Litt skinner og stash + kryssfiner og stropper til batteriene
  • Ordentlig kabling

Utstyr jeg hadde fra før:

• Solcellelader MPPT 100/30 (200W på taket)
  • Victron Phoenix Inverter Compact 12/2000
  • Liten lader til thruster batteri foran – denne er fortsatt dedikert til thruster batteriet
  • Tideligere «hovedlader» til start- og tidligere forbruksbank. Denne er nå dedikert til 2 stk startbatterier.

Utførelse / Observasjoner:

• De har ryddet i all hovedkabling som har med dynamoer og landstrømlading å gjøre. Bl.a. tok de ut to ulike batteriskillere får å få to like fra Victron. De oppdaget også et par feil som hadde blitt gjort.
  • «Doblet effekten» av thrusteren – den skal visstnok nå få all tilgjengelig strøm fra dynamo(er) ved bruk. Jeg vet ikke hva de har gjort her, men dette høres bra ut, for thrusteren har vært litt slapp i trange havner i 10 m/s.
  • Forbrukslader, solcelleregulator og batterimonitor er nå på Bluetooth.
  • Timeforbruk: Ikke fått faktura foreløpig, men anslagsvis 14-16 timer +/- (sikkert +)
  • Han nevnte at dynamoene sannsynligvis kommer til å lade med 100A+
  • Spart 75 kg vekt (fjernet jo 2x350 AGM som har vært med oss i 8 sesonger).

Vi drar ut på tur i langhelgen i morgen. Da går turen ut fra Høvik og til Tjøme der vi har hjemmehavn. Forsøker noen uthavner der i helgen. Det skal bli spennende å se hvordan dette vil fungere.

Bavaria 39SportHT fra 2013:

IMG_6175.jpeg

Oversiktsbilde: Et batteri sammen med to start i kassa, to ved siden av kassa til høyre:IMG_6181.jpeg

Som nevnt over

IMG_6188.jpeg

To nye Argofet

IMG_6182.jpeg

To batterier utenfor kassa

IMG_6183.jpeg

Solcelleregulator

IMG_6184.jpeg

Inverteren jeg hadde. Ikke på Bluetooth dessverre

IMG_6185.jpeg

Screenshot fra Appen på telefonen min

IMG_6186.PNG

dennrick

dennrick

Hei igjen !

Da er installasjonen utført, og jeg var i båten i ettermiddag for å inspisere. Utifra kommunikasjonen med leverandøren de siste 24 timene, så har de gjort en grundig jobb, og de høres veldig samvittighetsfulle ut. God oppfølging. Lagt ved noen bilder under

Nytt utstyr:

• 3x 200Ah Gylling Litium LiFePO 200Ah/2560 Wt
  • 2 stk Victron Argofet batteriskillere
  • Victron Phoenix Smart IP43 Charger 12/50 – dedikert til den nye forbruksbanken
  • Victron BMV-712 batterimonitor (byttet ut 702).
  • Litt skinner og stash + kryssfiner og stropper til batteriene
  • Ordentlig kabling

Utstyr jeg hadde fra før:

• Solcellelader MPPT 100/30 (200W på taket)
  • Victron Phoenix Inverter Compact 12/2000
  • Liten lader til thruster batteri foran – denne er fortsatt dedikert til thruster batteriet
  • Tideligere «hovedlader» til start- og tidligere forbruksbank. Denne er nå dedikert til 2 stk startbatterier.

Utførelse / Observasjoner:

• De har ryddet i all hovedkabling som har med dynamoer og landstrømlading å gjøre. Bl.a. tok de ut to ulike batteriskillere får å få to like fra Victron. De oppdaget også et par feil som hadde blitt gjort.
  • «Doblet effekten» av thrusteren – den skal visstnok nå få all tilgjengelig strøm fra dynamo(er) ved bruk. Jeg vet ikke hva de har gjort her, men dette høres bra ut, for thrusteren har vært litt slapp i trange havner i 10 m/s.
  • Forbrukslader, solcelleregulator og batterimonitor er nå på Bluetooth.
  • Timeforbruk: Ikke fått faktura foreløpig, men anslagsvis 14-16 timer +/- (sikkert +)
  • Han nevnte at dynamoene sannsynligvis kommer til å lade med 100A+
  • Spart 75 kg vekt (fjernet jo 2x350 AGM som har vært med oss i 8 sesonger).

Vi drar ut på tur i langhelgen i morgen. Da går turen ut fra Høvik og til Tjøme der vi har hjemmehavn. Forsøker noen uthavner der i helgen. Det skal bli spennende å se hvordan dette vil fungere.

IMG_6175.jpeg

IMG_6181.jpeg

IMG_6188.jpeg

IMG_6182.jpeg

IMG_6183.jpeg

IMG_6184.jpeg

IMG_6185.jpeg

IMG_6186.PNG

• Create New...